roaardal Startet 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2015 Jeg har en yamaha v6 150hk, noen fortalte meg at 150-200hk er samme motor, eneste forskjell er forgasserne. Jeg fikk et tuningfirma til å borre opp forgasserne, og de sa at det var viktig å justere gasserne etterpå, betyr det at så lenge gasserne ikke er justert så får den ikke mer bensin og derfor er 150hk fortsatt? Motoren går nemlig akkurat som før.. Håper noen har noe erfaring med dette Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Det er helt mulig at 200hk forgasseren har et store hoved jet som levere mer bensin pga luft mengde er store. Meste forgasser har en eller flere jets som levere en kalibrert mengde av bensin iht til luft som gå gjennom forgasseren. Så det hjelp ikke å bare levere mer luft med å borre ut forgasser, den sannsynligvis trenger mer bensin ellers den kjøre med for mager blanding, det kan evt brenne hjul i stemplener. Justering er kun for tomgangs blandingen så at det sveve fint og jevn, det har ingenting å gjør med blanding på høy omdreining som det er de kalibrert jets som bestemmer blanding når du kjøre. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 med justering her så menes nok også å bytte hoveddyser for mer bensin på topp. sjekk evt med disse om dysekit: http://www.hydrotecmarine.com Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lyst på båt Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Hmm... hva mener du med borret opp?. Om du ikke vet hva du driver med kan dette gå galt. Sjekk ihvertfall fargen på tennpluggene dine etter en kjøretur. Er de hvite er det fare på ferde. Er de sjokoladebrune er alt iorden. Grunnen til at jeg sier dette er om motor får for lite bensin går den følgelig magert og forbrenningstemperaturen blir høy, farlig høy. Kjent fenomen at motor "leaner" ut og brent hull i stempel er et faktum. Og ikke sjekk pluggene rett etter en kaldstart. Kjør motor til driftstemperatur og sjekk toppfarten. Ikke ligg lenge på fullt turtall da. Sitér dette innlegget Link to post
roaardal Svart 16.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Det er faktisk hydrotecmarine som har gjort jobben, jeg hadde med forgasserne bort til de i vinter. Ifølge de har de borret opp til samme størrelse som 225hk har, og byttet dyser, men jeg fikk beskjed om at de måtte justeres når jeg fikk montert de på motoren igjen. Men får man bare justert tomgangen mener dere? Er det bare dysestørrelsen som bestemmer hvor mye bensin den får altså? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 ikke finstudert de forgasserne der , men normalt hoveddyse + lavfartsdyse + blandingsskrue som bestemmer blandingsforhold Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
roaardal Svart 16.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 The carbs were cleaned here. You will need to synk and link the carbs after they are installed. Wayne Worthy (417)725-5746 Sitér dette innlegget Link to post
roaardal Svart 16.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Det var svaret jeg fikk fra de, så hva mener du/dere jeg trenger å gjøre for at den skal få 200hk? Foreløpig går den jo rent og fint, men virker ikke som den er sprekere enn før, men så har jeg på den gamle propellen fortsatt da Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Synkronisering av forgassere er trolig det det menes. Dette må gjøres etter at gasserene er montert på motoren. Lei inn en kompetent kar til dette.. Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
roaardal Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Men hva menes med synkronisering av gasserne? Og hvem er flink på dette i vestfold? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Synkronisering betyr at alle forgasserene åpner likt når enn gir gass. Det er ingen hokuspokus å justere det. Bare å gi full gass på hendelen (med motoren avslått) og juster spjeldene slik at desse er maksimalt åpne og likt på alle forgasserene. Sett gasshandtaket i neutral igjen og sjekk at alle gasspjeldene er helt lukket. Sitér dette innlegget Link to post
roaardal Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Hmm, men om gasserne åpner og lukker forskjellig er jo noe man kan se med et halvt øye, derfor er det jo rart at de la så mye vekt på at jeg må få synka og linka gasserne før jeg bruker de. Tenkte at de mente full justering jeg. Men fortsatt synes jeg det er rart at jeg ikke merker forskjell etter gasserne liksom skulle gi 200hk, men jeg merker det kanskje hvis jeg setter på en større propell så motoren får litt å jobbe med? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 med "Link & sync" menes også å sette opp stag og leamikk slik at tenning osv blir riktig. Om du ikke har servicemanual så ville jeg skaffet meg det, der skal det stå hvordan det skal justeres. hva får du av turtall nå da og hvaslags propell har du? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
roaardal Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Turtall vet jeg ikke, turtelleren lever sitt eget liv i år, og ikke vet jeg hvorfor, men ifjor hadde jeg cirka 5500rpm i 36-37 knop gps. Og jeg klarer akkurat samme fart i år, det er vel ikke turtallsperre på motoren? Så den burde vel fått høyere turtall med 50hk ekstra? Propellen er en solas 15x17 Jeg har en Enertia 21p liggende, men har ikke turt å prøve den før alt var ok med motoren Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 15" er jo noe mer diameter enn det som var vanlig å bruke på disse motorene mener jeg, så kanskje en grunn til at turtallet ikke er høyere. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
lippert Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Men hva menes med synkronisering av gasserne? Og hvem er flink på dette i vestfold? http://www.marineperformance.no/Dårlig nettside, men gir deg kontakt informasjon. Han har mange års erfaring fra racing. Har også dynamometer så om du ønsker det kan du få testet hvor mange hk du når har fått. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
roaardal Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Ivar: 5500rpm er vel ikke så lavt? En 87mod v6 2takt skal vel ikke gå noe høyere enn det vel? Lippert: Takk de skal jeg høre med, det er jo bare 10min kjøretur fra meg. Har du noen erfaring med de? Jeg har prøvd å snakke med herholdt andersen og noen få andre, men de er ikke veldig interessert i å hjelpe oss som har båt under 500 000,- virker det som Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 nei 5500 er midt i blinken , men jeg hadde forventet mer turtall med såpass lite stigning som 17" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
lippert Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Lippert: Takk de skal jeg høre med, det er jo bare 10min kjøretur fra meg. Har du noen erfaring med de?b 10 min fra Horten til Svelvik :) Ja, jeg har erfaring med Anders. Ikke på påhenger, men min VP. Godt fornøyd. Har han mye å gjøre så har han også kontakt med en mobil mekaniker fra Sande. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
roaardal Svart 18.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Hørtes kanskje spenstig ut ja, men trur jeg kjører dit på 10min med båt faktisk. Har han egen brygge til verkstedet? Da skal jeg kontakte han Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 blir spennende å høre resultat er nok endel bedre med hands-on fagmann enn allverdens synsing på nett Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
lippert Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Har han egen brygge til verkstedet? Det er brygge der. Bokerøya heter stedet. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
roaardal Svart 18.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Ivar: ja jeg hadde også trodd at jeg ville fått mer turtall hvis den nå hadde 200hk og bare 17p, det var det som fikk meg til å lure på om det fantes en skrue for å gi den mer bensin på topp turtall.. Finnes det en enkel måte å se om dysa har riktig størrelse? Sitér dette innlegget Link to post
roaardal Svart 18.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Det er bare ikke så lett å få fagmenn til å kikke på motoren, de virker ikke interesserte i sånne jobber.. Får håpe jeg har mer flaks denne gang Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 skruene som er der finjusterer bare blandingsforholdet helt i bunn. For å gi mer/mindre på topp må det byttes hoveddyser Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.