Jump to content

Evinrude 250 HO E-tec lading eller BEP skillerele?

Dagsven

Recommended Posts

Trenger virkelig hjelp av forumet. Nylig installert BEP automatisk skillerele. Nå er båten i bruk. Noen turer på 30 min etc. BEP'en har ikke slått inn så blei misstenksom. Målte med multimeter og den viser følgende: Start:12,1
Forbruk:12,6

Selv med motor i gang viser batteriene samme volt. Dvs slik jeg tolker det har faktisk forbruksbatteri fått noe lading, men start ikke noe!?? Tok av motordeksel og målte der + og minus ledningene var festet og her viste den 12,1 med motor i gang. Hva i huleste kan være galt?

Tidligere link. https://baatplassen.no/i/topic/55223-f%C3%A5r-ikke-bep-skillerele-til-%C3%A5-virke/

BEP releet må ha en sensespenning på 13,7 V før det kobler sammen start og forbruks batteriene. Den bryter når spenningen faller til 12,8V.

Utifra de spenningene du oppgir så virker det som at motoren ikke lader, evt. brudd i ladeforbindelse.

Hadde du normal ladespenning før du koblet inne BEP releet?

Hvordan er BEP releet koblet  i kretsen din?

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Utifra de spenningene du oppgir så virker det som at motoren ikke lader, evt. brudd i ladeforbindelse.

Hadde du normal ladespenning før du koblet inne BEP releet?

Hvordan er BEP releet koblet  i kretsen din?

Har en ørliten mistanke om at trådstarter kanskje  har koblet inn BEP-releet i ladeforbindelsen fra motor istedet for mellom batteriene. Isåfall vil releet bryte ladeforbindelsen til batteriene.

Vi får se hva han svarer på mine to spørsmål !

Bjørn

BEP releet har to hovedterminaler og en sort mindre ledning. Den ene hovedterminalen har en sense funksjon og er gjerne merket med en rød prikk e.l. Den sorte mindre kabelen skal være koblet til batterienes felles minus. (Gjelder BEP's ordinære  VSR med singel sense)

Hvis du følger de to kablene som er koblet til releets hovedterminaler, hvor havner du da?

??

Bjørn

Da koplet jeg fra skillerele og koplet tilbake sånn det var før jeg overtok båten. Gir fortsatt samme spenning med motor igang ca 12,02v på start, men da jeg slo av hovedstrømbryteren mens motor gikk begynte den straks å lade. Steg relativt fort til 12,22 volt. Har bedt den lokale karen på marinan se på det imorgen???

Dagsven : Gir fortsatt samme spenning med motor igang ca 12,02v på start, men da jeg slo av hovedstrømbryteren mens motor gikk begynte den straks å lade. Steg relativt fort til 12,22 volt. Har bedt den lokale karen på marinan se på det imorgen

Det er nok ikke lading du har sett. Når du slo av bryteren slutter batteriet å gi strøm til systemet og dermed stiger spenningen litt av seg selv inni batteriet. Håper du får hjelp i morgen :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...