Jump to content

forgassertrimmet motor, må den justeres?

roaardal

Recommended Posts

Jeg har en yamaha v6 150hk, noen fortalte meg at 150-200hk er samme motor, eneste forskjell er forgasserne.

Jeg fikk et tuningfirma til å borre opp forgasserne, og de sa at det var viktig å justere gasserne etterpå, betyr det at så lenge gasserne ikke er justert så får den ikke mer bensin og derfor er 150hk fortsatt?

Motoren går nemlig akkurat som før..

Håper noen har noe erfaring med dette

Det er helt mulig at 200hk forgasseren har et store hoved jet som levere mer bensin pga luft mengde er store.

Meste forgasser har en eller flere jets som levere en kalibrert mengde av bensin iht til luft som gå gjennom forgasseren. Så det hjelp ikke å bare levere mer luft med å borre ut forgasser, den sannsynligvis trenger mer bensin ellers den kjøre med for mager blanding, det kan evt brenne hjul i stemplener.

Justering er kun for tomgangs blandingen så at det sveve fint og jevn, det har ingenting å gjør med blanding på høy omdreining som det er de kalibrert jets som bestemmer blanding når du kjøre.

Hmm... hva mener du med borret opp?. Om du ikke vet hva du driver med kan dette gå galt. Sjekk ihvertfall fargen på tennpluggene dine etter en kjøretur. Er de hvite er det fare på ferde. Er de sjokoladebrune er alt iorden. Grunnen til at jeg sier dette er om motor får for lite bensin går den følgelig magert og forbrenningstemperaturen blir høy, farlig høy.  Kjent fenomen at motor "leaner" ut og brent hull i stempel er et faktum. Og ikke sjekk pluggene rett etter en kaldstart. Kjør motor til driftstemperatur og sjekk toppfarten. Ikke ligg lenge på fullt turtall da. :smiley:

Det er faktisk hydrotecmarine som har gjort jobben, jeg hadde med forgasserne bort til de i vinter.

Ifølge de har de borret opp til samme størrelse som 225hk har, og byttet dyser, men jeg fikk beskjed om at de måtte justeres når jeg fikk montert de på motoren igjen.

Men får man bare justert tomgangen mener dere? Er det bare dysestørrelsen som bestemmer hvor mye bensin den får altså?

Hmm, men om gasserne åpner og lukker forskjellig er jo noe man kan se med et halvt øye, derfor er det jo rart at de la så mye vekt på at jeg må få synka og linka gasserne før jeg bruker de.

Tenkte at de mente full justering jeg.

Men fortsatt synes jeg det er rart at jeg ikke merker forskjell etter gasserne liksom skulle gi 200hk, men jeg merker det kanskje hvis jeg setter på en større propell så motoren får litt å jobbe med?

med "Link & sync" menes også å sette opp stag og leamikk slik at tenning osv blir riktig.   Om du ikke har servicemanual så ville jeg skaffet meg det, der skal det stå hvordan det skal justeres.  

hva får du av turtall nå da og hvaslags propell har du?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Turtall vet jeg ikke, turtelleren lever sitt eget liv i år, og ikke vet jeg hvorfor, men ifjor hadde jeg cirka 5500rpm i 36-37 knop gps.

Og jeg klarer akkurat samme fart i år, det er vel ikke turtallsperre på motoren? Så den burde vel fått høyere turtall med 50hk ekstra?

Propellen er en solas 15x17

Jeg har en Enertia 21p liggende, men har ikke turt å prøve den før alt var ok med motoren

Ivar:

5500rpm er vel ikke så lavt? En 87mod v6 2takt skal vel ikke gå noe høyere enn det vel?

Lippert: Takk de skal jeg høre med, det er jo bare 10min kjøretur fra meg. Har du noen erfaring med de?

Jeg har prøvd å snakke med herholdt andersen og noen få andre, men de er ikke veldig interessert i å hjelpe oss som har båt under 500 000,- virker det som

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...