Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

Så var jeg endelig i gang, noen desimeter og meter unna motoren. Stadig handler det om framdrift, men det nærmer seg i det minste treverk, impregnering, olje og terpentin. Diesel, smøreolje og støypejern, kopper og aluminium, stål og anna hardt, begynner å komme på plass.

Propellen demonterte jeg igjen - med meisel. Det satt hardt. Jeg hadde brukt for mye grease ved første forsøk slik at det ble voldsomt mye styr å holde delene rett.

59115c72155df_Innsausapropell.JPG.fd0f6fd387576895faa124d38d5ded5f.JPG

Jeg brukte alt for mye fett på delene ved første forsøk. Blanda sammen med forrige gang jeg gjorde det - med en propell der delene faktisk passa sammen. En ser de halve nylonringene innerst i bosset. De andre halvdelene ble satt på plass, og så ble de snurra litt inn i bosset, slik at de sto fast i posisjon da den ytre halvdelen ble klemt på plass. Best å prøve litt uten alt greaset før det monteres permanent!

  

Etter full vask av delene fila jeg klossen flatt på begge sider, og en tanke på skiva til den ene vingen. Det skal ikke store ujevnhetene til før det ikke går saumlaust. Jeg unngikk mye av griseriet og trælet ved å vente med greasen til etter at det første "bosset" (halve propellhodet) var på plass med vingene på. Huska også, etter hvert, at det måtte monteres loddrett, ikke vannrett, liggende. Enda viktigere er det å montere de merkede delene først!

59115a48ce4f3_Kloss4.JPG.cc03f1b72f0a4f0afb5c243c324e9104.JPG

Klossen, med merka side opp. Etter vask. Før filing.

 

591159c204f6e_Merkededeler.JPG.bf3c535d346371dbc196dcf63501dcb9.JPG

De merkede delene (vinge opp).

591159e9e8f1a_Umerkadeler.JPG.ddcfbd1d3815b074e53d9671c05a493b.JPG

De umerka delene (vinge ned)

Propell2.JPG.631a3a5fb094695b05b907b3107f26e9.JPG

Ferdig montert, klar til fettsmøring - fylling av boss.

Propell3.JPG.36f6a52d2c7f25c1498ae97100cae102.JPG

De nylonringene som ligger innerst var delt i halvdeler, som så, passe innsmørt, kunne tres på plass i sporet. Deretter kom det siste bosset på. Dette står for øvrig beskrevet i manualen til 2H (http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=70) side 60. - Det står mye i 2H-manualen som ikke står i 2G/J-manualen (517 og 518)

 

Propell4.JPG.5aa4710c68f9ab1c3e4e2dedb35d73b2.JPG

Propellen på plass. Presenninga står stadig på akter, slik at det ikke sprekker opp nå som det er brukt asfalttjære (Farm), bomullstråd og andre tettinger i dette spenningsfeltet. (Eik-furu-skruer, bolter, messing, syrefast, propell, ror, osv.

 

Det ble mye justeringer etterpå. Jeg flytta flensen for noen år sida for å få mer vridning akterover. Doryen er tung (har stor masse) og tregheten er derfor avgjørende når en skal gjøre forholdsvis hurtige kursendringer og oppbremsinger ved landgang. Med 30hk kan jeg muligens øke stigningen framover, men det får jeg se på seinere. Et element som kommer inn er også hvorfor det var så enormt mye koks og fastbrent drit på ventilene. Det kan jo skyldes at motoren har gått på for lav fart i forhold til stigning. Det en sparer på drivstoff kommer igjen når en må sende bort toppene til fresing/sliping av seter og dysene til skifte av spisser. Prisen ble hhv 2500 og 3600. Det er en del drivstoff...

Koplinga syns jeg heller ikke er helt fast, så jeg vurderer om jeg skal legge styrevaieren mer rett mot draget fra koplingshendelen. Blir det ikke fast nok, må jeg vurdere mer direkte overføring av kraft. Fleksikabelen gir litt lang og mjuk vei fra inni konsollen og to meter ut i motorrommet.

Jeg får ta resten seinere. Det har vært vidunderlig vær uten at jeg har gjort noe med skrog, tak, dekk og dollbord. Det må jeg ta neste gang vi får ei uke med sol.

Vosso63

Vosso63

Så var jeg endelig i gang, noen desimeter og meter unna motoren. Stadig handler det om framdrift, men det nærmer seg i det minste treverk, impregnering, olje og terpentin. Diesel, smøreolje og støypejern, kopper og aluminium, stål og anna hardt, begynner å komme på plass.

Propellen demonterte jeg igjen - med meisel. Det satt hardt. Jeg hadde brukt for mye grease ved første forsøk slik at det ble voldsomt mye styr å holde delene rett.

59115c72155df_Innsausapropell.JPG.fd0f6fd387576895faa124d38d5ded5f.JPG

Jeg brukte alt for mye fett på delene ved første forsøk. Blanda sammen med forrige gang jeg gjorde det - med en propell der delene faktisk passa sammen. En ser de halve nylonringene innerst i bosset. De andre halvdelene ble satt på plass, og så ble de snurra litt inn i bosset, slik at de sto fast i posisjon da den ytre halvdelen ble klemt på plass. Best å prøve litt uten alt greaset før det monteres permanent!

  

Etter full vask av delene fila jeg klossen flatt på begge sider, og en tanke på skiva til den ene vingen. Det skal ikke store ujevnhetene til før det ikke går saumlaust. Jeg unngikk mye av griseriet og trælet ved å vente med greasen til etter at det første "bosset" (halve propellhodet) var på plass med vingene på. Huska også, etter hvert, at det måtte monteres loddrett, ikke vannrett, liggende. Enda viktigere er det å montere de merkede delene først!

59115a48ce4f3_Kloss4.JPG.cc03f1b72f0a4f0afb5c243c324e9104.JPG

Klossen, med merka side opp. Etter vask. Før filing.

 

591159c204f6e_Merkededeler.JPG.bf3c535d346371dbc196dcf63501dcb9.JPG

De merkede delene (vinge opp).

591159e9e8f1a_Umerkadeler.JPG.ddcfbd1d3815b074e53d9671c05a493b.JPG

De umerka delene (vinge ned)

Propell2.JPG.631a3a5fb094695b05b907b3107f26e9.JPG

Ferdig montert, klar til fettsmøring - fylling av boss.

Propell3.JPG.36f6a52d2c7f25c1498ae97100cae102.JPG

De nylonringene som ligger innerst var delt i halvdeler, som så, passe innsmørt, kunne tres på plass i sporet. Deretter kom det siste bosset på. Dette står for øvrig beskrevet i manualen til 2H (http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=70) side 60. - Det står mye i 2H-manualen som ikke står i 2G/J-manualen (517 og 518)

 

Propell4.JPG.5aa4710c68f9ab1c3e4e2dedb35d73b2.JPG

Propellen på plass. Presenninga står stadig på akter, slik at det ikke sprekker opp nå som det er brukt asfalttjære (Farm), bomullstråd og andre tettinger i dette spenningsfeltet. (Eik-furu-skruer, bolter, messing, syrefast, propell, ror, osv.

 

Det ble mye justeringer etterpå. Jeg flytta flensen for noen år sida for å få mer vridning akterover. Doryen er tung (har stor masse) og tregheten er derfor avgjørende når en skal gjøre forholdsvis hurtige kursendringer og oppbremsinger ved landgang. Med 30hk kan jeg muligens øke stigningen framover, men det får jeg se på seinere. Et element som kommer inn er også hvorfor det var så enormt mye koks og fastbrent drit på ventilene. Det kan jo skyldes at motoren har gått på for lav fart i forhold til stigning. Det en sprer på drivstoff kommer igjen når en må sende bort toppene til fresing/sliping av seter og dysene til skifte av spisser. Prisen ble hhv 2500 og 3600. Det er en del drivstoff...

Koplinga syns jeg heller ikke er helt fast, så jeg vurderer om jeg skal legge styrevaieren mer rett mot draget fra koplingshendelen. Blir det ikke fast nok, må jeg vurdere mer direkte overføring av kraft. Fleksikabelen gir litt lang og mjuk vei fra inni konsollen og to meter ut i motorrommet.

Jeg får ta resten seinere. Det har vært vidunderlig vær uten at jeg har gjort noe med skrog, tak, dekk og dollbord. Det må jeg ta neste gang vi får ei uke med sol.

Vosso63

Vosso63

Så var jeg endelig i gang, noen desimeter og meter unna motoren. Stadig handler det om framdrift, men det nærmer seg i det minste treverk, impregnering, olje og terpentin. Diesel, smøreolje og støypejern, kopper og aluminium, stål og anna hardt, begynner å komme på plass.

Propellen demonterte jeg igjen - med meisel. Det satt hardt. Jeg hadde brukt for mye grease ved første forsøk slik at det ble voldsomt mye styr å holde delene rett.

59115c72155df_Innsausapropell.JPG.fd0f6fd387576895faa124d38d5ded5f.JPG

Jeg brukte alt for mye fett på delene ved første forsøk. Blanda sammen med forrige gang jeg gjorde det - med en propell der delene faktisk passa sammen. En ser de halve nylonringene innerst i bosset. De andre halvdelene ble satt på plass, og så ble de snurra litt inn i bosset, slik at de sto fast i posisjon da den ytre halvdelen ble klemt på plass. Best å prøve litt uten alt greaset før det monteres permanent!

  

Etter full vask av delene fila jeg klossen flatt på begge sider, og en tanke på skiva til den ene vingen. Det skal ikke store ujevnhetene til før det ikke går saumlaust. Jeg unngikk mye av griseriet og trælet ved å vente med greasen til etter at det første "bosset" (halve propellhodet) var på plass med vingene på. Huska også, etter hvert, at det måtte monteres loddrett, ikke vannrett, liggende. Enda viktigere er det å montere de merkede delene først!

59115a48ce4f3_Kloss4.JPG.cc03f1b72f0a4f0afb5c243c324e9104.JPG

Klossen, med merka side opp. Etter vask. Før filing.

 

591159c204f6e_Merkededeler.JPG.bf3c535d346371dbc196dcf63501dcb9.JPG

De merkede delene (opp).

591159e9e8f1a_Umerkadeler.JPG.ddcfbd1d3815b074e53d9671c05a493b.JPG

De umerka delene (ned)

Propell2.JPG.631a3a5fb094695b05b907b3107f26e9.JPG

Ferdig montert, klar til fettsmøring - fylling av boss.

Propell3.JPG.36f6a52d2c7f25c1498ae97100cae102.JPG

De nylonringene som ligger innerst var delt i halvdeler, som så, passe innsmørt, kunne tres på plass i sporet. Deretter kom det siste bosset på. Dette står for øvrig beskrevet i manualen til 2H (http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=70) side 60. - Det står mye i 2H-manualen som ikke står i 2G/J-manualen (517 og 518)

 

Propell4.JPG.5aa4710c68f9ab1c3e4e2dedb35d73b2.JPG

Propellen på plass. Presenninga står stadig på akter, slik at det ikke sprekker opp nå som det er brukt asfalttjære (Farm), bomullstråd og andre tettinger i dette spenningsfeltet. (Eik-furu-skruer, bolter, messing, syrefast, propell, ror, osv.

 

Det ble mye justeringer etterpå. Jeg flytta flensen for noen år sida for å få mer vridning akterover. Doryen er tung (har stor masse) og tregheten er derfor avgjørende når en skal gjøre forholdsvis hurtige kursendringer og oppbremsinger ved landgang. Med 30hk kan jeg muligens øke stigningen framover, men det får jeg se på seinere. Et element som kommer inn er også hvorfor det var så enormt mye koks og fastbrent drit på ventilene. Det kan jo skyldes at motoren har gått på for lav fart i forhold til stigning. Det en sprer på drivstoff kommer igjen når en må sende bort toppene til fresing/sliping av seter og dysene til skifte av spisser. Prisen ble hhv 2500 og 3600. Det er en del drivstoff...

Koplinga syns jeg heller ikke er helt fast, så jeg vurderer om jeg skal legge styrevaieren mer rett mot draget fra koplingshendelen. Blir det ikke fast nok, må jeg vurdere mer direkte overføring av kraft. Fleksikabelen gir litt lang og mjuk vei fra inni konsollen og to meter ut i motorrommet.

Jeg får ta resten seinere. Det har vært vidunderlig vær uten at jeg har gjort noe med skrog, tak, dekk og dollbord. Det må jeg ta neste gang vi får ei uke med sol.

Vosso63

Vosso63

Så var jeg endelig i gang, noen desimeter og meter unna motoren. Stadig handler det om framdrift, men det nærmer seg i det minste treverk, impregnering, olje og terpentin. Diesel, smøreolje og støypejern, kopper og aluminium, stål og anna hardt, begynner å komme på plass.

Propellen demonterte jeg igjen - med meisel. Det satt hardt. Jeg hadde brukt for mye grease ved første forsøk slik at det ble voldsomt mye styr å holde delene rett.

59115c72155df_Innsausapropell.JPG.fd0f6fd387576895faa124d38d5ded5f.JPG

Jeg brukte alt for mye fett på delene ved første forsøk. Blanda sammen med forrige gang jeg gjorde det - med en propell der delene faktisk passa sammen. En ser de halve nylonringene innerst i bosset.

  

Etter full vask av delene fila jeg klossen flatt på begge sider, og en tanke på skiva til den ene vingen. Det skal ikke store ujevnhetene til før det ikke går saumlaust. Jeg unngikk mye av griseriet og trælet ved å vente med greasen til etter at det første "bosset" (halve propellhodet) var på plass med vingene på. Huska også, etter hvert, at det måtte monteres loddrett, ikke vannrett, liggende. Enda viktigere er det å montere de merkede delene først!

59115a48ce4f3_Kloss4.JPG.cc03f1b72f0a4f0afb5c243c324e9104.JPG

Klossen, med merka side opp. Etter vask. Før filing.

 

591159c204f6e_Merkededeler.JPG.bf3c535d346371dbc196dcf63501dcb9.JPG

De merkede delene (opp).

591159e9e8f1a_Umerkadeler.JPG.ddcfbd1d3815b074e53d9671c05a493b.JPG

De umerka delene (ned)

Propell2.JPG.631a3a5fb094695b05b907b3107f26e9.JPG

Ferdig montert, klar til fettsmøring - fylling av boss.

Propell3.JPG.36f6a52d2c7f25c1498ae97100cae102.JPG

De nylonringene som ligger innerst var delt i halvdeler, som så, passe innsmørt, kunne tres på plass i sporet. Deretter kom det siste bosset på. Dette står for øvrig beskrevet i manualen til 2H (http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=70) side 60. - Det står mye i 2H-manualen som ikke står i 2G/J-manualen (517 og 518)

 

Propell4.JPG.5aa4710c68f9ab1c3e4e2dedb35d73b2.JPG

Propellen på plass. Presenninga står stadig på akter, slik at det ikke sprekker opp nå som det er brukt asfalttjære (Farm), bomullstråd og andre tettinger i dette spenningsfeltet. (Eik-furu-skruer, bolter, messing, syrefast, propell, ror, osv.

 

Det ble mye justeringer etterpå. Jeg flytta flensen for noen år sida for å få mer vridning akterover. Doryen er tung (har stor masse) og tregheten er derfor avgjørende når en skal gjøre forholdsvis hurtige kursendringer og oppbremsinger ved landgang. Med 30hk kan jeg muligens øke stigningen framover, men det får jeg se på seinere. Et element som kommer inn er også hvorfor det var så enormt mye koks og fastbrent drit på ventilene. Det kan jo skyldes at motoren har gått på for lav fart i forhold til stigning. Det en sprer på drivstoff kommer igjen når en må sende bort toppene til fresing/sliping av seter og dysene til skifte av spisser. Prisen ble hhv 2500 og 3600. Det er en del drivstoff...

Koplinga syns jeg heller ikke er helt fast, så jeg vurderer om jeg skal legge styrevaieren mer rett mot draget fra koplingshendelen. Blir det ikke fast nok, må jeg vurdere mer direkte overføring av kraft. Fleksikabelen gir litt lang og mjuk vei fra inni konsollen og to meter ut i motorrommet.

Jeg får ta resten seinere. Det har vært vidunderlig vær uten at jeg har gjort noe med skrog, tak, dekk og dollbord. Det må jeg ta neste gang vi får ei uke med sol.

Vosso63

Vosso63

Så var jeg endelig i gang, noen desimeter og meter unna motoren. Stadig handler det om framdrift, men det nærmer seg i det minste treverk, impregnering, olje og terpentin. Diesel, smøreolje og støypejern, kopper og aluminium, stål og anna hardt, begynner å komme på plass.

Propellen demonterte jeg igjen - med meisel. Det satt hardt. Jeg hadde brukt for mye grease ved første forsøk slik at det ble voldsomt mye styr å holde delene rett.

59115c72155df_Innsausapropell.JPG.fd0f6fd387576895faa124d38d5ded5f.JPG

Jeg brukte alt for mye fett på delene ved første forsøk. Blanda sammen med forrige gang jeg gjorde det - med en propell der delene faktisk passa sammen. En ser de halve nylonringene innerst i bosset.

  

Etter full vask av delene fila jeg klossen flatt på begge sider, og en tanke på skiva til den ene vingen. Det skal ikke store ujevnhetene til før det ikke går saumlaust. Jeg unngikk mye av griseriet og trælet ved å vente med greasen til etter at det første "bosset" (halve propellhodet) var på plass med vingene på. Huska også, etter hvert, at det måtte monteres loddrett, ikke vannrett, liggende. Enda viktigere er det å montere de merkede delene først!

59115a48ce4f3_Kloss4.JPG.cc03f1b72f0a4f0afb5c243c324e9104.JPG

Klossen, med merka side opp.

 

591159c204f6e_Merkededeler.JPG.bf3c535d346371dbc196dcf63501dcb9.JPG

De merkede delene (opp).

591159e9e8f1a_Umerkadeler.JPG.ddcfbd1d3815b074e53d9671c05a493b.JPG

De umerka delene (ned)

Propell2.JPG.631a3a5fb094695b05b907b3107f26e9.JPG

Ferdig montert, klar til fettsmøring - fylling av boss.

Propell3.JPG.36f6a52d2c7f25c1498ae97100cae102.JPG

De nylonringene som ligger innerst var delt i halvdeler, som så, passe innsmørt, kunne tres på plass i sporet. Deretter kom det siste bosset på. Dette står for øvrig beskrevet i manualen til 2H (http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=70) side 60. - Det står mye i 2H-manualen som ikke står i 2G/J-manualen (517 og 518)

 

Propell4.JPG.5aa4710c68f9ab1c3e4e2dedb35d73b2.JPG

Propellen på plass. Presenninga står stadig på akter, slik at det ikke sprekker opp nå som det er brukt asfalttjære (Farm), bomullstråd og andre tettinger i dette spenningsfeltet. (Eik-furu-skruer, bolter, messing, syrefast, propell, ror, osv.

 

Det ble mye justeringer etterpå. Jeg flytta flensen for noen år sida for å få mer vridning akterover. Doryen er tung (har stor masse) og tregheten er derfor avgjørende når en skal gjøre forholdsvis hurtige kursendringer og oppbremsinger ved landgang. Med 30hk kan jeg muligens øke stigningen framover, men det får jeg se på seinere. Et element som kommer inn er også hvorfor det var så enormt mye koks og fastbrent drit på ventilene. Det kan jo skyldes at motoren har gått på for lav fart i forhold til stigning. Det en sprer på drivstoff kommer igjen når en må sende bort toppene til fresing/sliping av seter og dysene til skifte av spisser. Prisen ble hhv 2500 og 3600. Det er en del drivstoff...

Koplinga syns jeg heller ikke er helt fast, så jeg vurderer om jeg skal legge styrevaieren mer rett mot draget fra koplingshendelen. Blir det ikke fast nok, må jeg vurdere mer direkte overføring av kraft. Fleksikabelen gir litt lang og mjuk vei fra inni konsollen og to meter ut i motorrommet.

Jeg får ta resten seinere. Det har vært vidunderlig vær uten at jeg har gjort noe med skrog, tak, dekk og dollbord. Det må jeg ta neste gang vi får ei uke med sol.



×
×
  • Create New...