Vosso63
I går brukte jeg åtte timer på småputling i "maskinrommet". Jeg har lange stunder da jeg syns det er helt allright, men så får jeg brått oversikta, og gripes av panikk. Jeg kjøpte meg en ekstra vannpumpe ettersom jeg ikke fikk åpna ventilhuset i en av de to jeg hadde. Nå har jeg åpna opp det jeg klarte i alle tre - den siste fikk jeg åpna i ene enden -, og har rensa alle delene og plukka de fineste slik at jeg har to optimale pumper. Den nyeste, fra 2JZ 1977, skal stå for ferskvannskjølinga fra sløyfa. Den fra 2G blir stående på styrbord side og skal sørge for sjøvannskjøling av eksosen.
Jeg tvinger meg til å jobbe hensiktsretta, slik at jeg får maksimal plass rundt og inntil motoren. Der kommer omstyringskablene til kopling og stigning på hver sin side. Etter å ha mista diverse nedi mellom fundamentstokkene og motoren kommer jeg til å måtte tette der. Nå går det i tørkepapir, men jeg vurderer å bruke blyplate. Bly er mjukt og formbart og skal vel ikke påvirke korrosjon i særlig grad? Jeg håper nå at jeg skal få rydda ut alt av verktøy, deler, bord, skruer og ja, "You name it", slik at båten viser hva som er installert og hva som mangler. Jeg blir gal av å ha mer enn en ball i lufta om gangen, er altså ingen mulititasker eller sjonglør. Mulig jeg rett og slett setter av et par dager til generalopprydding. Jeg er nødt til å få tatt tetting av dollbord, overgangen mellom styrehus og kabin, hullene i taket til ymse, mens det er finvær. En veit aldri. Plutselig er drittværet tilbake, slik det var i juli-august i 2016...
Jeg lager nå til det jeg skal ha slik at jeg garantert kommer til i all slags vær. Her skal det være oversiktlig!
En elskverdig sabb-kamerat har sendt meg 4 termostater i området 76-79grader, som jeg vil bruke i huset inntil videre. Hvorvidt det blir for varmt vil tida vise. Nå blir jeg i det minste ferdig med det problemet.
Båten framstår mer og mer slik den skal bli. Til neste år får jeg vel kanskje ta det som gjenstår over dollbordet akterut. Om jeg orker. Kalesje skal jeg vel kanskje ha på også. Akk & ve!