Vosso63
Nå har jeg virkelig havna i et dilemma. Det finnes ingen grense for hvor langt, og lenge, jeg kan bedrive motorsysling. Nå syns jeg det blanke feltet, lagerhylsa, på motorflensen er i overkant slitt. Den er i langt bedre forfatning den som sitter på den gamle 2G-en. Altså kan jeg skifte. For å skifte må jeg altså skru av den digre mutteren som sitter på enden. Den har sitti der i de tusenvis av timer denne 2J-en har gått, og i de 54 åra den har sitti på 2g-en. En må regne med at de sitter stokk. Nå kan de sjølsagt byttes om på et seinere tidspunkt. Den ute (2G) klarer jeg nok å få av, der er det plass og rom. Inne her i det trange rommet tilsvarende trøblete. Sist jeg dro av noe som satt fast, med hundrevis av Newton eller kilopond, eller hva det nå blir, endte det med blå negl da mutteren slapp taket. Nå risikerer jeg å dra av noe anna. Nei - Hva skal jeg gjøre? Akk & ve! Kanskje kan jeg ta av mer, kanskje kan jeg finne en forbindelse lenger inne i motoren, slik at jeg kan løsne den der, og således amputere akterenden på hva-det-nå-heter i 2J og transplantere tilsvarende fra 2G. Jaja, jaja...
Jeg har fått tak i både oljetrykksensor og turtallsensor fra en vennlig sjel på Stord. Det begynner å gå opp for meg at Sabbvennene er av en annen støpning en mange andre båtfolk. Sabb er kultur!