oyvindNO Startet 15.Juni.2015 Del på Facebook Startet 15.Juni.2015 Oppdaget til min skuffelse når jeg satte båten på vann at det var korrodert et hull mellom topp og eksos manifoild på min AQ145. Forstod på mekaniker at det var en kjent svakhet med bakerste eksosutløp. Er vist også en kjent løsning på problemet og sette på en stålring. Nå er toppen min skrudd av og det viser seg at løsningen med stålring allerede var brukt og i følge mekaniker ikke mulig å gjenta pga mye korrosjon. Må derfor ha ny topp. Alt av ventiler og kam så bra ut (også resten av motor og manifoild). Men sliter nå med å få tak i ny topp. Lokal forhandler i Krs har ikke, Drevia har ikke, lokal bilopphugger hadde heller ikke. Noen som kjenner til hvor jeg kan få tak i en overhalt topp? Har hørt mye positivt om Iglebæk motor, men ser ut som han ikke holder på lengre. Mekaniker anbefalte og kjøpe en overhalt topp med ventiler og alt montert på. Var vist relativt tidkrevende og flytte over gamle ventiler og kam og tilpasse ny topp uten. Jeg har skrudd litt, men melder pass når det kommer til slike ting. Takker for tips til løsning Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 15.Juni.2015 Del på Facebook Svart 15.Juni.2015 Prøv på Facebook grupper for salg av rallycross/ bilcross ol. Der omsettes det volvo deler i hopetall til en rimelig penge. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 15.Juni.2015 Del på Facebook Svart 15.Juni.2015 (redigert) http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=58515535&searchclickthrough=true&searchQuery=aq145 http://www.nbfbildeler.no/templates/PartInfo.aspx?Matrix_Id=2&Brand_Id=5000&Model_Id=5012 Redigert 15.Juni.2015 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 15.Juni.2015 Del på Facebook Svart 15.Juni.2015 Im sendt om komplett topp, @Adeno - mener .531 toppen passer fint på en AQ145? -men usikker på om original kam fra bil med turbo/innsprøytning er mye 'sløvere' en original aq145 kammen. (har ikke bokstavene i hodet) 'P'? Vs. 'K'? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 15.Juni.2015 Del på Facebook Svart 15.Juni.2015 AQ145 hadde vel 405 topp originalt, AQ151 kom med 531 toppen, og dette er jo gromtoppene som også kom på turbobilene De fleste Volvo biler har ellers 160 eller 530 topper, med litt mindre futt i. Det meste går vel om hverandre på gamle rødblokker ! Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 15.Juni.2015 Del på Facebook Svart 15.Juni.2015 Tusen takk for godt svar igjen Adeno :) Hadde samme problem med tæring her, ring var satt i og tæret igjen ved rustet eksosmanifold. AQ151 hadde vel også litt lengre slaglengde(2,5 vs. 2,3l) før aq171 som i tillegg hadde 16v om jeg huser rett? Sitér dette innlegget Link to post
oyvindNO Svart 15.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2015 Slik jeg forstår det så høres det bra ut med en 531 topp:-) Hva må jeg gjøre med en 531 biltopp da for å bruke den i båten med samme effekt? Er det en stor jobb? Hva får jeg med en 531 kontra 405? Supert med vise mennesker:-) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 15.Juni.2015 Del på Facebook Svart 15.Juni.2015 (redigert) Kanskje du får en AQ 147? :) Som Adeno den vise har uttalt, går det meste om hverandre på rødblokker i bil/båt - men bilfordeleren kan gjerne fjernes fra toppen, da du har enten en vakuum eller sentrifugalstyrt fordeler på babord side av blokka allerede. Ed. Bygde om min aq145 fordeler fra slitt stifttenning til enkel hallgiver/elektronisk styring og fikk silkemyk tomgang og start på en halv omdreining. Kostet ikke mange $, og mener jeg har et reservesett liggende. Redigert 15.Juni.2015 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 15.Juni.2015 Del på Facebook Svart 15.Juni.2015 Husker jeg ikke feil, så er det noe forskjell på vannpumper også, biltoppene hadde vel et ekstra uttak eller noe sånt, men det kan sikkert tettes ? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 15.Juni.2015 Del på Facebook Svart 15.Juni.2015 Mulig, og tviler ikke på at du husker riktig Adeno. Det må isåfall være en enkel gjenget blindplugg el.l., da jeg ikke husker dette fra jeg satt i en motor fra bil i min 1800 suntop. Var litt mer styr å sette biltopp på en AQ130/B20 m/saltvannskjøling husker jeg ihvertfall :) Sitér dette innlegget Link to post
oyvindNO Svart 15.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2015 Beklager hvis jeg stiller dumme spørsmål, men må vite at det jeg evt kjøper kan brukes. Forstår jeg det rett om jeg da kan kjøpe "første og beste" b23 topp og gi mekanikeren så fikser han resten? Mente jeg hadde leste andre steder i forumet at man måtte bla bruke kam og ventiler fra båt topp. Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 15.Juni.2015 Del på Facebook Svart 15.Juni.2015 (redigert) Alt av topper fra b200/b21/b23/b230, med unntak av B230K (Da den er uten forbrenningskammer i toppen, men i stempelet istedenfor) , kan brukes på motoren din :) Redigert 15.Juni.2015 av larsern6 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 15.Juni.2015 Del på Facebook Svart 15.Juni.2015 Ventilene er nok like, de har alle 44mm innsugsventiler og 35mm eksosventiler. Kammen kan være annerledes, det kommer an på hvilken kam som står i toppen du kjøper? Det sitter nok K-kam i en AQ145, og den eneste bilmotoren som kom med den kammen var B23E fra 81 til 83. En 531 topp har vel som oftest en VX3 kam, i det minste dersom den kommer fra turbomotoren, den kammen er ikke like kvass som K-kammen, men det er nære på. Sitér dette innlegget Link to post
oyvindNO Svart 15.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2015 Men å bytte over kam fra den gamle toppen er ikke noe stor jobb? Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 15.Juni.2015 Del på Facebook Svart 15.Juni.2015 Nei, det er ingen stor jobb. Løsne kamoverfallene og flytte over. Somregelt trenger du ikke justere ventilklaringen heller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.