Jump to content

Tips til montering av pumpe til spyling.

vicols

Recommended Posts

Hei :)

Jeg skal med tiden montere inn en pumpe i båten min, så jeg kan spyle dekket, samt slenge slangen oppi ett karr med fisk så det får stå i rennende sjøvann mens man tøffer seg inn mot land igjen.

Trenger tips her, hva slags pumpe burde jeg gå for, hva bruker dere? Spylepympe, trykkvannspumpe eller en vanlig impeller/tannhjuls-pumpe?

Må være 12v, så jeg kan styre selv om jeg skal ha vann eller ikke.

Skal brukes til sjøvann såklart, og jeg regner med delvis kontinuerlig drift (ikke dagesvis, 6-12 timer), siden jeg skal bruke den til å ha rennende vann i skyllekarret.

Du må tenke på overløp slik at pumpa ikke går seg varm om du stenger uttaket, evt. unngå montasje av avstengingskran.

Ellers bør du velge ei med tilskrekkelig kapasitet, ville valgt ei med 1" tilkopling. F.eks. denne: https://www.maritim.no/marco-impellerpumpe-45-liter-min-12v#.VYAafUa1fQw

Vanlig trykkvanns/pentrypumpe har bare en brøkdel av denne leveringskapasiteten, (vanligvis bare 10-12 l/min).. Så kan det jo være greit med et sjøvannsfilter på systemet. Skal du ha fisk i båten får du slog i vannet rundt også. Greit å slippe å få dette i pumpa. Nødvendig strømkapasitet er også viktig, ei slik pumpe trekker 10A fra systemet på 12V.

• 6 måneder senere...

Lurer på det samme, impeller eller membranpumpe? Ligger til havn i brakkvann og tenker på om membranpumpene tåler frost bedre? Hadde Sabb før , og om sjøvannskjølinga for eksosen var speika så tinte det etter litt kjøring og membranen var like fin....!

Er ikke spylepumpene konstruert slik at en kan stenge av for uttaket uten å slå av pumpa?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...