Mellomstor Startet 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2015 Vi har kjøpt en NW 390 og har akkurat startet første sesson i en FLY :-) Jeg lurer på om noen har noen tips om hva som er økonomisk marsj fart. Eller om du vil forbruk ved forskjellig RPM. F.kes. L/h ved 1500 rpm L/h ved 2000 rpm. og ved 2800 rpm. fra hva jeg har lest og googlet meg frem til så bruker de ved 1500 rpm ca 20 l/h på begge motorer, da gjør båten vår ca 8 til 9 kn. Legger jeg den akkurat i plan ca 2500 rpm, så tenkte jeg det var en økonomisk fart men da skal den fra hva jeg har funnet bruke 63 l/h, og da skal det vist være bedre og legge den på 3400 rpm. og 28 knop som gir 80 til 90 liter i timen.. Men erfarings tall fra en som har hatt slik båt hadde vært mer til å stole på :-) MVH Nord West 2001 mod. Sitér dette innlegget Sjøen er for alle :-) Link to post
Jakob T Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Gratulerer med ny båt.Kjøpte samme båt,men med kad 300.Den skal vistnok bruke 3,3 til 3,4 l pr nm fra 25 til 30 knop.Har ikkje fått målt enda,men jeg tror det går meir.Er vel ikkje noke problem så lenge det er diesel i handelen. Er båten godt utstyrt. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Jeg mener at jeg har svaret på din oprindelige IM...? Sitér dette innlegget Link to post
Mellomstor Svart 16.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Hei Major Andy, yes du sendte data for D6 motorer i NW 390.. Takker så mye :-) Jakob T, ja så lenge det finnes diesel så overlever vi begge sessongen.. Men her er et eksempel: Hva er best ? 6 knop på 10 NM er ca 1 time og 38 min. å 10 liter forbruk. Legger man båten i 10 knop bruker man 1 time men forbruk er da 35 liter ! Da vil det foreksempel være bedre å legge den i 23 knop bruke ca 25 MIN på de samme 10 NM på de samme 35 liter ?? Eller vil du kjøre i 16 knop på 38 min og bruke 28 liter ? Det er her jeg er litt nyskjerrig på båt/motor kombinasjon :-) Litt erfaring på hva som egentilig stemmer, mine data er bassert på data fra Andy og fra tester jeg har funnet på nett. Ikke basert på egne data. Men Ja 10 knop så planer jo ikke båten så den går nok lettere i vannet i 16 knop. Men det er mer behaglig på fly i 6 til 10 om man har god tid. Men da er det jo vesentlig bedre å putre i 6//7 knop på 1/3 av forbruk kontra litt fortere i 10 knop Eller er jeg på ville veier.. Time vil show :-) Sitér dette innlegget Sjøen er for alle :-) Link to post
MajorAndy Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Det valg du har er at sejle med 5-7 knob eller 24-26 knob. Hvis du vil sejle økonomisk altså. Enten i deplacementsfart hvor du bruger cirka 1.5 liter pr nm eller i planingsfart hvor du bruger 3.5 liter pr nm. Alt derimellem er uøkonomisk og uharmonisk. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Stemmer som Major Andy skriver,enten 6 til 7 knop,eller over 25.Å gå med 10 til 16 knop er nok dårlig økonomi.Det er bare å gi gass,fortsatt diesel i handelen Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Du sparer betydelig med diesel men genererer derimot 4 ganger flere gangtimer på motorene med 6 knops fart kontra 24 knops fart på samme utseilte distanse. Der er vel div. timebasert vedlikehold på disse motorene som også koster noen slanter. Så kan man selvfølgelig halvere dette med å kjøre enmotors i 6 knops fart, det kan man ikke i 24 knop, og det er jo også flott å sitte oppe å nyte været i sakte seilas uten å stresse rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Mellomstor Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Takker for svar og synspunkter, dette stemmer jo også med det jeg har erfart så langt og har lest meg til :-) Da blir det 6 til 7 knop og kose seg oppe eller 23 til 26 for å ta distanse når man må dette. Det å kjøre en og en motor er jo en ide i sakte fart, men jeg tor servo går bare på den ene men så tungt kan det vel ikke bli alikevel.. Han jeg kjøpte båten av ba meg kjøre drev i -3 til -4 når man skal legge båten i plan, er det minst belastning på drev i -3 til 4 ? eller i 0.. Har bare hatt aksling før så dette er også litt nytt for meg. Vet jo at drev i minus presser baug ned det merker man, ikke så mye men ltt forskjell har jeg erfart. Men om det sparer drev betydelig og ha drev i minus så kan de jo mer eller mindre stå i minus.. Sitér dette innlegget Sjøen er for alle :-) Link to post
Sjøga Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 du risikerer nok for drevhavari om du kjører mellom 10-20 knop. det er den værste belasting på dreva da. du merker sikkert att båten går lettest når du kommer opp i 25knop eller mere. kjører du på 1200 omdreininger så er vel forbruket på 4 liter pr motor og øker du til 1400 så er nok forbruket på 8 liter pr motor Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 (redigert) Grunnen til å kjøre drevene maks inn til båten kommer opp i plan har ikke med drevene å gjøre men at båten går lettest og dermed fortest opp med full trim inn. Over planingsterskel skal du trimme mer og mer ut med økt fart. Det blir det samme når du tar båten ned av plan, da trimmer du først drevene helt inn før du slakker gradvis av. Slik drar du minst hekksjø og dermed minst forbruk. Drevhavari skal nok mere til, på min båt er kraftbehovet ca 10% høyere mellom 10 og 18knop enn i planingsfart. Med feil trim får du kanskje 20-30% større moment og tregere akselerasjon men drevene skal tåle fult moment i en begrenset tid. Redigert 17.Juni.2015 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Gratulerer med flott båt av ypperste kvalitet :-) Jeg har endel erfaring med NW390/ KAD44/ DPE kombinasjonen. Som skrevet over er det lurt å være forsiktig og ta godt vare på drevene da NW390 er en tung båt for DPE. Svogeren min eide en slik 2001 mod i 3 år fra ca 2005 som keg kjørte endel med. Den hadde vært gjennom 3 stk drev totalt. Ikke vært på grunn eller vann i oljen, men rett og slett at de ble oppmalt innvedig og erklært beyond repair av VP. Løsning ble "byttedrev" fra VP som er fabrikknye drev, men det gamle skal i retur så VP får de ut av markedet så de senere kan selge flere drev. Det kostet da ca 80.000,- pr gang. Denne båten hadde gått ca 13-1400 timer når svoger solgte. Når den ble kjøpt stod den med B4 propeller som var alt for tunge til en ferdig lastet og godt utstyrt båt. Den fikk ikke mer enn ca 3450 rpm når tanker var fulle og båten ferielastet. Jeg mener dette bidro til drevhavariene, så ved det ene drevbyttet fikk jeg overtalt svoger til å kjøpe 2 sett med C2. VP mente C3. Vel, det ble C2 og båten gjorde da lett 3950 fullastet og gikk vesentlig lettere opp i plan og drevene fikk mye mindre moment og jobbe med. De neste 2 årene var det ikke noe mer tull med drevene. Man mister en knop eller så på marsj og maksfart, men motorer og drev får et mye bedre liv. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.