bare lek(k)er Startet 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2015 Hei, jeg ser det er "et hav" med ulike antennesplittere i markedet, fra noen få tiere til flere 1000 kr. Kan jeg klare meg med en billig en? f.eks denne? http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Radio-og-TV/Antenner/Antenneboks-2000022441/ Jeg har i dag en M-tech vhf og en billig bilstereo, vhf antennen er i toppen av masta, og det hadde vært veldig greit med bare en antenne der oppe . Synes mottakerforholdene på radioen er elendige! og tenker at en høyere montert antenne vil hjelpe. Fartsområde hovedsakelig i oslofjorden/svenske kysten aldri langt fra land Takk for svar Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Den splitteren du linker til er ikke egnet til dette formål, den vil redusere signalene mellom VHF og antenne med minst 3,5 dB (halvering av signalene) og feil impedans . FM har 75 ohm og VHF har 50 ohm impedans Mye bedre med en (pisk) bilantenne til radioen, istedenfor å delvis ødelegge vhf signalene. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 IKKE bruk splitter i det hele tatt, gjør VHF signalet dårligere. Mange gjør det, men ikke bra, muligens om du kjøper en dyr splitter og en veldig gode antennekabel. Sett to antenner,blir best. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
bare lek(k)er Svart 15.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Ok:) takk for svar, har vanlig piskantenne på radioen, men synes ikke at jeg får inn nesten noenting :(, Får inn mange flere stasjoner og de er også tydeligere, når bilen står parkert 5 meter fra båten. Vil helst ikke redusere motaks/sende forholdene på vhf selv om vi kun ferdes "i andedammen" i den lyse årstiden. Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Jeg har min FM antenne rett ved siden av meg, ett par meter lavere enn VHF antennen, og har helt greie mottagerforhold. Ville nok ha sjekket koblinger til FM antenna om det er så dårlig som du sier. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
bare lek(k)er Svart 15.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Hmm. Får låne meg en noen meter antenneledning og en annen antenne fra naboen. Vil høre på reiseradioen i ferien Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 En ting du bør sjekke på radioen din, at den ikke står lokal modus men i DX. Står den programmert i lokal så får du kun i de nærmeste og sterke senderne. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 15.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Aner ikke hva den er instillt på, sjekker det neste gang jeg er i båten, andre tips? Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.