Vosso63
Det er en ting jeg syns jeg må ha på nå. Ikke nødvendigvis akkurat når båten heises opp og svever viljelaust gjennom lufta og ut i dens rette element, men når jeg går i triumfferd fjorden hjem. Masta.
Symmetrien i taket kan forsterkes med et lett smalnene bord framfor det midtre styrhusvinduet. Masta er i teak og vil anta om lag samme farge som resten.
Masta slik den sto. Den hadde både en slags nedfellings- og sammenbrettingsfunksjon, muligens innført på to forskjellige tidspunkter. Det er ikke dumt å kunne ta den bort, så en holder hadde sikkert vært lurt!
Jeg har mast. Med lanterne og ledningsstumper. Den sto akter på kabintaket, på et trebord som stakk fram fra styrehuset. Jeg trur det vil passe å ha det slik igjen, og la ledningene gå oppe på den, inn i styrehuset der den kan pares med ledningene fra sidelanternene.
Men da må bordet skrus fast oppå det fine taket mitt. Om jeg bare skrur, vil det sive inn fuktighet under, så det hadde jo vært fint å lime den fast i tillegg. Eller hva?
Taket er gjennomsausa med epoksy, og er således en del av den femtiårige plastbåttradisjonen. (Epoksybåtene til Riva og Dolviken er ikke egentlig trebåter, og tilhører den moderne plastbåtflåten). Min kompetanse innafor den delen av tradisjonen er svært begrensa.
På den annen side kryr det av folk som har større kunnskaper om den, enn om den gamle måten.
Jeg kan sjølsagt stå over trebordet og sette masta i en holder som er skrudd fast i taket, rett gjennom og inn i bjelka under.
Hva heter en slik holder (googlesøk)? Hvem har slike holdere? Med signalhorn i forkromma stål og lanterner i samme, samt blanke bøyler foran på bakken, kan jeg akseptere et slikt valg, reint estetisk.
Det handler om det nå. Estetikk, symmetri, linjer og buer.
Jeg vurderer å stå over å lage kalesje sjøl, og heller konsultere noen proffe til å ta oppdraget. Kan jo lage kalesjen som jeg vil. Ståhøyde i rommet akter for styrhuset, hadde vært ideelt. Da må jeg en 10-20 cm opp over styrhustaket. Om jeg lager et brett der, kan det hende det ikke ser så rart ut. I så tilfelle kan jeg ta hensyn til det når jeg lager nytt tak på styrhuset. Integrere denne bretten, og kanskje lage et par smale vinduer i den.
Styrehuset er svært åpent, for alt for mye vær, vind og regn. Det må tildekkes. Tanken spøker hele tida om å lage et lukka hus, slik at jeg kan ha på varme der, men det blir sjølsagt stygt! Vi får sjå til neste år! Kalesje må jeg i alle fall ha, kombinasjon går også an.
Kalesjer har en tendens til å bli litt store og ruvende i sin enstonighet. Her har jeg tegna inn ei slags linje som motsvar til springet, så høy som jeg syns det er forsvarlig å heve den. Det handler bare om hva som ser penest ut. Plass har jeg plenty av, men høyden bør være slik at jeg slipper å gå med knekk i nakken. Det skal ikke mange tommene til. En ser fint gjennom vinduene framover, sjøl om en står bakom kanten på taket. Som kjent er ikke øya plassert på issen. Jeg har lyst på slik grå kalesje som det er så mye av på bildene fra Risørfestivalen, men trur nok den blir blå. Har ikke reinslighet nok til å gamble på noe lyst. Vannlinja går nok også litt langt opp, så da blir det en god ramme. (hvit kant, glidelåser og slikt)
Akterut, i rommet der, vurderer jeg å kopiere benkene til
'drfiskå' "Oppussing av trebåt, stort prosjekt":
Jeg har ikke tilstrekkelig med solide spant til at benkene kan henge, men må fundamentere dem i den lille faste dørken. (Det er derfor den er laga slik). Benkenes enkle utforming gjør at linjene trer fram inni båten. Lekkert!
Det er mye plass baki der. Benkene på sida vil jeg ha så enkle som overhodet mulig. Om en vil sitte godt trenger en lause puter uansett. Begrensningene går framover, der det er tre lause lemmer (som skal hengsles) på hver side. Det skal også være 2 stoler på "søyler" på to av lemmene.
Luka lengst akter (90 cm bred) legger seg foran døra til ror og tank og slikt, men det hadde blitt for mye styr å dele den på tvers. Benken kommer altså til å få en begrensing lengst akter. Også fordi "akterskottet" kan løftes av, delvis, slik at jeg kommer til nesten over alt...
Luka akter for motorkassa går til ei lensepumpe , flensen og smøreniplene, og kommer til å bli brukt mye. Jeg kan kanskje henge den åpne luka på benkene med kastekrok, og spare meg for sinnrike utfelte støttebein? Benken kan henge en halvmeter til om siste fundament er i dørken akkurat her.