Gespen Startet 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2015 Hei. Trenger hjelp/mannskap som kan mønstre på i Kristiansand for og hjelpe meg over Jæren/Lindesnes, har litt erfaring med seiler da jeg har eid en mindre seilbåt i 5 år. Jeg og familien begynner reisen fra Oslo slutten av uke 27. Da seiler vi mot Kristiansand i cruser tempo.er det noen her inne som kan, vil jeg være evig takknemlig, betaler så klart for tjenesten og transport hjem. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Tja, tenker du å seile strekningen sammenhengende eller etappevis? Jeg hentet en Bav39 i Stavanger i fjor høst. Det blåste 16-20 ms nordvest og vi rakk Tananger - Farsund i dagslys. Båten tålte mer enn mannskapet og krabbene ble nok gode og mette. Ved moderat vind så er det ikke noe værre å seile den strekningen enn Oslo - Kristiansand, bare husk å holde godt av land. Hvis du vil gå for motor så har vel Redningsskøyta også eskortetjeneste? Vil anbefale deg å ta et etappevis, feks Kr.sand - Farsund (vakkert for motor innaskjærs), Farsund - Egersund og Egersund - Tananger. Hvis du fremdeles er usikker så har jeg ferie uten konkrete planer i den perioden. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Tror ikke det er eskorte tjeneste der lenger. Det verste med Jæren, ( bortsett fra at det er meget grunt og urent langs land, så man må langt ut) , er lengden. Det er ca 70 Nm så det tar noen timer rundt. Derfor er det kjedelig å angre seg etter en time, for det er ett stykke igjen, og med vinden bak er det ett stykke tilbake også. Derfor er det greit å avgjøre tidlig om det er OK forhold, eller om man skal vente. Det sagt så er medvind seilas i en liten kuling rundt Jæren ganske gøy. Rekorden min rundt er på rundt 6 timer, i en båt med normal Maxfart på 7,2 Knop. Vi holdt mao gjennomsnittsfart høyere enn maxfart Men da var jeg sliten da jeg ankom Egersund. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
GeirT Svart 19.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 Det der klarer dere fint selv. En gang må være den første. Regner med båten er utstyrt med autopilot ? Ellers må man ha nok ror-gjengere :) Pass bare på et værmeldingene er fine og et værvindu som er stort nok. Å runde Lindesnes går bra. Mistenker du at det kan være sjø der, går du innenfor Våre-øyene ned og rundt Lindenes og inn via Korshamn. Om du ligger der til neste dag eller fortsetter - så har du innaskjærs led inn til Farsund. Med værforbehold - er det best å dra grytidlig og ha Egersund som neste mål. Når du nærmer deg Egersund kan du jo basert på vær og værmeldinger bestemme deg for å fortsette videre. Vi skal seile samme vei og starter fra Farsund 29. juni Ønsker dere god tur ! Sitér dette innlegget Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.