hakonrk Startet 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2015 Jeg skal selge båten, tenkte å bruke kontrakten til MaritimStart da dette er samme kontrakt som ble brukt da jeg kjøpte båten. Jeg har et par spørsmål i den forbindelse: 1. Hva betyr feltet "Båt og/eller motor selges i tilstand som besiktiget ved overtakelsesdato"? Er dette i praksis det samme som "Båten selges som den er"? Skal jeg skrive noe i dette feltet? 2. I ett av punktene skal man oppgi om det er utført reparasjoner på motor eller skrog. Hva menes med reparasjoner? Teller reparasjoner av skrammer som kun er av kosmetisk betydning? Når det gjelder motoren har jeg skiftet pumpehuset til impelleren pga at det dryppet litt vann fra det. Ingen stor sak, så jeg vet ikke om dette teller som vanlig vedlikehold eller reparasjon. Utover dette har det ikke vært noen problemer, og kun vanlig vedlikehold (skifte av filter, impeller, olje og frostvæske). Det er også vanskelig for meg å uttale meg om hva som er gjort før jeg selv kjøpte båten. Tidligere eier har skrevet i kontrakten at ingen skrog- eller motorreparasjoner har vært utført, så holder det å vise til tidligere eiers kontrakt, og legge til at ingen reparasjoner av betydning har blitt utført siden den gang? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Mine antagelser : 1. Dersom du bruker båten videre før overtagelse og er uheldig å stripe opp noe, så kan kjøper forholde seg til kontrakten og unngå å få båt med lavere verdi en ved besiktigelse. 2. Du fører opp pumpejobben. Servicer er ikkje rekna som reparasjon og treng ikkje føres opp. Har du feks byttet skroggjennomføringer så regnes det som normalt vedlikehold, men fortsatt en reparasjon, og kan føres opp. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
hakonrk Svart 16.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Takk for svar Sæbø! Har ett oppfølgningsspørsmål: Er det vanlig å ha med "selges som den er" i salg av brukt båt mellom privatpersoner? Trenger jeg å legge til en slik standardformulering i denne kontrakten, eller er det overflødig siden det står "Båt og/eller motor selges i tilstand som besiktiget ved overtakelsesdato"? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 "Selges som den er" er er et mer folkelig utsagn. "Båt og/eller motor selges i tilstand som besiktiget ved overtakelsesdato" er mer kanskje mer holdbart juridisk. Men i praksis betyr de to setningene akkurat det samme. Du behøver ikke å føye til noe ekstra "som den er". Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
hakonrk Svart 16.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Takk for hjelpen, da skulle alt være i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.