Vosso63
Ettersom det er ei stund til sjøsetting, og til båten er klargjort under vannlinja og det grøvste av gjennomføringer, ventiler og slikt inni, har jeg starta med bånnsmørning. Kanskje blir det sammenhengende tørrvær innafor de neste 14 dagene?
I dag har jeg skrudd fast det "nye" spantet midtskips bb med åtte gjennomgående 8mm x 100mm syrefaste vognbolter og dermed avstiva skroget der det var dårligst. Båten hviler nå svakt mot sb for å la spantet treffe korrekt på borda.
Kjøpte 2 bokser grålig bunnsmørning (kobberstoff) på Biltema til 70kr per boks (0,75 liter). God å smøre ut! Har lagt det på de to nederste borda og det jeg rakk i stevnene. Kjøper glatt to slike billigbokser til og påfører det på alt unntatt ekkolodd-dingsen og kjølerøret. Dette har mange grunner og effekter:
A. gjøre det mulig å se hvor jeg ikke har lagt hulkil. (Jeg bruker akkurat så lang tid det tar, og maler bare noen bord per økt, slik at både nakke, skuldre og tålmodigheten holder ut)
B. se hvor det allikevel er sprekker og spriker
C. se hvor det faktisk renner inn. Skal helle vann i alle suer innenfra, samt la båten stå åpen akter slik at det renner inn jamnt og trutt.
D. gjøre flata ensarta (viser hvor det er rugler og buster etter skraping og tetting med ymse remedier)
E. gjøre det mulig å justere vannlinja litt mer estetisk (har en boks hvit bunnsmørning som skal brukes de øverste 10 cm og la 3-4 cm av denne danne vannlinja.
Jeg har to små hull i nederste bord helt forut. De måtte jeg lage ganske tidlig fordi båten ligger flatt, slik at den faktisk luter framover. Hølet bak (bunnproppen) har ikke hatt noen funksjon på lenge. De små forut skal jeg tette midlertidig, permanent etter testinga og all behandling. Det bak skal tettes helt så snart som mulig.
Bildet nederst er skeivt for å vise hvordan båten blir liggende i sjøen. Vannlinja kommer til å gå et stykke under den jeg har laga, men dette var så langt jeg orka å ta bort gammal smørning. Høyden på styrhuset over ripa er ikke langt større enn høyden fra vannflata og opp til ripa. Jeg skal ta hensyn til dette når jeg lager kalesjen. Om det blir som jeg vil, skal estetikken gå foran behovet for enda mer plass. (Det er plenty)