Jump to content

vindstyrke på Gjeren og Lista

catano

Recommended Posts

Det kommer jo helt an på mannskapet. :) når jeg gikk nedover med White Lady var det opp mot kuling. Ca 13 ms fra Sør. Men det hadde jo dagene før vært oppe I 19 ms fra samme retning. Dermed var det mye tung sjø. Forsterket av dem kuling som det var morgenen jeg dro fra Tananger. Skulle jeg gjort det igjen ville jeg kok redusert til under kuling minst et par dager. Det er langt å stampe I høy sjø.

Endelig ble det Bobåt

Jeg har gått lista og Jæren 2 ganger de siste ukene. Begge med med vind og sjø fra V og NV. Det er en kjedelig vindretning når man skal nordover da bølger og vind går imot kyststrømmen og sjøen blir krapp og rotete.

En annen ting jeg har erfart med årene er at det ikke er noe fasitsvar på Lista da strømforholdene varierer veldig. Selv gutta på redningskøyta Ægir sier forholdene der er uforutsigbare fra dag til dag. Og sette en grense bare utifra vindstyrke er ikke lett. Det kommer også an på hvilken vei man skal og hva slags båt.

Nå sist gang var det observasjoner på V og NV 13-14 msek rundt Lindesnes og det er i overkant for en familietur.

På lista begynte jeg vel på 10-11 og synkende. Hadde jeg da gått den andre veien (sørover) hadde det vært null stress.

Ved NW vindretning fant jeg ut at det var mye roligere å gå nærme land langs Listalandet. Diskuterte dette med RS gutta som etter å hørt litt om erfaring og teknisk stand på båten var enige at det var det beste den dagen.

Mye av grunnen til det sies man skal gå langt ut nærmest uansett er fordi det er mange båter i dårlig teknisk stand og tanker med grums slik at de har lengre tid på å bli hentet av RS om det skjer noe.

Gangen før der gikk vi også nærme Listalandet og rundet rundt odden inn mot Hidra på ca 20-25 meters dyp. Da er man innenfor det området det kan bli styrtbrenninger, men man er nærmer land, så båt må være 100% teknisk. Videre fulgte vi land helt opp til Egersund og hadde en mye roligere tur enn det vi så lenger ut. NV siden av Siragrunnen kan også være stygg ved slik retning, mens innenfor langs land var de klart roligere.

Du skal sydover, så om det er meldt 8-10 V-NV så tror jeg det går helt greit med båten din.

Nå sist gang et stykke utenfor Hidra møtte jeg en Mørejet 1137 på motgående. Jeg stampet i 10-12 knop mens han som kom i mot lå i 20 pluss og det så helt behagelig ut.

Ved NV og man skal sydover hadde jeg gått langt ut for å få mer slak havsjø. Ved SV hadde jeg vurdert å holdt langs land sydover fra Egersund, inn rundt Hidra og nære odden på lista.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Hei.
Bra sap_2000

Du skriver

``Ved NW vindretning fant jeg ut at det var mye roligere å gå nærme land langs Listalandet. Diskuterte dette med RS gutta som etter å hørt litt om erfaring og teknisk stand på båten var enige at det var det beste den dagen.``

Da mener du dersom du går nord og det er motvind?

``Du skal sydover, så om det er meldt 8-10 V-NV så tror jeg det går helt greit med båten din.
Nå sist gang et stykke utenfor Hidra møtte jeg en Mørejet 1137 på motgående. Jeg stampet i 10-12 knop mens han som kom i mot lå i 20 pluss og det så helt behagelig ut.``

Jeg selv med fam setter ofte grensen ved 9 m/s, men å dra hjem i NV vind gjerne bør være maks 6-7 m/s for på alle disse åra er det nesten aldri medvind, f........ motvind 

På en eller annen måte fungerer det slik at å dra sørover i juni juli alltid går bra, men tilbake i start av august ofte er en tøff tur.

``Ved NV og man skal sydover hadde jeg gått langt ut for å få mer slak havsjø. Ved SV hadde jeg vurdert å holdt langs land sydover fra Egersund, inn rundt Hidra og nære odden på lista.``

Å gå langt ute ved NV på veg sør er normalt, men hva er langt ute? (hvor langt er et tau) jeg pleier å legge meg like utenfor der dybden blir 100 til 200m ?

mvh

Catano

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Hei Catano.

Ja jeg mente når jeg gikk nordover i V og NV vind. Slitsomt med det i trynet hele tiden, derfor inn via Hidra og opp langs land på den første turen.

Ja, merkelig med den motvinden. Er nok han Murphy som sørger for den ;-)

Nå på siste turen var utstyret jeg kjørte mye bedre egnet. Det var litt friskt rundt neset, men gikk rett inn til Korshavn og så leia opp til Farsund, så var bare eksponert en ganske kort stund. Det var så meldt løying utover kvelden, så prøvde meg på lista etter et par timers venting. Da jeg var klar av odden og så vinden var på tur ned ble kursen satt mot Egersund på utsiden av Siragrunnen. Det roet seg etterhvert langs med Hidra så da det ble straka veien til Egersund litt lenger inn en opprinnelig planlagt.

Du kan lese om begge turene i egen tråd: leveringstid Oslo - Bergen.

Tur nummer to fra litt før Lindesnes og nordover kan du lese fra ca her: https://baatplassen.no/i/topic/118658-leveringstråd-oslo-bergen/page-17?

Med langt ut mener jeg minst 200 meters dybde. Gjerne 300. Det viktigste er å holde seg godt unna de områdene NV for lista og Siragrunnen der det raser brått fra 2-300 meter til 20-50 meter, spes når bølger og vind går rett inn mot den bratte bakken under vann. Gjerne et par NM eller mer klaring til det btattbakken begynner.

Er de områdene som er merket i Den Norske Los som der det er fare for styrtbrenninger under visse forhold med bølger og strøm. DNL finnes forøvrig gratis nedlastbar på nettet og anbefales da det står skrevet endel om forholdene lokalt rundt omkring.

Ved S og SV vind på sørgående hadde jeg sterk vurdert å gå nærme langs fra Egersund og innsiden av Hidra, men holdt litt mer klaring til Listalandet etter du runder odden. Ved mer vestlig er jeg mer usikker.

Men som sagt. Det finnes ingen fasitsvar da strømforholdene utgjør mye og ikke godt å vite før man har stukket ut nesa og luktet litt. Jeg har ved flere anledninger ringt til RS skøyta når det er litt vær for høre hva gutta mener og få en fersk oppdatering på forholdene. Hyggelige og ikke minst proffe folk som gladelig slår av en prat om forholdene :-)

Nå sist kunne RS Ægir opplyse om at på tross av det hadde blåst V-NV kuling hele dagen så var forholdene ved odden på Lista bedre enn man kunne trodd pga lite strømsjø.

En opplysning som var gull verdt for meg som ville videre den kvelden.

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...