Jump to content

Sommel på verksted, har jeg noen rettigheter?

Vinke Lanke

Recommended Posts

Siste oppdatering før ferien :-)

Båten ble levert meg som lovet 25. juni. Da jeg dro fra verkstedet så tok det ca 4 minutter så gikk alarmen på den nye motoren! Temperaturen lå da på ca 100 grader. Jeg ringte straks verkstedet som umiddelbart kom meg til unnsetning med en rib. To mekanikere stupte ned i motorrommet for å se hva som kunne være galt. Etter ca 10 minutter så kjørte jeg på en motor tilbake til verkstedet. Etter en del undersøkelser så fant de ut at termostaten på den nye motoren var defekt! Termostaten på den gamle motoren som hadde skjært seg ble demontert og flyttet over til den nye motoren. Mens mekanikeren kravla rundt motoren for å skifte termostaten så klarte han å ødelegge en føler til oljetrykket... Til slutt så fikk jeg båten utlevert og jeg kunne bruke helga til å sjekke om ting fungerte som det skulle og det gjorde det utenom føleren til oljetrykket. Under oppholdet på verkstedet så har det forsvunnet en god del tauværk samt 3 fendere. Jeg fikk umiddelbart utlevert 3 nye fendere av daglig leder og noe tauværk. Men det værste er at de har klart å lage et stort svimerke i glassfiberdørken i båten! Mulig det kan ha skjedd i forbindelse med at dieseltankene er blitt rengjort og rensepumpa som ble brukt ble meget varm under. Det har blitt en stor gulbrun flekk (ca 50 cm i diameter) og den har smeltet seg ned i dekket noen plasser. Da jeg skulle sjekke ankervinsjen så fungerte ikke den! Sønn min brukte en god del tid med feilsøking da han til slutt fant ut at styrestrømskabelen ikke var montert til batteriet. Dette fikset vi selv slik at jeg kunne bruke båten i helga. Det er lagt opp nytt strømopplegg og denne kabelen var tydeligvis uteglemt.

Daglig leder har vært helt ok etter at jeg hadde den uheldige opplevelsen da jeg skulle hente båten i henhold til skriftlig avtale og har vært ryddig i forhold til hva jeg har påpekt. Det som gjenstår er å se hva vi kan bli enige om med den sviskaden som er svært irriterende og stygg. Uansett irriterende sviskader så nærmer det seg ferie og det i egen båt! :smiley:

Godt du fikk båten i tide, men kjedelig med det andre.

Har de skadet båten får de rydde opp i det. Evt med forsikringsselskap. Ikke lett å fikse brent gelcoat eller glassfiber, så et plaster på såret kunne kanskje vært en ny og feiende flott teakdørk?

Første jeg tenkte på med varmgangen var luft i termostathuset etter fylling av kjølevesken. Min har en lufteskrue på toppen av huset. Mulig samme på din?

Så da kan ferien begynne snart? Vi reiser til helgen og det skal bli godt kjenner jeg :-)

Mulig vi sees på veien Vinke Lanke :-)

Sikler litt på Sørlandet - thyborøn og limfjorden, men de vi ofte er sammen med synes selv Drøbak er langt, hehe.

Mvh. SAP

Under oppholdet på verkstedet så har det forsvunnet en god del tauværk samt 3 fendere. Jeg fikk umiddelbart utlevert 3 nye fendere av daglig leder og noe tauværk. Men det værste er at de har klart å lage et stort svimerke i glassfiberdørken i båten! Mulig det kan ha skjedd i forbindelse med at dieseltankene er blitt rengjort og rensepumpa som ble brukt ble meget varm under. Det har blitt en stor gulbrun flekk (ca 50 cm i diameter) og den har smeltet seg ned i dekket noen plasser. Da jeg skulle sjekke ankervinsjen så fungerte ikke den!

Men verkstedet leverte naturligvis båten fra seg med svimerke og ikkefungerende ankervinsj uten å si i fra om dette?

høres ut som verkstedet ønsker å ordne opp i problemene de har skapt.

De har sikkert hatt dårlig tid og slurvet litt med diverse ting som ankervinsjen, ikke noe å dvele over nå som ting virker. 

Sviskaden skal du ikke bekymre deg for, slike ting er ikke spesielt vanskelig å rette opp i for et proft verksted. 

Hvis ikke de har kompetansen selv bruker de ofte et plastverksted i nærheten. 

Ha en fin sommer og kos deg med båten !

Greit nok det Janoho, men det er bare så typisk at verksteder ikke sjekker og testkjører. Man hører så mange liknende historier at man egentlig får inntrykk av at de egentlig gir blaffen. Dette eksemplet viser jo at verkstedet har overlatt til kunden å teste ut om ting virker. Det er uproft og useriøst, ja det kan potensielt også få veldig store konsekvenser.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...