Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

Da har jeg passert månedens clou: Montering av toppen. I månedens og alle tiders verste vårdag. Makan! Nå har det likevel blitt opplevd som den fineste maskinistdagen jeg noensinne har hatt, så tenk om det hadde vært sol og femten - og ikke hagl, kuling og to?

Jeg har lest, og lest, og lest, og forbereda meg omtrent som da jeg la taket på kabinen med finer og epoksy. Jeg kjøpte nye splittskiver, men brukte de gamle skruene. Toppene var ferdig til å sette rett på, men jeg tok meg bryet med en ekstra acetonvask og et par runder med tørre kluter og støvsuger.

Toppmontering1.JPG.e32b977d7d7695d0e44ad39f93952bc1.JPG

1. Alt er gullende reint og klar for prøvepåsetting

 

 

Toppmontering2.JPG.ff95bd570be0a3c8c2869ef0975cbfe5.JPG

2. Toppene er satt sånn noenlunde på plass og de røra som ikke kan settes på etterpå er lagt inn der de skal være.

 

 

 

Toppmontering3.JPG.4c743b21950d80d124bf6a7f174fd548.JPG

3. Ventilsmørerøra er det første som må monteres.

 

 

Toppmontering4.JPG.fd5c97120eaabec9d6b7dea636abcf3c.JPG

4. Pakningene legges på plass. Hullene gjør det umulig å legge feil.

Toppmontering5.JPG.0a4255da45f05b077782dc16e3269698.JPG

5. Toppene er satt rett ift skruehull, ventilsmørerør og pakninger. Skruene er skrudd ned i holdet.

 

Toppmontering6.JPG.a0e9310e8e9f95273ce95a9d27d7c642.JPG

6. Det forreste dyserøret er lagt på plass før luftmanifoilen ble montert. Den er skrudd "passe" inntil. En av pakningene mangla jeg, så jeg klippa en i pakningspapp. Deretter ble skruene skrudd til skiftevis diagonalt til hhv 60, 120 og 157 Nm. Det er to topper men de ble skrudd på annenhver gang. En og en diagonal.

 

Toppmontering7.JPG.54e1907a22052631735ffcc5e0ed80f1.JPG

7. Dyserøret får bare vente. Dysene er på rens og vedlikehold hos Halvorsens sylinderservice hos Elektro Diesel Vest (EDV) i Åsane.

 

Toppmontering8.JPG.1ae9abed1a932b61801057bb4c5fed8e.JPG

8. Flestepartene av tilleggsdelene er malt separat og kan bare settes rett på. Topplokkene ble skrudd på etter at ventilene var justert til 0,3mm klaring

 

 

Toppmontering9.JPG.4bcae8b06487b7a6a4e603b854669e60.JPG

9. Så ettermalte jeg toppene og overgangene.

 

Toppmontering10.JPG.98c9e8999b81f7b1616605060487797f.JPG

10. Dysehullene er proppa med noe hemelaga av gaffatape. Jeg venter litt med kjølevannstanken og alle røra. Tenkte jeg skulle justere flens/aksling mens motoren er slank, rein og fin og lett å bikke på. Deretter blir den dekka med plast og forsegla.

 

Toppmontering11.JPG.d62e2a2a5459e86fc5b52b048d54c26f.JPG

11. Det blir litt putling med dynamo, startmotor, kabling, målere, sensorer og slikt, mens jeg venter på dysene.

 

Vosso63

Vosso63

Da har jeg passert månedens clou: Montering av toppen. I månedens og alle tiders verste vårdag. Makan! Nå har det likevel blitt opplevd som den fineste maskinistdagen jeg noensinne har hatt, så tenk om det hadde vært sol og femten - og ikke hagl, kuling og to?

Jeg har lest, og lest, og lest, og forberedet meg omtrent som da jeg la taket på kabinen med finer og epoksy. Jeg kjøpte nye splittskiver, men brukte de gamle skruene. Toppene var ferdig til å sette rett på, men jeg tok meg bryet med en ekstra acetonvask og et par runder med tørre kluter og støvsuger.

Toppmontering1.JPG.e32b977d7d7695d0e44ad39f93952bc1.JPG

1. Alt er gullende reint og klar for prøvepåsetting

 

 

Toppmontering2.JPG.ff95bd570be0a3c8c2869ef0975cbfe5.JPG

2. Toppene er satt sånn noenlunde på plass og de røra som ikke kan settes på etterpå er lagt inn der de skal være.

 

 

 

Toppmontering3.JPG.4c743b21950d80d124bf6a7f174fd548.JPG

3. Ventilsmørerøra er det første som må monteres.

 

 

Toppmontering4.JPG.fd5c97120eaabec9d6b7dea636abcf3c.JPG

4. Pakningene legges på plass. Hullene gjør det umulig å legge feil.

Toppmontering5.JPG.0a4255da45f05b077782dc16e3269698.JPG

5. Toppene er satt rett ift skruehull, ventilsmørerør og pakninger. Skruene er skrudd ned i holdet.

 

Toppmontering6.JPG.a0e9310e8e9f95273ce95a9d27d7c642.JPG

6. Det forreste dyserøret er lagt på plass før luftmanifoilen ble montert. Den er skrudd "passe" inntil. En av pakningene mangla jeg, så jeg klippa en i pakningspapp. Deretter ble skruene skrudd til skiftevis diagonalt til hhv 60, 120 og 157 Nm. Det er to topper men de ble skrudd på annenhver gang. En og en diagonal.

 

Toppmontering7.JPG.54e1907a22052631735ffcc5e0ed80f1.JPG

7. Dyserøret får bare vente. Dysene er på rens og vedlikehold hos Halvorsens sylinderservice hos Elektro Diesel Vest (EDV) i Åsane.

 

Toppmontering8.JPG.1ae9abed1a932b61801057bb4c5fed8e.JPG

8. Flestepartene av tilleggsdelene er malt separat og kan bare settes rett på. Topplokkene ble skrudd på etter at ventilene var justert til 0,3mm klaring

 

 

Toppmontering9.JPG.4bcae8b06487b7a6a4e603b854669e60.JPG

9. Så ettermalte jeg toppene og overgangene.

 

Toppmontering10.JPG.98c9e8999b81f7b1616605060487797f.JPG

10. Dysehullene er proppa med noe hemelaga av gaffatape. Jeg venter litt med kjølevannstanken og alle røra. Tenkte jeg skulle justere flens/aksling mens motoren er slank, rein og fin og lett å bikke på. Deretter blir den dekka med plast og forsegla.

 

Toppmontering11.JPG.d62e2a2a5459e86fc5b52b048d54c26f.JPG

11. Det blir litt putling med dynamo, startmotor, kabling, målere, sensorer og slikt, mens jeg venter på dysene.

 

Vosso63

Vosso63

Da har jeg passert månedens clou: Montering av toppen. I månedens og alle tiders verste vårdag. Makan! Nå har det likevel blitt opplevd som den fineste maskinistdagen jeg noensinne har hatt, så tenk om det hadde vært sol og femten - og ikke hagl, kuling og to?

Jeg har lest, og lest, og lest, og forberedet meg omtrent som da jeg la taket på kabinen med finer og epoksy. Jeg kjøpte nye splittskiver, men brukte de gamle skruene. Toppene var ferdig til å sette rett på, men jeg tok meg bryet med en ekstra acetonvask og et par runder med tørre kluter og støvsuger.

Toppmontering1.JPG.e32b977d7d7695d0e44ad39f93952bc1.JPG

1. Alt er gullende reint og klar for prøvepåsetting

 

 

Toppmontering2.JPG.ff95bd570be0a3c8c2869ef0975cbfe5.JPG

2. Toppene er satt sånn noenlunde på plass og de røra som ikke kan settes på etterpå er lagt inn der de skal være.

 

 

 

Toppmontering3.JPG.4c743b21950d80d124bf6a7f174fd548.JPG

3. Ventilsmørerøra er det første som må monteres.

 

 

Toppmontering4.JPG.fd5c97120eaabec9d6b7dea636abcf3c.JPG

4. Pakningene legges på plass. Hullene gjør det umulig å legge feil.

Toppmontering5.JPG.0a4255da45f05b077782dc16e3269698.JPG

5. Toppene er satt rett ift skruehull, ventilsmørerør og pakninger. Skruene er skrudd ned i holdet.

 

Toppmontering6.JPG.a0e9310e8e9f95273ce95a9d27d7c642.JPG

6. Det forreste dyserøret er lagt på plass før luftmanifoilen ble montert. Den er skrudd "passe" inntil. En av pakningene mangla jeg, så jeg klippa en i pakningspapp. Deretter ble skruene skrudd til skiftevis diagonalt til hhv 60, 120 og 157 Nm. Det er to topper men de ble skrudd på annenhver gang. En og en diagonal.

 

Toppmontering7.JPG.54e1907a22052631735ffcc5e0ed80f1.JPG

7. Dyserøret får bare vente. Dysene er på rens og vedlikehold hos Halvorsens sylinderservice hos Elektro Diesel Vest (EDV) i Åsane.

 

Toppmontering8.JPG.1ae9abed1a932b61801057bb4c5fed8e.JPG

8. Flestepartene av tilleggsdelene er malt separat og kan bare settes rett på. Topplokkene ble skrudd på etter at ventilene var justert til 0,3mm klaring

 

 

Toppmontering9.JPG.4bcae8b06487b7a6a4e603b854669e60.JPG

9. Så ettermalte jeg toppene og overgangene.

 

Toppmontering10.JPG.98c9e8999b81f7b1616605060487797f.JPG

10. Jeg venter litt med kjølevannstanken og alle røra. Tenkte jeg skulle justere flens/aksling mens motoren er slank, rein og fin og lett å bikke på.

 

Toppmontering11.JPG.d62e2a2a5459e86fc5b52b048d54c26f.JPG

11. Det blir litt putling med dynamo, startmotor, kabling, målere, sensorer og slikt, mens jeg venter på dysene.

 

Vosso63

Vosso63

Da har jeg passert månedens clou: Montering av toppen. I månedens og alle tiders verste vårdag. Makan! Nå har det likevel blitt opplevd som den fineste maskinistdagen jeg noensinne har hatt, så tenkt om det hadde vært sol og femten - og ikke hagl, kuling og to?

Jeg har lest, og lest, og lest, og forberedet meg omtrent som da jeg la taket på kabinen med finer og epoksy. Jeg kjøpte nye splittskiver, men brukte de gamle skruene. Toppene var ferdig til å sette rett på, men jeg tok meg bryet med en ekstra acetonvask og et par runder med tørre kluter og støvsuger.

Toppmontering1.JPG.e32b977d7d7695d0e44ad39f93952bc1.JPG

1. Alt er gullende reint og klar for prøvepåsetting

 

 

Toppmontering2.JPG.ff95bd570be0a3c8c2869ef0975cbfe5.JPG

2. Toppene er satt sånn noenlunde på plass og de røra som ikke kan settes på etterpå er lagt inn der de skal være.

 

 

 

Toppmontering3.JPG.4c743b21950d80d124bf6a7f174fd548.JPG

3. Ventilsmørerøra er det første som må monteres.

 

 

Toppmontering4.JPG.fd5c97120eaabec9d6b7dea636abcf3c.JPG

4. Pakningene legges på plass. Hullene gjør det umulig å legge feil.

Toppmontering5.JPG.0a4255da45f05b077782dc16e3269698.JPG

5. Toppene er satt rett ift skruehull, ventilsmørerør og pakninger. Skruene er skrudd ned i holdet.

 

Toppmontering6.JPG.a0e9310e8e9f95273ce95a9d27d7c642.JPG

6. Det forreste dyserøret er lagt på plass før luftmanifoilen ble montert. Den er skrudd "passe" inntil. En av pakningene mangla jeg, så jeg klippa en i pakningspapp. Deretter ble skruene skrudd til skiftevis diagonalt til hhv 60, 120 og 157 Nm. Det er to topper men de ble skrudd på annenhver gang. En og en diagonal.

 

Toppmontering7.JPG.54e1907a22052631735ffcc5e0ed80f1.JPG

7. Dyserøret får bare vente. Dysene er på rens og vedlikehold hos Halvorsens sylinderservice hos Elektro Diesel Vest (EDV) i Åsane.

 

Toppmontering8.JPG.1ae9abed1a932b61801057bb4c5fed8e.JPG

8. Flestepartene av tilleggsdelene er malt separat og kan bare settes rett på. Topplokkene ble skrudd på etter at ventilene var justert til 0,3mm klaring

 

 

Toppmontering9.JPG.4bcae8b06487b7a6a4e603b854669e60.JPG

9. Så ettermalte jeg toppene og overgangene.

 

Toppmontering10.JPG.98c9e8999b81f7b1616605060487797f.JPG

10. Jeg venter litt med kjølevannstanken og alle røra. Tenkte jeg skulle justere flens/aksling mens motoren er slank, rein og fin og lett å bikke på.

 

Toppmontering11.JPG.d62e2a2a5459e86fc5b52b048d54c26f.JPG

11. Det blir litt putling med dynamo, startmotor, kabling, målere, sensorer og slikt, mens jeg venter på dysene.

 



×
×
  • Create New...