Jump to content

Hvor får jeg tak i ny B23 topp?

oyvindNO

Recommended Posts

Oppdaget til min skuffelse når jeg satte båten på vann at det var korrodert et hull mellom topp og eksos manifoild på min AQ145. Forstod på mekaniker at det var en kjent svakhet med bakerste eksosutløp. Er vist også en kjent løsning på problemet og sette på en stålring.

Nå er toppen min skrudd av og det viser seg at løsningen med stålring allerede var brukt og i følge mekaniker ikke mulig å gjenta pga mye korrosjon. Må derfor ha ny topp. Alt av ventiler og kam så bra ut (også resten av motor og manifoild). Men sliter nå med å få tak i ny topp. Lokal forhandler i Krs har ikke, Drevia har ikke, lokal bilopphugger hadde heller ikke. Noen som kjenner til hvor jeg kan få tak i en overhalt topp? Har hørt mye positivt om Iglebæk motor, men ser ut som han ikke holder på lengre. Mekaniker anbefalte og kjøpe en overhalt topp med ventiler og alt montert på. Var vist relativt tidkrevende og flytte over gamle ventiler og kam og tilpasse ny topp uten. Jeg har skrudd litt, men melder pass når det kommer til slike ting. 

Takker for tips til løsning :smiley:

Kanskje du får en AQ 147? :)

Som Adeno den vise har uttalt, går det meste om hverandre på rødblokker i bil/båt - men bilfordeleren kan gjerne fjernes fra toppen, da du har enten en vakuum eller sentrifugalstyrt fordeler på babord side av blokka allerede.

Ed. Bygde om min aq145 fordeler fra slitt stifttenning til enkel hallgiver/elektronisk styring og fikk silkemyk tomgang og start på en halv omdreining. Kostet ikke mange $, og mener jeg har et reservesett liggende.

Redigert av Kaffelars (see edit history)

Beklager hvis jeg stiller dumme spørsmål, men må vite at det jeg evt kjøper kan brukes. Forstår jeg det rett om jeg da kan kjøpe "første og beste" b23 topp og gi mekanikeren så fikser han resten? Mente jeg hadde leste andre steder i forumet at man måtte bla bruke kam og ventiler fra båt topp.

Ventilene er nok like, de har alle 44mm innsugsventiler og 35mm eksosventiler.

Kammen kan være annerledes, det kommer an på hvilken kam som står i toppen du kjøper?

Det sitter nok K-kam i en AQ145, og den eneste bilmotoren som kom med den kammen var B23E fra 81 til 83.

En 531 topp har vel som oftest en VX3 kam, i det minste dersom den kommer fra turbomotoren, den kammen er ikke like kvass som K-kammen, men det er nære på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...