Dagsven Startet 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2015 Trenger virkelig hjelp av forumet. Nylig installert BEP automatisk skillerele. Nå er båten i bruk. Noen turer på 30 min etc. BEP'en har ikke slått inn så blei misstenksom. Målte med multimeter og den viser følgende: Start:12,1Forbruk:12,6Selv med motor i gang viser batteriene samme volt. Dvs slik jeg tolker det har faktisk forbruksbatteri fått noe lading, men start ikke noe!?? Tok av motordeksel og målte der + og minus ledningene var festet og her viste den 12,1 med motor i gang. Hva i huleste kan være galt? Tidligere link. https://baatplassen.no/i/topic/55223-f%C3%A5r-ikke-bep-skillerele-til-%C3%A5-virke/ Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 (redigert) BEP releet må ha en sensespenning på 13,7 V før det kobler sammen start og forbruks batteriene. Den bryter når spenningen faller til 12,8V. Utifra de spenningene du oppgir så virker det som at motoren ikke lader, evt. brudd i ladeforbindelse. Hadde du normal ladespenning før du koblet inne BEP releet? Hvordan er BEP releet koblet i kretsen din? Bjørn Redigert 15.Juni.2015 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
index Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Enkelt og greit: Motoren lader ikke. Har ingenting med BEP'en¨å gjøre... Hva som forårsaker ladeproblemene er ikke let å si uten feilsøking. Kan være alt fra dårlig kontakt til utslitte børster/ødelagt regulator. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mateco Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Utifra de spenningene du oppgir så virker det som at motoren ikke lader, evt. brudd i ladeforbindelse. Hadde du normal ladespenning før du koblet inne BEP releet? Hvordan er BEP releet koblet i kretsen din? Har en ørliten mistanke om at trådstarter kanskje har koblet inn BEP-releet i ladeforbindelsen fra motor istedet for mellom batteriene. Isåfall vil releet bryte ladeforbindelsen til batteriene. Vi får se hva han svarer på mine to spørsmål ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Dagsven Svart 15.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 OK, er veldig takknemlig for svar:) Overtok denne båten i våres, batteri som var i båten blei skiftet derfor har jeg ikke noe historikk. Det kan godt hende at jeg har koplet releet i ladeforbindelsen. Hva er beste måten å feilsøke på? Ta av ledninger til BEPen? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 BEP releet har to hovedterminaler og en sort mindre ledning. Den ene hovedterminalen har en sense funksjon og er gjerne merket med en rød prikk e.l. Den sorte mindre kabelen skal være koblet til batterienes felles minus. (Gjelder BEP's ordinære VSR med singel sense) Hvis du følger de to kablene som er koblet til releets hovedterminaler, hvor havner du da? ?? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Dagsven Svart 15.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Da koplet jeg fra skillerele og koplet tilbake sånn det var før jeg overtok båten. Gir fortsatt samme spenning med motor igang ca 12,02v på start, men da jeg slo av hovedstrømbryteren mens motor gikk begynte den straks å lade. Steg relativt fort til 12,22 volt. Har bedt den lokale karen på marinan se på det imorgen??? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Dagsven : Gir fortsatt samme spenning med motor igang ca 12,02v på start, men da jeg slo av hovedstrømbryteren mens motor gikk begynte den straks å lade. Steg relativt fort til 12,22 volt. Har bedt den lokale karen på marinan se på det imorgen Det er nok ikke lading du har sett. Når du slo av bryteren slutter batteriet å gi strøm til systemet og dermed stiger spenningen litt av seg selv inni batteriet. Håper du får hjelp i morgen Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 16.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Ok takk for svar. kommer med en update når jeg veit noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 16.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Hei igjen. Det ser ut som emm er defekt på motor. Ny emm koster ca. 15.000,- ifølge mekaniker. Har akkurat kjøpt båten og vil reklamere til selger. Hva tror dere? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Tror jeg ville ha reklamert ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
andersb Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Ikke for å være kip, men har du drevet med nye batterier, skillerele og i tilegg slått hovedstrømmen av og på med motoren i gang kan du ha skadet noe selv Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Fått frem siste motorrapport som sier at den har feilet på 12v og charging rett før jeg hentet båten så den har vært defekt fra starten. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Da burde du ha en god sak. Men som andresb sier, å slå av hovedbryter mens motoren går kan fort få slike følger. Så det bør absolutt unngås... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dagsven Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Index: Sikkert mulig, ga til info om dette til forhandler, var vist ikke noen utfordring. Motor har ikke gitt lading fra første stund så bra den nå står til reperasjon da dette var umulig for meg å undersøke videre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.