Jonesy Startet 15.Juni.2015 Del på Facebook Startet 15.Juni.2015 Heisan ! Trenger lære hvordan reving best fungerer på denne bommen. De to tauene som jeg har tvinnet sammen, har en slags sammenheng med hverandre inne i bommen. Jeg har ellers tau ut av bommen foran og tilbake til cockpit. Noen med en illustrasjon og forklaringer på hvordan best gå fram ved reving, rekkefølge e.lign ? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 15.Juni.2015 Del på Facebook Svart 15.Juni.2015 For meg ser det ut for at det bakerste er for 1.rev og det fremste for 2.rev. enden skal tres gjenom en malje i akterliket på seilet og tauet gjøres fast på bommen. Ved å stramme tauet drar du akterliket ned på bommen, samtidig som du slakker på fallet. Frampå min bom er det to kroker som jeg hekter fast maljen som sitter ved masteliket. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Jonesy Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2015 Heisan ! -Ja, jeg har også 2 kroker foran til å hekte på maljen i forkant av seilet. Skal lage en loop/tau-runde i maljen der, så lettere dra seilet ned til kroken. -"For meg ser det ut for at det bakerste er for 1.rev og det fremste for 2.rev" Ok, men disse 2 tauene har en slags sammenheng inne i bommen, for begge reagerer når drar i det ene tauet som kommer ut av bommen i forkant ? Er det noe blokksystem inne i bommen ? (Swede Spars / Benns) Også er det veldig tregt/motstand, så jeg hadde lyst bytte disse gamle tauene til en tynnere dimensjon. -I enden av bommen kommer det også et tau til ut på andre siden. Det virker som går rett igjennom bommen, og tilbake til cockpit på andre siden. Men her er jeg lysten på å få tredd gjennom et tau som er festet i toppen av masten, og få bom-opphal i fra cockpiten. Idag festes dette tauet bare i enden av bommen, noe som er upraktisk. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 17.Juni.2015 Del på Facebook Svart 17.Juni.2015 Det bakerste tauet kan umulig være til reving. Det er jo helt bakerst på bommen. Det ser mer ut som et bomuthal. Samtidig vil det tauet på den andre siden kunne fungere som bomuthal. Det at de to tauene er koblet sammen kan bety to ting. Enten er det et trinsesystem inni bommen, eller så har de blitt tvinnet sammen når de ble tredd. Hvordan strammes de? Hvis de kan strammes hver for seg, har jeg mest tro på den siste forklaringen. Hvis jeg var deg ville jeg boret ut den svarte terminalen på enden, og kikket inni bommen. Det er den eneste måten du kan være sikker på hvordan det ser ut. Det vil også gjøre skifte av tau enklere. Som bomløft pleier jeg å bruke storseilfallet. Bomløftet brukes uansett ikke når seilet er heist. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Jonesy Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2015 Ok, på bommen i forkant, så er det 3 tau som kommer ut på undersiden, og går videre tilbake til cockpit. Tauet 1 som går til babord i cockpit, er det tauet som kommer ut bakerst på babord side av bommen (det jeg evt tenker ha som bom-opphal) Tauet 2 i midten er org bomuthalet, som går til vognen som drar bomliket akterover. Tauet 3 som går til styrbord i cockpit, er de to tvinnede tauene på foto. Både det tauet som kommer ut bakerst på styrbord side, og det tauet som kommer ut av siden av bommen litt forover. -Altså, når strammer det ene tau 3 fra cockpit, så reagerer det tauet som stikker ut på styrbord side og det bakerst styrbord. Husker ikke helt hvordan det var, men dro litt i begge tauene som er tvinnet for fotoet, om ene gikk inn når dro i det andre etc, men en sammenheng er det. Bekymret meg at ikke gikk lett, men tregt. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 17.Juni.2015 Del på Facebook Svart 17.Juni.2015 Hos meg kommer 4 tau ut i underkant av bommen ved masta. Et for bomuthal, 3 for rev. Alle kommer ut i overkant bak på bommen. Revelinene går opp og gjennom maljer i akterliket på storseilet og er festet til en bøyle på bommen som er litt framom der maljen legger seg når seilet ligger på bommen. Det er tre bøyler, ett for hver rev. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Jonesy Svart 18.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2015 På min bom sitter det bare en sånn plast liggende clamcleat, i forkant av det tauet som kommer ut av siden på bommen. Ser litt usikkert ut? Tauet er noe tykt for den også. Har ikke så lyst å borre opp popnaglene til endefestet til bommen for å kikke etter utveksling etc, tenkte kanskje noen her hadde samme opplegg og kunne fortelle ? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 18.Juni.2015 Del på Facebook Svart 18.Juni.2015 Det er ingen egentlige krefter som virker på naglene i endestykket. De er satt der for at den ikke skal falle ut. I prinsippet kunne de festet den med tape... Du velger selvfølgelig selv, men jeg hadde gjort det uten å lure noe mer. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Jonesy Svart 3.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 Fant tegning på bommen i permen i båten.....hm...klø seg litt i hodet ? Sitér dette innlegget Link to post
Jonesy Svart 3.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.