Jump to content

Sommel på verksted, har jeg noen rettigheter?

Vinke Lanke

Recommended Posts

Hei folkens! I vinter så var jeg uheldig og den ene motoren i min båt skar seg. Jeg ringte et anerkjent(?) verksted og avtalte at de skulle se om det var noe håp om å redde motoren. Motoren ble ærklert for død og verkstedet skulle gi meg et tilbud på motorbytte, nymotor samt overhaling av den andre motoren. Jeg fikk et skriftlig tilbud på reperasjonen hvor det også var fastsatt en dato hvor båten skulle være ferdig reparert. Denne datoen var ca 3 måneder fram i tid og de skulle ha rikelig med tid på reperasjonen.

Tiden gikk og jeg var innom verkstedet ca hver 3. uke for å se på progresjonen i arbeidet. Jeg ble bekymret da de etter 2 måneder kun hadd klart å montere ut motorene og at de sto urørte på verkstedet. Jeg meldte min bekymring til daglig leder som kunne berolige meg om at det var ingen problemer med tidsfristen. Da jeg 14 dager senere stakk innom så hadde det skjedd svært lite, de hadde demontert torboene og sendt disse til overhaling, men jeg ble fortalt at over helga så skulle to mann settes på jobben så tidsfristen var fortsatt ikke noe problem! Jeg dukket opp på verkstedet den dagen som var skrevet at båten kunne hentes og hva ser jeg? Jo, båten ligger på sjøen uten motorer og motorene står tilnærmet urørt inne på verkstedet! Da jeg konfronterte daglig leder med dette så fikk jeg beskjed om at han ikke hadde gitt meg en dato for ferdigstillelse av båten og han trodde ikke at båten ble klar i år! At jeg på det tidspunkt begynnte å bli litt varm i toppen behøver jeg kanskje ikke å fortelle dere. Jeg er litt imponert over meg selv da jeg klarte å holde meg saklig og ikke begynne å slenge dritt og si ting som burde forbli usagt. Og så kommer noen spørsmål som kanskje noen med juridisk kompetanse kan gi meg svar på.

1. Et skriftlig tilbud fra verkstedet, ved daglig leder, hvor det er gitt en konkret dato hvor jobben skal være utført er det å regne som en kontrakt?

2. Er et tilbud fra verkstedet som blir akseptert av kunden (meg) det samme som en bindende avtale?

3. Er det mulig å trekke fra noe på prisen da jobben ikke er utført i henhold til denne avtalen.

4. Kan jeg leie en tilsvarende båt som jeg har og be verkstedet å dekke leiekostnadene?

Som dere skjønner er jeg meget frustrert over hvordan verkstedet har taklet denne reparasjonen. Det værste er at verkstedet har tatt inn og reparert andre båter etter at jeg leverte min båt og fler av disse hadde ikke noen avtale med verkstedet før jeg fikk tilbudet på min reperasjon.

Her burde du få en avtale med daglig leder og vise ham det du fikk avtalt og be om å få prioritert arbeid på motor(er). Om du ikke har en kontrakt, så kan du iallefall vise til det du fikk som tilbud.

Å bytte en motor tar ikke mange timer. En overhaling kan fort ta 40 timer.

Om verkstedet ikke vil ordne dette for deg kan du fritt velge et annet verksted til å fullføre jobben.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Å få til en avtale med daglig leder virker ikke enkelt. Han avviste totalt at han noen gang hadde gitt meg en dato for ferdigstillelse av båten! Jeg sitter med det skriftlige tilbudet og der står det svart på hvitt følgende: Båt leveres innen 15.juni. Mitt spørsmål var, kan et tilbud som aksepteres regnes som kontrakt? Jeg har aldri noen gang i min tid som båteier skrevet en kontrakt på en reparasjon av båt men alltid forholdt meg til et tilbud som jeg aksepterer. Dersom jeg er nødt til å få en kontrakt på jobben i tillegg til et tilbud så synes jeg til nå at det har vært unødvendig og er det vanlig å skrive kontrakt på en verkstedjobb?

Det høres ut som om du har en god sak, med forbehold om at jeg ikke har sett alt skriftlig som foreligger. Du trenger ikke noen kontrakt, og en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig, problemet er vanligvis å bevise hva som faktisk er avtalt. Her høres det ut som om du stiller sterkt, i og med at du har det skriftlig at avtalen var ferdigstillelse innen 15.

Har daglig leder sett det skriftlige du sitter på? Hva sier han til dette?

Hei, dette var en trist historie å lese. Synes dette var en svært dårlig kundebehandling av firmaet. Men nå kjenner jeg jo heller ikke saken fra begge parters side. Er motorene dine svært ukurante? Er de noe helt utenom det vanlige? Race motorer for eksempel? Er ganske mye mere omfattende å bytte / overhale motor i noe som er tunet og vektbalansert til det ytterste. Sto det noe om at det var forbeholdt at deler var tilgjengelig fra leverandør? Skulle alle jobbene i forbindelse med overhalingen gjøres der på "huset" eller sendes til maskinering og overhaling hos andre? Har du noen form for bevis utover selve tilbudet at du faktisk har akseptert tilbudet innen rimelig tid? For eksempel at du har betalt for deler eller gitt noen form for betalings garanti? Å få noen form for økonomisk erstatning for tapt bruks tid av båten tror jeg kan være vanskelig. Hadde dette vært en yrkesbåt som du ville ha lidd ett direkte økonomisk tap på grunn av forsinkelser så hadde det enda vært en ting. Hadde jeg vært deg så ville jeg ha kontaktet forbruker rådet i denne saken. Blir i bunn og grunn bare synsing hva jeg eller andre mener er rett og galt i dette tilfelle. Men en ting er i alle fall sikkert, dette virker som svært dårlig kundebehandling! Jeg har jobbet som mekaniker i mange år i bilbransjen. Selvfølgelig så hendte det at vi også møtte uforutsette hindringer for at vi skulle bli ferdige i tide av og til. Men da sørget vi i alle fall å ha en åpen og god dialog med kunden. I form av at vi forklarte hvorfor og hva kunden kunne forvente så tidlig som mulig. Ofte så prøvde vi også å kompensere kunden for ulempe ved for eksempel sen levering i form av at vi ytet tilleggs tjenester uten å ta betalt for det. Polering, rens, lakkforsegling også videre. Egentlig små ting for oss, men som var trivelig for kunden.

For å svare på spørsmålene dine.

1. Ja og nei, ett skriftlig tilbud alene er ikke det samme som en kontrakt. Men om du kan dokumentere aksept av avtalen innen for bestemte regler så kan det også vurderes til å være en bindende kontrakt. Men hva som gjelder i hvert tilfellet er det faktisk bare en jurist som kan avgjøre.

2. Ja, ett skriftlig tilbud som blir akseptert er en avtale. Problemet er å bevise avtale inngåelse om det ikke har blitt gjort skriftlig i form av kontrakt.

3. Å trekke noe fra prisen på jobben er nok svært vanskelig uten en skriftlig kontrakt. Derimot å heve hele avtalen er jo selvfølgelig noe helt annet. Sett jobben bort til noen andre som gjør den i henhold til en kontrakt.

4. Nei, så lenge du ikke lider direkte tap i form av yrkesinntekt eller lignende så tror jeg du kan glemme det. Men ta kontakt med Forbrukerrådet!!!

Lykke til :saint:

Hans tilbud og din aksept = AVTALE. Ikke diskusjon om det. Den er så bindende som du trenger.

Avtalt ferdigstillelse = hver dag over er forsinkelse. Etter forholdene foreligger vesentlig forsinkelse siden de ikke engang har begynt på jobben. Du kan da heve avtalen og kreve erstatning for merkostnaden med å få andre til å gjøre jobben. Vil du være ekstra sikker i din sak, kan du gi ham "rimelig tilleggsfrist" f eks 14 dager ekstra. Leverer han ikke da, kan du utvilsomt heve.

Ved hevning må du hente båt og motorer og frakte til annet verksted. Det er mulig at motparten da vil gjøre seg knuragtig og kreve delvis vederlag for det som er utført. Siden det er verdiløst for deg, kan det godt hende at du ikke er forpliktet til å betale, eventuelt are deler av det. Worst case er det namsmann og fut for å få båten ut -- det er om å gjøre å ikke gi seg, du har inngått en avtale og er blitt lurt -- så enkelt er det.

Er du medlem av KNBF har du en times gratis rådgivning -- bruk den ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Tusen takk for gode råd!

Motoren er ikke av ukurrant merke og verkstedet er representant for dette motormerket. Jeg vil på nytt ta kontakt med daglig leder i morgen og forsøke å få til en avtale som forhåpentligvis blir etterfulgt. Jeg hadde dessverre ikke med det skriftlige tilbudet da jeg i min villeste fantasi ikke hadde trodd at han ville benekte at han hadde skrevet denne datoen. Daglig leder på dette firmaet var så sint at han skalv i leppene da jeg fortalte at jeg var meget skuffet over deres nedprioritering av jobben på min båt. Det viktigste for meg nå er å ha en driftsklar båt slik at jeg ikke går glipp av sommerferien i båten. Jeg vil oppdatere her så snart jeg har hatt en samtale med denne daglige lederen.

Hans tilbud og din aksept = AVTALE. Ikke diskusjon om det. Den er så bindende som du trenger.

Avtalt ferdigstillelse = hver dag over er forsinkelse. Etter forholdene foreligger vesentlig forsinkelse siden de ikke engang har begynt på jobben. Du kan da heve avtalen og kreve erstatning for merkostnaden med å få andre til å gjøre jobben. Vil du være ekstra sikker i din sak, kan du gi ham "rimelig tilleggsfrist" f eks 14 dager ekstra. Leverer han ikke da, kan du utvilsomt heve.

Ved hevning må du hente båt og motorer og frakte til annet verksted. Det er mulig at motparten da vil gjøre seg knuragtig og kreve delvis vederlag for det som er utført. Siden det er verdiløst for deg, kan det godt hende at du ikke er forpliktet til å betale, eventuelt are deler av det. Worst case er det namsmann og fut for å få båten ut -- det er om å gjøre å ikke gi seg, du har inngått en avtale og er blitt lurt -- så enkelt er det.

Er du medlem av KNBF har du en times gratis rådgivning -- bruk den ...

Sier meg ikke uenig i hva "Skipper Worse" sier, men... Tilbud og aksept = Avtale. Og en muntlig avtale er akkurat like bindene som en skriftlig avtale. Jo da, men nå har vi bare en parts uttalelse om hva faktisk avtalen sier. I tillegg til dette så må du på en eller annen måte kunne bevise at du faktisk aksepterte det opprinnelige tilbudet og det innen for et normalt tidsaspekt. For eksempel i form av e-mail eller tilsvarende. Hjelper lite hva du sier om du ikke har noe å underbygge din side av saken. Er en grunn til at Forbrukerrådet anbefaler bruk av "Håndverker kontrakt".

At "Skipper Worse" sier at det etter forholdene foreligger vesentlig forsinkelse fordi at de ikke har begynt arbeidet finnere jeg litt rart. Dette siden tidsfristen i henhold til "avtalen" gikk ut i går. Kjenner "Skipper Worse" til hvor fort ett verksted faktisk kan gjøre enn sånn jobb? Det er litt pussig om han gjør, for jeg som er mekaniker kan ikke svare på det uten å vite hva slags båt og motorer det er snakk om. Har selv ved flere anledninger gjort "over night" jobber for å få ferdigstilt kjøretøy for kunder. Er faktisk mulig og maskinere en hel motor i løpet av ca 6-8 timer om det er dyktige fagfolk. Videre kan det jo hende at verkstedet du kontaktet faktisk er uskyldig i forsinkelsene, at det er underleverandører som ikke har klart å levere i tide. Selv om jeg betviler dette når du beskriver firmaet`s arrogante holdning. Men etter min menig så er det beste du kan oppnå i denne tvisten er å få båten din ferdigstilt snarest.

Å forvente noe personlig økonomisk vederlag for forsinket ferdigstilling tror jeg blir vanskelig. Joda du kan som "Skipper Worse" her sier kreve avtalen hevet og kreve erstatning for merkostnader med å få andre til å gjøre jobben. Men du er i utgangspunktet akkurat like langt. Båten din vil allikevel ikke bli ferdig i tide. Noe økonomisk vederlag for tapt båt bruk tror jeg du må se langt etter. Du risikerer også store personlige utlegg for å få fraktet båten din til ett annet verksted som kan utføre jobben. For ikke snakk om at du risikerer en del egne utlegg bare for å få hentet ut båten din fra verkstedet den står på om de er vrange og velger å gå rettens vei. Er dessverre en del som kalkulerer med at motparten gir seg underveis, rett og slett fordi utleggene blir for store. Joda, ut ifra hva du sier så har du blitt lurt. Men om saken faktisk er sånn eller virker sånn utfra hva som kan dokumenteres er en annen sak. Derfor ville jeg ha kontaktet Forbrukerombudet, det koster deg i alle fall ingenting. Er du medlem av KNBF så ville jeg også ha benyttet meg av gratis hjelpen du kan få der. Men om du må kjøre saken for egenhånd så ville jeg ha tenkt meg om to ganger. For det kan fort bli dyrt.

I utgangs punktet det eneste du kan "tjene" på en slik sak er å få ferdigstilt båten din innen rimelig tid. (Sett bort ifra skryte rettighetene om at de kødder ikke med meg). De eneste som "tjener" på sånne saker er advokater og staten som selvfølgelig skal ha sitt. Firmaet som opprinnelig skulle ha gjort jobben kan tape en god del penger på tapt arbeidsfortjeneste, lønn til ansatte, utlegg for deler, rettslige utlegg osv. Så det beste er vanligvis å prøve å få til en avtale med firmaet som skulle gjøre jobben. Eller at de melder pass, og setter jobben over til et firma som faktisk kan gjøre den. Om de ikke har sitt på det tørre, så vil de som regel prøve å finne en løsning for å slippe en kostbar rettslig omgang.

Men for all del, har du alt ditt på det tørre og firmaet absolutt ikke vil prøve å finne en løsning som gagner begge parter... GO FOR  IT!!! :saint:

Når du sier at firmaet er representant for motormerket, da synes jeg historien er ekstra trist. Stusselig at et varemerke firma kan oppføre seg sånn. Jeg jobbet i mange år med forsikrings saker på kjøretøy hvor vi bygde opp igjen skade biler. Vårt største problem var når vi fikk inn "spesielle" biler hvor det rett å slett ikke var deler å oppdrive. Slik at de måtte lages for hånd eller spesialbestilles. Når du skal snakke med daglig leder så ta med deg det skriftlige tilbudet. Har du svart på det per e-mail og tar med deg utskrift av mailen så har du en enda sterkere sak. Jeg kommer til å følge med på denne saken fremover. Håper du benytter deg av "reklamens makt" om ting skulle vise seg å bli trøblete, så andre her på forumet kan bli advart mot firmaet. Håper du får båten din ferie klar!

Jeg kan med en gang si at det finnes intet skriftlig fra min side om at jeg akspterer tilbudet! Men en sterk indikasjon på at jeg har akseptert tilbudet vil vel være verkstedets bestilling av ny motor hos motorleverandør. Det er vel ingen verksteder som bestiller en motor til noen hundre tusen i håp om at de vil få jobben? I følge tilbudet er det stipulert 70 arbeidstimer på demontering/montering og overhaling av motorer så det er en del som skal gjøres. Og dyktigheten til mekanikerene betviler jeg absolutt ikke. Og som du sier The Saint, det viktigste er å få båten i drift igjen og da helst før jeg starter ferien. Jeg skal på nytt forsøke å få verkstedet til å komme med en løsning som jeg kan godta og ja, jeg kommer til å ha med meg en kopi av tilbudet hvor dato for ferdigstillelse av båten er påført. Jeg kunne godt ha lagt ut hele tilbudet her, men da behøver man ikke være rakettforsker for å skjønne hvilket verksted som har kødda det til. Jeg ønsker ikke å få noe dårligere forhold til verkstedet med å bruke gapestokk prinsippet, men det står nå på verkstedets evne og vilje til å få orden på mitt problem. Og jeg lover å holde dere oppdatert!

Kjedelig sak.

Gjør som Skipper Worse skriver.

Husk å bekreft all nødvendig dokumentasjon/kommunikasjon skriftlig (bekrefte varsler eller avtaler på f.eks. pr. e-post).

Har du forsikring på båten så kan det være at den dekker advokat utgifter

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

En liten oppdatering.

Da jeg kom til verkstedet så kom en av mekanikerne bort til meg. Han spurte som følger: Hei Per (mitt navn) hva er egentlig avtalen mellom deg og NN (daglig leder)? Jeg fortalte ham hva som stod i tilbudet at båten leveres meg innen 15.juni. Fa... er det sant? Og det kunne jeg bekrefte. Han ba meg vente litt så skulle han ta en prat med en av de andre mekanikerne. 5 minutter etter så kom han bort til meg igjen og beklaget så mye og lurte på om jeg godtok at båten var ferdig reparert torsdag 25. juni. Jeg aksepterte det umiddelbart og han beklaget at jeg hadde havnet i denne situasjonen. Han visste ikke at jeg hadde en dato for ferdigstillelse av båten da daglig leder ikke hadde fortalt ham det! Disse to mekanikerne skulle jobbe med min båt hver kveld på overtid slik at jeg ikke skulle få ødelagt hele 2015 sesongen og han skulle fortelle daglig leder at de skulle gjøre dette. Og så kom en kommentar sånn i forbifarten at det var som fa... det var ikke første tilfelle i år! Jeg synes det var flott gjort av mekanikerne og det er personer jeg stoler på. Om alt går som det skal nå så får jeg prøvd båten i en uke før ferien og sjekket at alt er som det skal. Det er riktig nok mye kortere tid en ønsket, men da ser det ut til at det kan bli en løsning på dette sommelet. Om det nå blir ytterligere forsinkelser så kan dere være helt trygge på at advokat vil bli kontaktet, men inntil videre så avventer jeg. Det er forøvrig utrolig kjedelig at det er så mye useriøsitet i båtbransjen! Absolutt alle jeg har pratet med og som har hatt båt noen år har historier å fortelle om useriøse aktører i bransjen! Hvordan kan vi få bukt med dette lurer jeg på?

først og fremst utrolig kjedelig og trist sak for. 

Etter hva jeg kan forstå har firmaet inne mye redningsbåter/komeriselle fartøy for reperasjon/vedlikehold, og disse har en tedens til å bli første prioritert rundt om på forskjellie verksted, er det kanskje dette som har skjedd i denne saken? 

Kan det være at det er tilfelle som flere skriver over at de venter på deler osv? 

Uansett er oppførselen slik du beskriver ikke ok av en seriøs service bedrift! 

Hadde vert artig å hørt versjonen til verkstedet i denne saken! 

Er bra det løser seg for deg med serviceinnstilte mekanikere som tar ansvar for å redde ferien!! 

Lykke til med ny motor :)

Om vi får båten sjøklar så skal Læsø besøkes! Vi har planlagt en god rundreise i sommer fra Storsand-Kristiansand-Thyborøn-Limfjorden-Læsø og svenskekysten hjem. Om bare båten blir klar...

Forsinkelse på deler... Vel, nye motoren kom til motorleverandør godt over 1 måned før avtalt levering av båten så det skulle vært mulig å få den på plass i min båt innen fristen, og hvorfor var ikke motoren som skulle overhales rørt i løpet av 3 måneder? Akkurat nå er jeg bare glad for at båten skal bli klar til ferien! Jeg skal love at 2015 sesongen hittil har vært nitrist. Klarer mekanikerne å overholde den nye tidsfristen så skal dere ikke se bort fra at det vanker en flaske rødvin til dem. :-)

Enig i dette med massevis av useriøse folk i bransjen! De lyver og lyver. (Heldigvis noen få seriøse også!) Båten min skulle vært klar til 1. April, jeg godtok 1. Mai, deretter 17. Mai. Så ordner de ting som ikke blir gjort ordentlig og nå er verksted byttet og risiko for å ikke få båten klar til ferien.

Håpløst! I tillegg koster det skjorta. Men om jeg så var milliardær hadde det ikke hjulpet. Vi er avhengig av en bransje full av useriøse folk. Og innboard med drev krever ekstra service og vedlikehold. Derfor går jeg fra innboard til outboard. Jeg vurderte Khamsin med to stk motorer, men madammen har fått skrekken. Og jeg pleier å godta mye dritt før jeg lar være å ønske meg en Windy, men nå er jeg også på grensen. Det går ikke an å planlegge sommerferien og kostnadene er meget høye. Så vi får ta til takke med dårligere sjøegenskaper, mindre båt, men en pålitelig og enkel konstruksjon med serviceinnstilte folk. Vil ikke henge ut noen, men 70% av bransjen er utrolig dårlige på service. Og ingen liker telefoner eller spørsmål. Og de ringer aldri når de skal, så man aner ikke nødvendigvis hvor båten er eller om man mø flytte den raskt eller om den er i orden eller ikke. Man må selv mase for å få svar og man betaler regninger i 100.000kr klassen. De fleste priser serveres pluss moms osv. Båtene blir heller ikke utelukkende godt behandlet overalt. Det er synd for de 30 % seriøse.

Jeg har en lang historie jeg skal fortelle dersom det ikke ordner seg før ferien. Gjerne til et båtmagasin. Båten er til salgs og blir strøken for ny eier, men det er pokker så håpløst å være innboardbåteier på veien dit når man selv har ti tommeltotter og setter bort alt til profesjonelle og ber de gjøre alt som skal gjøres og alt som må oppgraderes hvert eneste år.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Dessverre er det alt for sant det du skriver Lingefan. Spesielt på østlandet og jo nærmere Oslo man kommer har jeg inntrykk av. Slik blir det når kundene står i kø for å dytte tusenlapper på dem, ofte uten å sette krav eller stille spørsmål ved noen ting. Bare betale dyrt og takke.

Som du sier så finnes det noen unntak, men de er dessverre alt for få.

Har sett og hørt om så mange skrekkeksempler opp gjennom årene at det har blitt slik at jeg gjør det jeg kan for å holde bransjefolk unna båten min. Tør ikke annet.

Følgelig gjør jeg ting selv, og er heldig som har kompiser og bekjente som bistår om det er noe jeg ikke kan få til selv. En av mine største bekymringer ved å eie båt er å få et problem som tvinger meg til å sette bort arbeidet.

Godt poeng det du skriver med en relativt teknisk enkel og pålitelig båt og det er en av hovedgrunnene til jeg nå sitter med den båten vi har i dag.

Mvh. SAP

Jeg føler med deg Lingefan! 1000-lapper føles som vekslepenger når noe skal gjøres på en båt. Men så er jo båtlivet så fordømrade herlig så vi godtar litt for mye. Jeg har siden 1986 vært selvstendig næringsdrivende og har hatt motoriserte driftsmidler for store beløp i drift og jeg har aldri opplevd noe i nærheten av slik elendig service på disse som jeg opplever på båt! Vi kan vel være enige om at brorparten av de bedriftene som er i lystbåtbransjen har et greit forbedringspotensial.

De eneste som "tjener" på sånne saker er advokater og staten som selvfølgelig skal ha sitt. Firmaet som opprinnelig skulle ha gjort jobben kan tape en god del penger på tapt arbeidsfortjeneste, lønn til ansatte, utlegg for deler, rettslige utlegg osv. Så det beste er vanligvis å prøve å få til en avtale med firmaet som skulle gjøre jobben. Eller at de melder pass, og setter jobben over til et firma som faktisk kan gjøre den. Om de ikke har sitt på det tørre, så vil de som regel prøve å finne en løsning for å slippe en kostbar rettslig omgang.

Bra innlegg fra "den andre siden". Vi vet jo for lite til å gjøre annet enn å spekulere, uansett. Jeg er også enig i at det er best for firmaet og ansatte der at pengene kommer inn, selvfølgelig, men det er det altså ikke kunden som har ansvaret for når jobben ikke blir gjort. Utifra en enkeltsak kan man ikke trekke noen konklusjoner, men hvis dette firmaet ikke er bemannet helt riktig i toppen er det styrets ansvar å gjøre noe med det, de har et ansvar både ovenfor aksjonærer og ansatte. 

Hverken Skipper Worse eller kunden behøver å vite noe som helst om hvor lang tid slik rep faktisk tar, det er verkstedets oppgave å holde styr på, og antatt tid fremgår av tilbud om reparasjon. Oppstår det forsinkelser underveis som følge av underleverandører eller at reparasjonen blir mer omfattende enn antatt tror jeg de fleste har forståelse for slikt om de blir informert om det, og desto mer skuffa og lite velvillig innstilt om man ikke blir det.

Om man kan "tjene" noe på en slik sak er vel som du sier tvilsomt, men hvis man f.eks. må leie båt i ferien ser jeg ingen grunn til ikke å forsøke å få dekket ekstrautgiftene når de er påført en av andre. Men - det beste er selvfølgelig om man slipper. 

. Klarer mekanikerne å overholde den nye tidsfristen så skal dere ikke se bort fra at det vanker en flaske rødvin til dem. :-)

Meget bra at noen tar ansvar ihvertfall, men det burde jo vært daglig leder. Send en klage til f.eks. styret (?), det kan jo ha skjedd før og da er det en sjanse for at noen tar en "prat" med fyren ...

Da ser det ut som ting ordner seg! Jeg var en tur og sjekket arbeidet i dag og nå er det en grei progresjon! Begge motorene står nå klare til å heises inn i båten, de venter på noen nye motorfester som skal ankomme verkstedet i morgen og så skal motorene heises inn. Kranbilen står allerede klar og jeg er blid igjen :smiley:

Det var helt tydelig at denne saken var blitt snakket om på verkstedet og tonen overfor meg var en helt annen nå enn da jeg kom for å hente båten på tidligere avtalt tidspunkt. Daglig leder kunne til og med fortelle at han hadde tatt ut alle gardiner i båten og levert de til rens! Jeg er tilbøyelig til å mene at min variant med og ikke skjelle ut noen og heller ikke true med advokat eller uthenging av verkstedet var medvirkende til at det nå går mot en rask løsning. Da blir det båtferie i år også, JIPPI! Takk for alle tips fra dere som forstår dere på jus, mange gode råd fikk jeg og jeg var veldig nære på å benytte meg av disse.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...