Jump to content

Hjelp over Jæren/Lindesnes med ny brukt bavaria 41

Gespen

Recommended Posts

Hei. Trenger hjelp/mannskap som kan mønstre på i Kristiansand for og hjelpe meg over Jæren/Lindesnes, har litt erfaring med seiler da jeg har eid en mindre seilbåt i 5 år.

Jeg og familien begynner reisen fra Oslo slutten av uke 27. Da seiler vi mot Kristiansand i cruser tempo.er det noen her inne som kan, vil jeg være evig takknemlig, betaler så klart for tjenesten og transport hjem.

Tja, tenker du å seile strekningen sammenhengende eller etappevis?

Jeg hentet en Bav39 i Stavanger i fjor høst. Det blåste 16-20 ms nordvest og vi rakk Tananger - Farsund i dagslys. Båten tålte mer enn mannskapet og krabbene ble nok gode og mette.

Ved moderat vind så er det ikke noe værre å seile den strekningen enn Oslo - Kristiansand, bare husk å holde godt av land. Hvis du vil gå for motor så har vel Redningsskøyta også eskortetjeneste?

Vil anbefale deg å ta et etappevis, feks Kr.sand - Farsund (vakkert for motor innaskjærs), Farsund - Egersund og Egersund - Tananger.

Hvis du fremdeles er usikker så har jeg ferie uten konkrete planer i den perioden.

Tror ikke det er eskorte tjeneste der lenger.

Det verste med Jæren, ( bortsett fra at det er meget grunt og urent langs land, så man må langt ut) , er lengden.  

Det er ca 70 Nm så det tar noen timer rundt. Derfor er det kjedelig å angre seg etter en time, for det er ett stykke igjen, og med vinden bak er det ett stykke tilbake også.

Derfor er det greit å avgjøre tidlig om det er OK forhold, eller om man skal vente.

Det sagt så er medvind seilas i en liten kuling rundt Jæren ganske gøy. Rekorden min rundt er på rundt 6 timer, i en båt med normal Maxfart på 7,2 Knop. Vi holdt mao gjennomsnittsfart høyere enn maxfart  :cool:

Men da var jeg sliten da jeg ankom Egersund.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Det der klarer dere fint selv.  En gang må være den første. Regner med båten er utstyrt med autopilot ? Ellers må man ha nok ror-gjengere :) 

Pass bare på et værmeldingene er fine og et værvindu som er stort nok.

Å runde Lindesnes går bra. Mistenker du at det kan være sjø der, går du innenfor Våre-øyene ned og rundt Lindenes og inn via Korshamn.

Om du ligger der til neste dag eller fortsetter - så har du innaskjærs led inn til Farsund.

Med værforbehold - er det best å dra grytidlig og ha Egersund som neste mål.

Når du nærmer deg Egersund kan du jo basert på vær og værmeldinger bestemme deg for å fortsette videre.

Vi skal seile samme vei og starter fra Farsund 29. juni

Ønsker dere god tur !

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...