Jump to content

Volvo Tamd 60 a, diesel i oljen

Storebrokjell

Recommended Posts

Slik jeg ser problemet med diesel i smøreoljen så er der to muligheter.

Den ene er tetning i diesel fødepumpe, og den andre er akseltetning i HP pumpen.

Håper for din del at det er fødepumpen som lekker i tetningen !

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7743230-23-16305.aspx

Har villet sjekke tilstand på  O-ring, pos.3 på overnevnte skisse. Skissen er fra fødepumpen til tamd60c, men jeg antar at den ikke er så ulik pumpen på din motor.

Lykke til !

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

.....

Håper for din del at det er fødepumpen som lekker i tetningen !

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7743230-23-16305.aspx

Har villet sjekke tilstand på  O-ring, pos.3 på overnevnte skisse. Skissen er fra fødepumpen til tamd60c, men jeg antar at den ikke er så ulik pumpen på din motor.

.......

Ved nærmere ettertanke så ser jeg at fødepumpen, på disse motorene, er drevet av H.P. pumpens interne kamaksling og således er den montert rett på brennstoffpumpen.

bilde

Jeg mener at brennstoffpumpen er smurt/kjølt av diesel overskuddsolje som deretter føres tilbake til tanken via motorens returline.

Pumpen vil antagelig være fylt med diesel og en evt. lekkasje på fødepumpen vil ikke bli tilført smøreoljen, men bli blandet med overskuddsoljen og  ført tilbake til tanken.

Om dette er tilfellet så vil diesel flomme når du forsøker å løsne på fødepumpen fra brennstoffpumpen !

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Dieselpumpen er smurt av motorens smøreolje. Det ser ut til at smøreoljens overløp i dieselpumpen går ut fra lagerhus til venstre, rett over kamaksel.Ved lekkasje på fødepumpens o-ring vil du få diesel i smøreolje.

Dieselpumpens plungere(stempler) er smurt av lekkolje(diesel) som går til retur.

Det kan også lekke diesel forbi plungere og ned i smøreolje. I så fall er det pumpeoverhaling på gang.

Er dieslpumpens toppstykker tiltrekt? Det er der dyserørene er skrudd fast i dieselpumpen. Disse kan løsne. De MÅ tiltrekkes med moment. Momentet får du fra et dieselpumpeverksted.

Kontroller de rimelige tingene før du begynner med pumpe/dyser.

Hvis du løsner et og et dyserør når motoren går, slik at dysen blir koblet ut, skal du høre endring i motorens lydbilde. Hvis det er en dyse som ikke lager forskjell i lydbilde har du ihvertfall funnet hvilken sylinder problemet ligger på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...