Jump to content

Hvilken outboard-daycruiser på over 8 meter?

Lingefan

Recommended Posts

Har følgende krav:

Nyere enn 2010

Outboard minst 300hk

Meget gode sjøegenskaper for størrelsen (er vant med Marex Estremo)

Toppfart helst 43-46 knop eller mer

Overnattingsmuøigheter med god og stor nok seng for minst to pers

Utstyr: Baugpropell, ankervinsj, varmtvann, separat toalett osv.

Bør være over 8 meter pga vestkrav (håpløst at bikinidamene må sole seg med vest i 5 knop)

Kjøleboks/kjøleskap og et minimum av bysse.

Bør klare seg med en motor.

Vil helst ha et velkjent merke som er lett å selge videre i tilfelle jeg ønsker noe annet.

Helst maks 1-1,1 mill på en slik båt og gjerne mindre.

Hvilken båt og motorkombinasjon bør jeg faktisk velge?

Har sett på:

Ibiza 26 Touring (utgått 2014) med 300/350 (gammel fordi den er på vei ut?),

Ibiza 760T (under 8 meter og litt liten inni?),

Yamarin 80 DC (litt sedat og litt lite eksklusiv?),

Searider/Nordan 820w med 350/400 (mye dyrere enn de andre og litt høy?)

Finnmaster T8, stilige løsninger, men usexy merke?

Andre alternativer?

Skal spørre Helge Duus om 760T kommer i større utgave. I så fall kan den bli aktuell.

Windy sier at Draco 27 kommer i lukket daycruiser variant (er bowrider nå). Kan kanskje bli noe?

Og hvilken motor skal man velge?

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Nor-Dan 820 W http://www.klikk.no/motor/baat/battester/article710798.ece

46 knop med Verado 350 (det er kommet en ny og "snillere" Verado 350 i år, enn den 350 SCI som er omtalt i testen).

Nå heter båten SeaRider 820 W men det vet du jo allerede http://www.searider.no/about.html

http://www.batguiden.no/wip4/product.epl?id=8342

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Takk for svar og tips. Har sett på 820w og skal muligens prøve en. Har du kjørt den? Står at Nordkappen er bedre i sjøen og Marexen min "slo den" i test av sjøegenskaper (Ghibli var også i testen) for mange år siden.

Lingefan

Det står iallefall en flott Estremo til salgs, mye påkostet  :smiley:  http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=60065717&searchclickthrough=true

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Denne var noe av det råeste jeg har sett på lenge, men prisen var jo deretter da   :smiley:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=60597202&alertId=480822&WT.synd_type=agent

Snakket med Helge Duus og han er på vei med å lansere en Ibiza 820 med outboard i februar neste år med info i fortløpende i høst med samme design som 760.

Den bør jo bli tøff!

Goldfish 32 er en lekker klassiker, men innboard (da spesielt ikke 2 stk med 2 stk drev) er ikke aktuelt neste gang med mindre man skal ha skikkelig stor båt.

PS, jeg fikk tilbud om å prøvekjøre den 820w med 2x225. Skal ikke ha to stk motorer, men det kunne vært artig å ha prøvd.

Lingefan

2x250 var det nok... og kan omprogrammeres til 2x300  :saint:

Hvor får du påstanden om at Finnmaster er et usexy merke fra? Yamarin og Finnmaster er faktisk nesten 100% identiske båter/skrog og eies begge av Yamaha og er søskenmerker. T8 har veldig stor plass i lugaren, seperat do og alt annet som du spør etter. Yamaha er jo samtidig den mest pålitelige påhengsmotoren på markedet idag med elektronisk styring mm. Prisen er jo under ditt budsjett også.

Snakket med Helge Duus og han er på vei med å lansere en Ibiza 820 med outboard i februar neste år med info i fortløpende i høst med samme design som 760.

Den bør jo bli tøff!

Goldfish 32 er en lekker klassiker, men innboard (da spesielt ikke 2 stk med 2 stk drev) er ikke aktuelt neste gang med mindre man skal ha skikkelig stor båt.

PS, jeg fikk tilbud om å prøvekjøre den 820w med 2x225. Skal ikke ha to stk motorer, men det kunne vært artig å ha prøvd.

Det ser jo utrolig genialt ut med joystick styringen på to motorer da

Ellers.....som nordkapp eier må jeg jo stemme for Noblesse 790'en da - alle båtbladene har den jo på test i utgavene som er ute nå - men ser ut som alle årets produserte båter er solgt.

Finnmaster er ikke usexy men Yamaha er litt usexy  :saint:

Nordkapp 790 er tøff, men den mangler separat toalett. Den er til og med 810cm lang.

Av en eller annen grunn har jeg aldri likt Nordkapp, synes ikke designet er så fint, og det er jo en smakssak. Dessuten har jeg lyst på norskprodusert båt.

Hvor produseres Ibiza nå for tiden?

Lingefan

Utrolig gøy at de holder seg til Norge og Arendal. Tror jeg bestiller båt av Ibiza nesten pga det jeg altså!

Den nye 760 og 680-serien er faktisk veldig lekker designmessig, og de nye fenderløsningene med fender i baug og 2 fenderlister var jeg først i tvil om, men det er jo genialt, og det er stilig design.

Hvorfor kjøpe båt produsert i Polen, Litauen eller sånt noe når det fineste produseres i Norge?

Windy -se og lær!

Draco 27 kommer også som lukket DC variant til høsten, det blir spennende. Men Ibiza er en tøffere og bedre cruiser sannsynligvis. Draco er mer sportslig.

Lingefan

Fint driv over sakene ja

2x300 or bust lingefan ;) 

Husk outboards og service bare koster tullepenger :p 

De gummilistene på sidene er djevelens verk, da kommer folk som endel av ribnissene og sier "nei jeg trenger ikke bruke fendere" også har hardplaten deres spist en halv brygge med spisse gjenstander og er pinnsvin for alle andre.. 

Redigert av andersb (see edit history)
  • 10 måneder senere...

Gamle båten solgt og Ibiza 760 t bestilt. Synes 811 blir for høy og ikke helt vellykket. Og drømmedaycruiseren Windy Zonda er en god del dyrere (3 ganger så dyr faktisk) og har innboard. Det får vi se an til neste gang eventuelt.

Skal bli fint med en helt ny båt med outboard, garanti og som virker når den skal. Vi synes plassen er grei nok til en nød-weekend og egentøig gjør det ingenting om den er under 8 meter. Er jo bare å ha på vest når det er hurtig kjøring og å ta den av seg ved rolig kjøring uansett, og evt ta boten. :-)

Lingefan

Gratulerer med flott båt?? Har selv en 760 Noblesse og er imponert over sjøegenskaper og flott design. Så dog searider 820 på båtmessa og den imponerte med utrolig god plass og fine løsninger. Den med 350 på hekken er en båt jeg virkelig fikk lyst på. Eneste båten du faktisk kan ha litt komfort i på weekend overnatting i den klassen.

Skal ikke kuppe tråden, men for vår del var det mye pga bredde, Ibiza 760 er 30cm bredere enn Nordkapp 790, husker ikke målene på Searider´en, men den er vel også en del smalere. 760T har en veldig stor og sosial uteplass, samt separat toalettrom.

Takk for gratulasjoner.

Har ikke rukket å prøvekjøre noen, og bare regner med at den er god i sjøen (dog ikke på nivå med det vi er vant med).

I tillegg falt vi for en god pakke der båten lagres inne og klargjøres om våren. Nøkkelklar teakrenset, servet og klargjort båt hvert år som fungerer når den skal og har garanti. Har Ibiza fra før og 20 Touringen på hytta har slik pakke der nede og det har fungert uten et eneste feilskjær. Den båten har ikke hatt en eneste feil på sine 8 år.

Neste gang vi skal ha båt blir det trolig en Windy Zonda eller større, om vi noengang gidder å gå på en båt med innboard igjen.

Negativt med innboard:

Forferdelig verkstedsbransje og usmakelig mye som kan ryke. Og alltid noe å fikse, eller en eller annen tlf man må ta (hvor de ikke tar telefonen) og man må innom og jage folk og høre om når ting er klart etc.

Skal bli deilig med et enklere båtliv med outboard i en mindre båt. Det er også greit at den er lettsolgt når den tid kommer, for tror ikke vi har den i mer enn 5 år dersom det kommer noe nytt lavt og linjelekkert fra Ibiza, eller bare for å holde båten nyest mulig. I tillegg har vi ikke behov for større da vi uansett ofte tar inn på hotell i innehavner fremfor å ligge på camping som i sild i tønne, og i uthavner klarer vi oss med plassen. Enklere å komme til fine steder med outboard også.

Hovedårsaker valg av 760t:

Norskprodusert (hyggelig å støtte dette)

En av få nye lekre båter i klassen (ser litt Windy 22 sport i den og det er stilig)

811 ble for høy og for lite vellykket til at det er et poeng å droppe flytevesten...

Servicepakke/vinterlagring

Outboard

God uteplass

Anerkjente sjøegenskaper som jeg tar sjansen på at er bra

Nytt (vurderte en brukt med 350 Yamaha, men 300 holder på en komfortcruiser og de vi ønsker å kjøpe pakkeløsningen av leverer bare Suzuki).

Har bestilt baugpropell, ankervinsj, musikkanlegg, stor garmin 1020, ekstra 12v uttak, landstrøm osv. Andre ting jeg bør ha med?

Trimflaps anbefalte de å vente med å montere til jeg virkelig trengte det, da de mener det kommer et nytt system som er bedre og at båten ikke trenger dette.

Lingefan

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...