Jump to content

Hvordan reve storseilet på denne bommen ? (80-talls Swede spars)


Jonesy

Recommended Posts

Heisan !

 

Trenger lære hvordan reving best fungerer på denne bommen.

De to tauene som jeg har tvinnet sammen, har en slags sammenheng med hverandre inne i bommen.

Jeg har ellers tau ut av bommen foran og tilbake til cockpit.

 

Noen med en illustrasjon og forklaringer på hvordan best gå fram ved reving, 

rekkefølge e.lign ?

 

bilde

Link to post

Heisan !

 

-Ja, jeg har også 2 kroker foran til å hekte på maljen i forkant av seilet. Skal lage en loop/tau-runde i maljen der, så lettere dra seilet ned til kroken.

 

-"For meg ser det ut for at det bakerste er for 1.rev og det fremste for 2.rev"

Ok, men disse 2 tauene har en slags sammenheng inne i bommen, for begge reagerer når drar i det ene tauet som kommer ut av bommen i forkant ?

Er det noe blokksystem inne i bommen ? (Swede Spars / Benns)

 

Også er det veldig tregt/motstand, så jeg hadde lyst bytte disse gamle tauene til en tynnere dimensjon.

 

-I enden av bommen kommer det også et tau til ut på andre siden. Det virker som går rett igjennom bommen, og tilbake til cockpit på andre siden. Men her er jeg lysten på å få tredd gjennom et tau som er festet i toppen av masten, og få bom-opphal i fra cockpiten. Idag festes dette tauet bare i enden av bommen, noe som er upraktisk.

Link to post

Det bakerste tauet kan umulig være til reving. Det er jo helt bakerst på bommen. Det ser mer ut som et bomuthal. Samtidig vil det tauet på den andre siden kunne fungere som bomuthal.

 

Det at de to tauene er koblet sammen kan bety to ting. Enten er det et trinsesystem inni bommen, eller så har de blitt tvinnet sammen når de ble tredd. Hvordan strammes de? Hvis de kan strammes hver for seg, har jeg mest tro på den siste forklaringen. Hvis jeg var deg ville jeg boret ut den svarte terminalen på enden, og kikket inni bommen. Det er den eneste måten du kan være sikker på hvordan det ser ut. Det vil også gjøre skifte av tau enklere. 

 

Som bomløft pleier jeg å bruke storseilfallet. Bomløftet brukes uansett ikke når seilet er heist.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Ok, på bommen i forkant, så er det 3 tau som kommer ut på undersiden, og går videre tilbake til cockpit.

 

Tauet 1 som går til babord i cockpit, er det tauet som kommer ut bakerst på babord side av bommen (det jeg evt tenker ha som bom-opphal)

Tauet 2 i midten er org bomuthalet, som går til vognen som drar bomliket akterover.

Tauet 3 som går til styrbord i cockpit, er de to tvinnede tauene på foto. Både det tauet som kommer ut bakerst på styrbord side, og det tauet som kommer ut av siden av bommen litt forover.

 

-Altså, når strammer det ene tau 3 fra cockpit, så reagerer det tauet som stikker ut på styrbord side og det bakerst styrbord.

Husker ikke helt hvordan det var, men dro litt i begge tauene som er tvinnet for fotoet, om ene gikk inn når dro i det andre etc, men en sammenheng er det. Bekymret meg at ikke gikk lett, men tregt.

Link to post

På min bom sitter det bare en sånn plast liggende clamcleat, i forkant av det tauet som kommer ut av siden på bommen. Ser litt usikkert ut? Tauet er noe tykt for den også.

 

Har ikke så lyst å borre opp popnaglene til endefestet til bommen for å kikke etter utveksling etc, 

tenkte kanskje noen her hadde samme opplegg og kunne fortelle ?

Link to post
  • 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...