Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

Dagen starta fint, og endte i det sedvanlige kaoset. Det er fint å komme ut i en nyrydda båt, på land, entre og sette i gang. Ettersom motoren er en brøkdel av hele prosjektet, men det som jeg var grønnest på, er det fint å ha fått gjennomført den delen. Nå var det på tide å få på plass kjøleslanger og styringskabler. Jeg starta med slangen til sjøvannskjøling. Har montert stengekran på den slik at alt som munner ut under vannlinja kan avstenges når båten er i ro. Det gikk fint, sjøl om jeg ikke er helt sikker på om jeg skal ha svanehals på den, i tillegg. Nå brukte jeg minst en halv time på å finne slangeklemmer og den messingdingsen som skal skrus inn i pumpa. Rydding er ikke bra! Slangeklemmene lå sammen med ymse skruer, mens messinggreia lå og bada i diesel sammen med lensepumpa (som jeg har funnet, og skal fikse opp om jeg får tid). Så var det fleksikabel til koplinga. Den fant jeg sjølsagt, ettersom hølet mellom det framtidige badet og uttafor akterut var laga for lengst, og kabelen strukket. Fester, derimot... Nåja, den kom på plass. Stadig formiddag.

590f730877051_Sjvannogkopling.JPG.b770c4bd024163522af1d1267a991e60.JPG

Svanehalsen på sjøvannskjøleslangen er strengt talt dobbel sikring, men er lagt inn også for å holde den vekke fra de langt viktigere dieselslangene, fleksikabelen til koplinga (nederste til venstre, og den framtidige "gass-wiren" som skal opp til regulatoren øverst til høyre. Ordnung muss sein!

Kopling.JPG.92ad36f948e55c3896864229878fd856.JPG

Hendel til koplinga på konsollen på passasjersida (styrbord).

Så var det fettsmøring av ymse knytta til propellaksling og slikt. Det gikk også bra, og alt lå til rette for en tidlig påsetting av "ny" propell. Den passa ikke. Jeg hadde en vag erindring av at det var noe træl å få på plass vinger og klosser og ringer og alt sammen, men at det skulle være så trangt, huska jeg ikke. Med to propellhoder og to sett vinger, lange og korte, ble det til slutt nye lange med det gamle propellhodet. Det gikk så vidt, men da jeg prøvde innafra, var det uhyggelig treigt. Så nå, hjemme, og avskrapa grease - som var kleba fra neglerøtter til hårrøtter, undrer jeg meg på om jeg skal slipe akselklossen. Heller det enn å skifte til den nye? Kan da vel ikke være så farlig? Det er jo verre hvis den nye klossen ikke passer på akslinga! Jeg har den gamle messingakslingen, og tenker at den nye klossen er tilpassa moderne metriske skruinger. Den gamle klossen var av i 2007 da jeg fikk sleng på akslingen, så det kan nok hende jeg får den av, men det skal vel passe sammen etter at jeg har slipt litt med ei fil - eller?

Propell.JPG.9435a0137d0e72da946c85dece0cd053.JPG

Fint å få på propellen, og få sett at den passer, men good god så uhyggelig treigt den vender...

Til MOW: Går den ut 1.juni er jeg lykkelig. 7 juni er jeg happy, 14.juni fornøyd. Men blir det Jonsok er jeg sur.

Vosso63

Vosso63

Dagen starta fint, og endte i det sedvanlige kaoset. Det er fint å komme ut i en nyrydda båt, på land, entre og sette i gang. Ettersom motoren er en brøkdel av hele prosjektet, men det som jeg var grønnest på, er det fint å ha fått gjennomført den delen. Nå var det på tide å få på plass kjøleslanger og styringskabler. Jeg starta med slangen til sjøvannskjøling. Har montert stengekran på den slik at alt som munner ut under vannlinja kan avstenges når båten er i ro. Det gikk fi...nt, sjøl om jeg ikke er helt sikker på om jeg skal ha svanehals på den, i tillegg. I tillegg brukte jeg minst en halv time på å finne slangeklemmer og den messingdingsen som skal skrus inn i pumpa. Rydding er ikke bra! Slangeklemmene lå sammen med ymse skruer, mens messinggreia lå og bada i diesel sammen med lensepumpa (som jeg har funnet, og skal fikse opp om jeg får tid). Så var det fleksikabel til koplinga. Den fant jeg sjølsagt, ettersom hølet mellom det framtidige badet og uttafor akterut var laga for lengst, og kabelen strukket. Fester, derimot... Nåja, den kom på plass. Stadig formiddag.

590f730877051_Sjvannogkopling.JPG.b770c4bd024163522af1d1267a991e60.JPG

Svanehalsen på sjøvannskjøleslangen er strengt talt dobbel sikring, men er lagt inn også for å holde den vekke fra de langt viktigere dieselslangene, fleksikabelen til koplinga (nederste til venstre, og den framtidige "gass-wiren" som skal opp til regulatoren øverst til høyre. Ordnung muss sein!

Kopling.JPG.92ad36f948e55c3896864229878fd856.JPG

Hendel til koplinga på konsollen på passasjersida (styrbord).

Så var det fettsmøring av ymse knytta til propellaksling og slikt. Det gikk også bra, og alt lå til rette for en tidlig påsetting av "ny" propell. Den passa ikke. Jeg hadde en vag erindring av at det var noe træl å få på plass vinger og klosser og ringer og alt sammen, men at det skulle være så trangt, huska jeg ikke. Med to propellhoder og to sett vinger, lange og korte, ble det til slutt nye lange med det gamle propellhodet. Det gikk så vidt, men da jeg prøvde innafra, var det uhyggelig treigt. Så nå, hjemme, og avskrapa grease - som var kleba fra neglerøtter til hårrøtter, undrer jeg meg på om jeg skal slipe akselklossen. Heller det enn å skifte til den nye? Kan da vel ikke være så farlig? Det er jo verre hvis den nye klossen ikke passer på akslinga! Jeg har den gamle messingakslingen, og tenker at den nye klossen er tilpassa moderne metriske skruinger. Den gamle klossen var av i 2007 da jeg fikk sleng på akslingen, så det kan nok hende jeg får den av, men det skal vel passe sammen etter at jeg har slipt litt med ei fil - eller?

Propell.JPG.9435a0137d0e72da946c85dece0cd053.JPG

Fint å få på propellen, og få sett at den passer, men good god så uhyggelig treigt den vender...

Til MOW: Går den ut 1.juni er jeg lykkelig. 7 juni er jeg happy, 14.juni fornøyd. Men blir det Jonsok er jeg sur.

• Create New...