Songnumberone Startet 17.Juni.2015 Del på Facebook Startet 17.Juni.2015 Vi er i ferd med å installere en overhalt Yanmar 12 i vår sjømann 22, den gamle motoren er ute og den nye er heist inn. Hvor nøyaktig må man være i forhold til å koble akslingen til giret? Det er litt trøbbel med å passe til ny motor/gamle fester, det er et avvik på kanskje en centimeter slik at motoren står noe mer bakoverlent og man har en liten glippe i nedre del av koblingen. Det er fullt mulig å skru til akslingen og da ser det bra ut, men da løftes bakre del av motoren littegrann av selve akslingen. Hvor nøyaktig bør man være og hva er eventuelt konsekvensene av at det ikke passer 100%? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juni.2015 Del på Facebook Svart 17.Juni.2015 Man må være veldig nøyaktig. Helst ikke mer 1/10 mm forskjell mellom flensene før boltene dras til. Konsekvensene av å gjøre som du foeslår er at motoen henge rpå akslingen, og du får vibrasjoner, kast I akslingen og økt slitasje på hylse og gear. Gjør det skikkelgi med en gang, så får du en harmonisk og holdbar installasjon! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nero II Svart 17.Juni.2015 Del på Facebook Svart 17.Juni.2015 For Guds skyld, hør på rådet fra Index, eller er dere ute i no end of trouble! Sitér dette innlegget Link to post
Songnumberone Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2015 Hmmm... takk for svar selv om det ikke var akkurat det jeg håpet. Jeg får ta en titt til i dag og se om det er mulig å senke den noe mer ned i front. Vi har også måttet flytte på selve motorlabbene i bakenden for å få det til å passe i forhold til retningen (altså ikke høyden), da er det ikke lenger plass til to mutterfester og vi må klare oss med en. Hva tror dere om ett mutterfeste og så legge en ladning med sikaflex under selve labben for å holde den helt på plass? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 17.Juni.2015 Del på Facebook Svart 17.Juni.2015 Vet ikke hva mutterfeste er men det du foreslår er "helt bak mål". Du bør ikke overstige 1/10 mm. målt mellom flensene og motorlabbene skal også ta opp thrusten(skyvkraften) fra propellen. Sika er selvsagt totalt uegnet til dette! Sitér dette innlegget Link to post
krone Svart 17.Juni.2015 Del på Facebook Svart 17.Juni.2015 Du SKAL ha to muttere på bolten for å låse muttere. Med en mutter vil det løsne og du får store vibrasjoner i båten. Løft ut motoren og gjør grunnarbeidet på nytt. Det er det eneste som gjelder. Du kan eventuelt anskaffe et ledd på akslingen. Pris 4.900,- Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 17.Juni.2015 Del på Facebook Svart 17.Juni.2015 Hmmm... takk for svar selv om det ikke var akkurat det jeg håpet. Jeg får ta en titt til i dag og se om det er mulig å senke den noe mer ned i front. Vi har også måttet flytte på selve motorlabbene i bakenden for å få det til å passe i forhold til retningen (altså ikke høyden), da er det ikke lenger plass til to mutterfester og vi må klare oss med en. Hva tror dere om ett mutterfeste og så legge en ladning med sikaflex under selve labben for å holde den helt på plass? Å få det til å passe i forhold til retningen, er det som det heile dreier seg om. Og som i kryssord skal det passe både vannrett og loddrett. Og dette å snakke om eit avvik på nesten ein centimeter, blir [sensurert] når ei god oppretting er innenfor ein tidel av ein millimeter. Vi har også måttet flytte på selve motorlabbene i bakenden for å få det til å passe i forhold til retningen (altså ikke høyden), da er det ikke lenger plass til to mutterfester og vi må klare oss med en. Hva tror dere om ett mutterfeste og så legge en ladning med sikaflex under selve labben for å holde den helt på plass? Hvis eg forstår dette rett, so foreslår du "en ladning med sikaflex under selve labben" for å byggja opp, fordi der ikkje er plass til mutter under motorlabben her. Det som KAN virka, er å ta nøye mål av kor mykje som skal byggjast, og so leggja skiver under, for å byggja til rett høgd. Skiva på bildet fins hos Biltema, koster småpenger og er 3 mm tjukk. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Songnumberone Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2015 Takk for info, har nå løftet motoren ut igjen og prøver med nye tilpasninger for å få det til å fungere bedre. Et annet spørsmål, for å koble opp det elektriske med ny kabelstokk så er nok det enkleste å bytte også dashbordet. Er det noen som vet hvor man kan få tak i et dashboard som funker til en Yanmar ysb12? For å få det gamle til å funke så må jeg klippe kabler men den nye kabelstokken har jo hurtigkobling så det hadde vært greit å kunne bruke den... Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 17.Juni.2015 Del på Facebook Svart 17.Juni.2015 Hvis du har problem med å klare 0,1 - 0,2 mm klaring mellom flensene, kan du kjøpe deg en fleksibel kobling. for eks Centaflex. den tar opp inntil 2 grader avvik i opprettigen. Du får også mykere innslag i gearet. Ved å oppgi gear type og prop aksel dim og motor effekt, er det enkelt å bestille. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.