Vosso63
I dag har jeg, ved sida av å løpe rundt med oljekost og hivi på her og der, og planlagt ymse kurser og kretser, laga til motorkassa. Motorkassa er alltid i veien. Den var alltid i veien. Derfor krympa jeg den og skrådde den slik at det skal gå smoothere å komme forbi. Det gjorde jeg vel i fjor, trur jeg.
Hvis jeg hadde bruk for å ordne noe med motoren, ledningene, styringskablene, måtte jeg løfte av hele kassa og så sette den ettelleranna sted der den sto og vippa hit og dit i sjøgangen. Det er ikke bra. Det hender en må gjøre noe midtfjords og da er slike halve kubikkmetre enorme å ha flygende rundt.
Nå har jeg laga til ramma den står på. Sideborda (eik 1'') er lause, men låses slik at de ikke kan flytte på seg. Bordet framom kassa (lerk 1 1/4'') er skrudd fast i fast dørk. Bordet akter for kassa (lerk) er skrudd fast i kassa. Kassa er hengsla i framkant, slik at når den vippes helt opp, åpnes hele rommet. Sveiva sitter akter på motor, det er også et moment. Lokket på kassa er, og skal forbli, laust. Foreløpig har jeg ikke isolert noenting. Skal vente til etter sjøsetting. Det er en rest inni kassa, slik at jeg ser hvor evt. ny kant blir.
Motorkassa gikk opprinnelig ut til de langsgående bjelkene. Nå er den krympa 5 cm på hver side, og skrådd, slik at det blir lettere å gå forbi.
Det er god klaring framom kassa. I tillegg er hjørnene avrunda. Karmen på lokket er tatt fra den nedre kanten som altså er kutta. Plata er i mahogni kryssfiner, mens kassa er i massiv mahogni.
Her er lokket tatt av. En ser at det er plenty plass til å foreta seg det meste oppå motoren.
Bordet akter for motoren er skrudd fast i kassa. Metallhjørnene skal males med antirust/ hammerite.
Kassa er vippa framover. Jeg skal lage til ei kastekrok eller lignende for å forankre den i noe fast.
Eikeborda på sida er lause, men kan muligens hengsles. Får se om jeg gjør det etter hvert.
Kassa vippa opp og motoren fri på alle kanter. Under dørken med åpning mot kabinen er batteriene. Det er tett skott akter for batteriene. Lemmen over skal tettes med fuge/natemasse.
Jeg har også laga luke framom motorkassa til hovedlensepumpe. Den blir altså ikke på laveste punkt, helt nede ved enden av akslinga. Det er kronglete nedi der, og vanskelig å holde reint. Skal ha ei lita pumpe med vippebryter (flottør) lengst akter, og skal pusse opp en slik original sabbpumpe jeg skal ha på drivreim. Hovedpumpa skal stå på auto når båten forlates.
Rommet framom kassa er dekka med lerk. Bordet som kassa er forankra i er skrudd fast, likeledes de to på hver side. Midt i er det et laust lokk med lerkebord skrudd fast i forskalingsplate.
Lokket er tatt av. Rundt hele motoren er det en underdørk på høyde med motorkassa. Denne er laga av mange små forskalingsplater (ikke filmdrasjerte).
Under underdørken er hovedlensepumpa, Rule 4000, med kapasitet på ca 13 000 liter/time ved 1m heving av vannet. Ledningene går inn i batterirommet der de får strøm utenom hovedbryter. Det er sikring i bryter på dashbordet. (Som det framgår av bildet er ikke slangen kjøpt inn. Jeg går og lurer på om jeg skal lage utførselshullet mindre enn de halvannen tommene (50mm) slangen har. Syns det blir et digert høl i skroget, men kan sjølsagt plassere det på nest øverste bord i skroget, evt på akterstevn motsatt av eksoshølet ...)