Vosso63
Planen er nå å rette alt opp, bore gjennom et 12mm hull, fra stevn til spennkloss, legge inn to gjengejern tvers igjennom parallelt med hylsa (akslinga). Når alt er rett og riktig, justert med følekniv på motorflens, blir det pjåta inn stålplast akter innunder flens og hylse og et stykke inn i hullet. Deretter tightes det på plass. Jeg vil bruke en slags sika/Tec7 eller hva jeg nå har, mellom hylsa og treet i spennklossen og inni stevnen - der jeg kommer til.
Ettersom alt glei lett og ledig ut, akslinga fra hylsa, og hylsa fra stevnhølet, antar jeg at alt er rett og ikke har blitt påført skade.
Jeg skal også file litt ekstra på akselklossen slik at det går litt lettere.
Det er også mulig at jeg vil kjøre to gjennomgående skruer/gjengejern på tvers av stevnen ettersom den har en langsgående sprekk.
Det var nok slik som kunne gå galt, og som jeg ikke hadde tatt høyde for. En kan ikke ta alt, men dette kunne jeg kanskje ha sett.
Uansett blir det nå gjort.
Litt rekapitulering (til prosjekttråden, ettersom bildenedlastninga var midlertidig ute av drift)
Båten gikk ut, per kranbil kl.12, 31.8.17, altså sommeren 2017
Jeg forlot den ene Berlandskaia på ettermiddagen 1.september. Båten var tett framom akterstevnen, men lakk baki der. Uti fjorden prøvde jeg å bakke opp, men da sleit stevnflensen seg fra festet. Omstyringa virka nesten ikke og det sildra inn vann fra det åpne hylsehølet/hylsa. Det ble tetta med engangskluter som jeg hadde liggende for å polere dollbord og dekk (sukk).
(Over) Før avgang 1.september.
Spennklossen så dårlig ut, men er egentlig ikke det. Gammal eik har gjerne slike uskjønne sprekker. Innerflensen hadde jeg festa midlertidig med franske skruer (hva man har liggende!). Hele greia ser helt patent ut!
Jeg kom meg inn til kaia til Audun, og lå der på lensepumper (minipumpe fra Biltema fungerte utmerket) med Rule 4000 som sovende bakvakt.
(Over) Etter "prøveturen" 1.september.
2.september om morran (høsten 2017) kom båten opp på slipp og propellanlegget ble demontert. Alt glei enkelt av.
Alle deler ser allright ut. Det var altfor lite fett i propellen, å bare delvis fylle den, og ta resten innenfra, fungerer altså dårlig.
Jeg skal også se på koplinga. Akslinga går rundt ved frikopling.
Nå får vi sjå om jeg ikke rekker å komme utpå mens det er seinsommer/høst og finvær!