Storebrokjell Startet 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2015 Hei!Nytt medlem med motor problem! Diesel i oljen, volvo tamd 60 a,noen med synspunkter? Olje nivået stiger! Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Slik jeg ser problemet med diesel i smøreoljen så er der to muligheter. Den ene er tetning i diesel fødepumpe, og den andre er akseltetning i HP pumpen. Håper for din del at det er fødepumpen som lekker i tetningen ! https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7743230-23-16305.aspx Har villet sjekke tilstand på O-ring, pos.3 på overnevnte skisse. Skissen er fra fødepumpen til tamd60c, men jeg antar at den ikke er så ulik pumpen på din motor. Lykke til ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
liberty Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Jeg hvile trykktestet dysene. sikkert en dyse som har skåret seg og står åpen Sitér dette innlegget Link to post
Storebrokjell Svart 18.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Tusen takk, Bjørn og Liberty!Begynner med føde pumpe, motoren hadde vel røykt hadde det vært en injektor? Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Hvis en dyse har hengt seg opp og ikke tetter høres det omtrent ut som om du har en kar med en stor hammer som sitter inni motoren og prøver å slå seg ut Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 ..... Håper for din del at det er fødepumpen som lekker i tetningen ! https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7743230-23-16305.aspx Har villet sjekke tilstand på O-ring, pos.3 på overnevnte skisse. Skissen er fra fødepumpen til tamd60c, men jeg antar at den ikke er så ulik pumpen på din motor. ....... Ved nærmere ettertanke så ser jeg at fødepumpen, på disse motorene, er drevet av H.P. pumpens interne kamaksling og således er den montert rett på brennstoffpumpen. Jeg mener at brennstoffpumpen er smurt/kjølt av diesel overskuddsolje som deretter føres tilbake til tanken via motorens returline. Pumpen vil antagelig være fylt med diesel og en evt. lekkasje på fødepumpen vil ikke bli tilført smøreoljen, men bli blandet med overskuddsoljen og ført tilbake til tanken. Om dette er tilfellet så vil diesel flomme når du forsøker å løsne på fødepumpen fra brennstoffpumpen ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Mort1 Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Dieselpumpen er smurt av motorens smøreolje. Det ser ut til at smøreoljens overløp i dieselpumpen går ut fra lagerhus til venstre, rett over kamaksel.Ved lekkasje på fødepumpens o-ring vil du få diesel i smøreolje. Dieselpumpens plungere(stempler) er smurt av lekkolje(diesel) som går til retur. Det kan også lekke diesel forbi plungere og ned i smøreolje. I så fall er det pumpeoverhaling på gang. Er dieslpumpens toppstykker tiltrekt? Det er der dyserørene er skrudd fast i dieselpumpen. Disse kan løsne. De MÅ tiltrekkes med moment. Momentet får du fra et dieselpumpeverksted. Kontroller de rimelige tingene før du begynner med pumpe/dyser. Hvis du løsner et og et dyserør når motoren går, slik at dysen blir koblet ut, skal du høre endring i motorens lydbilde. Hvis det er en dyse som ikke lager forskjell i lydbilde har du ihvertfall funnet hvilken sylinder problemet ligger på. Sitér dette innlegget Link to post
Storebrokjell Svart 18.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Tusen takk for nye innspill! Skiftet o ring i Fødepumpen i dag,pumpen er montert rett i blokka!! 6 timer gange fra ny Hellesund mot Bergen ,1300 omdreininger, nivået steget med 1,5 cm :-( eneste opptur idag, ble fortalt om spangeidkanalen :-)går gjennom i morgen! Sitér dette innlegget Link to post
Storebrokjell Svart 18.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Ps,ingen ulyder ikke mye røyk, motor går som en klokke.totalt gått ca 5000 rolige timer Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Er dieselpumpen din lik den på tegning over? Sitér dette innlegget Link to post
Storebrokjell Svart 19.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 Fødepumpen er rett på pumpen!ser ut som det er den overstående Sitér dette innlegget Link to post
Storebrokjell Svart 19.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 Prøver å laste bilder,går ikke, tips? Sitér dette innlegget Link to post
Storebrokjell Svart 19.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 Da vi skrudde av Fødepumpen når vi skiftet o ringen kom det motorolje ut "hullet" så hadde det vært lekkasje i o ringen ville diesel sannsynligvis kommet i oljen.men som sagt problemet er der enda:-( Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.