Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

Ja, nå er katta sluppet ut av sekken - jeg har ikke villet utbasunere hvor jeg har hatt den liggende, i årevis, med plenty verktøy om bord. Jeg har altså valgt å legge båten midt i nedslagsfeltet for vestlandsbåter og sabber. Berland er ei lita bygd på nordre Askøy, der de fremdeles har et snev av askøydialekt, strilamålet, og stadig holder i hevd bryggene, strandsona, båtene og alle de praktiske kunnskapene som ligger til det. Altså ikke primært bade- og friluftsliv, men slikt som er knytta til praktisk bruk. Jeg har ikke full oversikt over alle sosiologiske strukturer i bygda, men samtlige voksne menn over en viss alder har peiling på båter, trebåter, motor og sånn som følger med. Det er sjølsagt grader av kunnskap. En berlending har slipp; flere har jobba i fiske, på båtbyggerier, med møbler, og en har kunnskaper langt over normalt på arbeidet med motor, og kan sveise, dreie og lage til slikt som en både trenger redskap og kjennskap til å greie. Høyt over dem igjen svever landbruksteknikeren. Han tilkalles om det virkelig er alvorlig. Så langt har jeg ennå ikke kommet.

Og naboen min, lenger sør i kommunen, har nylig gått av med pensjon fra Sabb-Frydenbø. Han er jokeren i ermet.

Sjøl har jeg egentlig ikke peiling, men forstår norsk.

Om ingen av dem kan, eller vil, hjelpe meg med problemet, veit de i det minste hvor jeg kan få gjort det!

I tillegg kan slippeieren gjøre et overslag over hva som skulle måtte gjøres, og om båten skal ligge i sjøen - på lensepumpe knytta til landstrøm - eller slippes. Jeg antar at stevnen må få roa seg. Om jeg har rett eller ikke, spiller mindre rolle, men jeg trur at det var feil av meg å legge ei støtte så langt bak på båten. Jeg burde ikke pressa stilken opp, men latt den "henge fritt", og burde ha satt aktre støtte innunder sjølve kjølen. Det har nok blitt for store spenninger i hele greia.

Nå trur jeg at jeg burde ha skifta den gamle messingakslingen (fra 1963) med en ny i stål, ikke nødvendigvis nylaga, men altså av det nye slaget. Det har gått med (og ned) en bråte båter med sabbanlegg og det kryr av sabbfolk som har tatt vare på hele anlegg.

Helst burde jeg tatt meg tid til å skifte hele stellet baki der, men jeg er redd for at det medfører innfellinger av nye klosser inni, kanskje også styrking av kjøl, stilk (hva det er aner jeg ikke helt) og kanskje deler av stevnen. Det orker jeg ikke begynne på nå. Da må båten landsettes - igjen. Vi får se om det lar seg gjøre å stabilisere stevnflensen, med hylsa, og så få av hylseflensen og få på plass en ny.  

Vosso63

Vosso63

Ja, nå er katta sluppet ut av sekken - jeg har ikke villet utbasunere hvor jeg har hatt den liggende, i årevis, med plenty verktøy om bord. Jeg har altså valgt å legge båten midt i det nedslagsfeltet for vestlandsbåter og sabber. Berland er ei lita bygd på nordre Askøy, der de fremdeles har et snev av askøydialekt, strilamålet, og stadig holder i hevd bryggene, strandsona, båtene og alle de praktiske kunnskapene som ligger til det. Altså ikke primært bade- og friluftsliv, men slikt som er knytta til praktisk bruk. Jeg har ikke full oversikt over alle sosiologiske strukturer i bygda, men samtlige voksne menn over en viss alder har peiling på båter, trebåter, motor og sånn som følger med. Det er sjølsagt grader av kunnskap. En berlending har slipp; flere har jobba i fiske, på båtbyggerier, med møbler, og en har kunnskaper langt over normalt på arbeidet med motor, og kan sveise, dreie og lage til slikt som en både trenger redskap og kjennskap til å greie. Høyt over dem igjen svever landbruksteknikeren. Han tilkalles om det virkelig er alvorlig. Så langt har jeg ennå ikke kommet.

Og naboen min har nylig gått av med pensjon fra Sabb-Frydenbø. Han er jokeren i ermet.

Sjøl har jeg egentlig ikke peiling, men forstår norsk.

Om ingen av dem kan, eller vil, hjelpe meg med problemet, veit de i det minste hvor jeg kan få gjort det!

I tillegg kan slippeieren gjøre et overslag over hva som skulle måtte gjøres, og om båten skal ligge i sjøen - på lensepumpe knytta til landstrøm - eller slippes. Jeg antar at stevnen må få roa seg. Om jeg har rett eller ikke, spiller mindre rolle, men jeg trur at det var feil av meg å legge ei støtte så langt bak på båten. Jeg burde ikke pressa stilken opp, men latt den "henge fritt", og burde ha satt aktre støtte innunder sjølve kjølen. Det har nok blitt for store spenninger i hele greia.

Nå trur jeg at jeg burde ha skifta den gamle messingakslingen (fra 1963) med en ny i stål, ikke nødvendigvis nylaga, men altså av det nye slaget. Det har gått med (og ned) en bråte båter med sabbanlegg og det kryr av sabbfolk som har tatt vare på hele anlegg.

Helst burde jeg tatt meg tid til å skifte hele stellet baki der, men jeg er redd for at det medfører innfellinger av nye klosser inni, kanskje også styrking av kjøl, stilk (hva det er aner jeg ikke helt) og kanskje deler av stevnen. Det orker jeg ikke begynne på nå. Da må båten landsettes - igjen. Vi får se om det lar seg gjøre å stabilisere stevnflensen, med hylsa, og så få av hylseflensen og få på plass en ny.  

• Create New...