Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

Takk for gode ord, Trond C!

Jeg går vel og lurer på om ikke denne prosjekttråden burde avsluttes, og at jeg kunne starte en ny. Den er svært innholdsrik og inneholder alt fra teoretiske ufullførte ideer til gjennomførte utbedringer og installasjoner. Det meste en novise med virketrang trenger for å gjennomgå en slik restaureringsprosess.

 

I går fikk vi på plass att stevnflensen, hylserøret og det viktigste lengst akter. Jeg har fått hjelp av en røynd båtmann. Jeg trur neppe jeg hadde vært ferdig om jeg skulle ha arbeida aleine. Det er jo slik med båten på slipp. Opp stigen, svinge seg inn, ned til kjølen, opp av hølet, ut på dørken, ned stigen, under båten. I løpet av de åra jeg har hatt båten som solo-prosjekt har det nok vært et enormt tidsspille!

 

I korthet gikk planen ut på å bore to gjennomgående 12mm hull gjennom fra stevnflensen og ut gjennom spennklossen. I hullene skulle vi tre gjengestenger på en eller annen måte slik at de ikke kom i konflikt med smørerøret til propellbosset (huset), og litt skeivt slik at mutterne på innsida kom uttafor området for innerflensen på hylsepakkboksen.

 

Etter å ha kjørt den øverste gjennom stevnen, om lag 30 cm, fant vi ingen grunn til også å gå gjennom spennklossen. Den nedre, derimot, fikk vi ikke tak i enden av, ettersom det sitter to langsgående klosser mellom stevn og spennkloss. Disse er i og for seg lause, men ikke så lause at de kan dras opp. Dermed går nederste gjengejern helt gjennom. Spennklossen blir da også stabilisert ved at den blir dratt inntil klossene - om den skulle finne på å løsne -, som butter mot stevnen. Jeg tenkte jeg skulle vise dette med en skisse, men det får vi ta seinere.

 

Jeg hadde valget mellom flere lett tilgjengelige typer gjengestenger. Jeg er mest redd for messingen i propell og aksling, så jeg valgte galvanisert i stedet for syrefast. Et anna moment var jo at den måtte tåle å bli bøyd og bendt, både ved tilstramming tilpassing og seinere når båten skal utsettes for press i praksis. Jeg kopler til en offeranode, uansett.

 

Etter at gjengestengene var tredd i og mutterne med skiver ble satt på på innsida, og mutterne var trilla inn på utsida, ble gjengestengene kutta slik at det sto att en lang nok stump til å få på stevnflensene og kunne trekke dem såpass ut at vi både fikk i propellsmørerør og fikk inn stålplast til foring.

 

Det faste systemet i stevnen består av en stevnflens med faste ringer i messing uttafor stevnen (som propellhuset er festet i) og et hylserør skrudd i på innsida. Innafor hylserøret, mot spennklossen, sitter en innerflens på hylsepakkboksen. Denne inneflensen skal skrus uttapå hylserøret. Hylserørets begge ender ble pålagt gjengetape, og den ytterste også med Loctite-stoff til ytterligere forsegling.

 

Så ble hylserøret og stevnflensen dytta inn i hølet i stevnen-hølet i spennklossen. Akslinga ble så tredd inn gjennom dette og videre inn i båten mot akselflensen som stadig var skrudd fast i motorflensen. (Denne er ikke rørt etter at båten kom på slipp).  Akslinga gikk helt glatt og fint og traff uten viderverdigheter, banking eller mye kraft, rett i senter og inn til motorflensen. Det er altså ikke tale om noen skader på akslinga.

 

Flens1.JPG.3042675ddec644446dbcd314e75c0bde.JPG

 

Jeg kjøpte "Hagmans Stålplast Marine Epoxy" på Jula. Denne stålplasten har lang herdetid, noe som gjør at en kan klare å presse den inn i det en vil ha den inn i, samtidig som en har god tid til både å få det glatt og fint, og å få rensa det vekk der det ikke skal være (f.eks på messingringene uttafor flensen og gjengene på gjengestengene).

På grunn av smørerøret som går gjennom stevnen fra innsida og ut i et lite hull i hylsa på utsida. kunne vi bare tillate en centimeters klaring til å få dytta inn stålplasten. 

 

Nå står det og herder.

Flens3.JPG.41cd0be766e698e9a6b5afc6feeb8eb7.JPG

Fortsettelse følger altså.

 

 

 

 

 

Vosso63

Vosso63

Takk for gode ord, Trond C!

Jeg går vel og lurer på om ikke denne prosjekttråden burde avsluttes, og at jeg kunne starte en ny. Den er svært innholdsrik og inneholder alt fra teoretiske ufullførte ideer til gjennomførte utbedringer og installasjoner. Det meste en novise med virketrang trenger for å gjennomgå en slik restaureringsprosess.

 

I går fikk vi på plass att stevnflensen, hylserøret og det viktigste lengst akter. Jeg har fått hjelp av en røynd båtmann. Jeg trur neppe jeg hadde vært ferdig om jeg skulle ha arbeida aleine. Det er jo slik med båten på slipp. Opp stigen, svinge seg inn, ned til kjølen, opp av hølet, ut på dørken, ned stigen, under båten. I løpet av de åra jeg har hatt båten som solo-prosjekt har det nok vært et enormt tidsspille!

 

I korthet gikk planen ut på å bore to gjennomgående 12mm hull gjennom fra stevnflensen og ut gjennom spennklossen. I hullene skulle vi tre gjengestenger på en eller annen måte slik at de ikke kom i konflikt med smørerøret til propellbosset (huset), og litt skeivt slik at mutterne på innsida kom uttafor området for innerflensen på hylsepakkboksen.

 

Etter å ha kjørt den øverste gjennom stevnen, om lag 30 cm, fant vi ingen grunn til også å gå gjennom spennklossen. Den nedre, derimot, fikk vi ikke tak i enden av, ettersom det sitter to langsgående klosser mellom stevn og spennkloss. Disse er i og for seg lause, men ikke så lause at de kan dras opp. Dermed går nederste gjengejern helt gjennom. Spennklossen blir da også stabilisert ved at den blir dratt inntil klossene, som butter mot stevnen. Jeg tenkte jeg skulle vise dette med en skisse, men det får vi ta seinere.

 

Jeg hadde valget mellom flere lett tilgjengelige typer gjengestenger. Jeg er mest redd for messingen i propell og aksling, så jeg valgte galvanisert i stedet for syrefast. Et anna moment var jo at den måtte tåle å bli bøyd og bendt, både ved tilstramming tilpassing og seinere når båten skal utsettes for press i praksis. Jeg kopler til en offeranode, uansett.

 

Etter at gjengestengene var tredd i og mutterne med skiver ble satt på på innsida, og mutterne var trilla inn på utsida, ble gjengestengene kutta slik at det sto att en lang nok stump til å få på stevnflensene og kunne trekke dem såpass ut at vi både fikk i propellsmørerør og fikk inn stålplast til foring.

 

Det faste systemet i stevnen består av en stevnflens med faste ringer i messing uttafor stevnen (som propellhuset er festet i) og et hylserør skrudd i på innsida. Innafor hylserøret, mot spennklossen, sitter en innerflens på hylsepakkboksen. Denne inneflensen skal skrus uttapå hylserøret. Hylserørets begge ender ble pålagt gjengetape, og den ytterste også med Loctite-stoff til ytterligere forsegling.

 

Så ble hylserøret og stevnflensen dytta inn i hølet i stevnen-hølet i spennklossen. Akslinga ble så tredd inn gjennom dette og videre inn i båten mot akselflensen som stadig var skrudd fast i motorflensen. (Denne er ikke rørt etter at båten kom på slipp).  Akslinga gikk helt glatt og fint og traff uten viderverdigheter, banking eller mye kraft, rett i senter og inn til motorflensen. Det er altså ikke tale om noen skader på akslinga.

 

Flens1.JPG.3042675ddec644446dbcd314e75c0bde.JPG

 

Jeg kjøpte "Hagmans Stålplast Marine Epoxy" på Jula. Denne stålplasten har lang herdetid, noe som gjør at en kan klare å presse den inn i det en vil ha den inn i, samtidig som en har god tid til både å få det glatt og fint, og å få rensa det vekk der det ikke skal være (f.eks på messingringene uttafor flensen og gjengene på gjengestengene).

På grunn av smørerøret som går gjennom stevnen fra innsida og ut i et lite hull i hylsa på utsida. kunne vi bare tillate en centimeters klaring til å få dytta inn stålplasten. 

 

Nå står det og herder.

Flens3.JPG.41cd0be766e698e9a6b5afc6feeb8eb7.JPG

Fortsettelse følger altså.

 

 

 

 

 

Vosso63

Vosso63

Takk for gode ord, Trond C!

Jeg går vel og lurer på om ikke denne prosjekttråden burde avsluttes, og at jeg kunne starte en ny. Den er svært innholdsrik og inneholder alt fra teoretiske ufullførte ideer til gjennomførte utbedringer og installasjoner. Det meste en novise med virketrang trenger for å gjennomgå en slik restaureringsprosess.

 

I går fikk vi på plass att stevnflensen, hylserøret og det viktigste lengst akter. Jeg har fått hjelp av en røynd båtmann. Jeg trur neppe jeg hadde vært ferdig om jeg skulle ha arbeida aleine. Det er jo slik med båten på slipp. Opp stigen, svinge seg inn, ned til kjølen, opp av hølet, ut på dørken, ned stigen, under båten. I løpet av de åra jeg har hatt båten som solo-prosjekt har det nok vært et enormt tidsspille!

 

I korthet gikk planen ut på å bore to gjennomgående 12mm hull gjennom fra stevnflensen og ut gjennom spennklossen. I hullene skulle vi tre gjengestenger på en eller annen måte slik at de ikke kom i konflikt med smørerøret til propellbosset (huset), og litt skeivt slik at mutterne på innsida kom uttafor området for innerflensen på hylsepakkboksen.

 

Etter å ha kjørt den øverste gjennom stevnen, om lag 30 cm, fant vi ingen grunn til også å gå gjennom spennklossen. Den nedre, derimot, fikk vi ikke tak i enden av, ettersom det sitter to langsgående klosser mellom stevn og spennkloss. Disse er i og for seg lause, men ikke så lause at de kan dras opp. Dermed går nederste gjengejern helt gjennom. Spennklossen blir da også stabilisert ved at den blir dratt inntil klossene, som butter mot stevnen. Jeg tenkte jeg skulle vise dette med en skisse, men det får vi ta seinere.

 

Etter at gjengejerna var tredd i og mutterne med skiver ble satt på på innsida, og mutterne var trilla inn på utsida, ble gjengestengene kutta slik at det sto att en lang nok stump til å få på stevnflensene og kunne trekke dem såpass ut at vi både fikk i propellsmørerør og fikk inn stålplast til foring.

 

Det faste systemet i stevnen består av en stevnflens med faste ringer i messing uttafor stevnen (som propellhuset er festet i) og et hylserør skrudd i på innsida. Innafor hylserøret, mot spennklossen, sitter en innerflens på hylsepakkboksen. Denne inneflensen skal skrus uttapå hylserøret. Hylserørets begge ender ble pålagt gjengetape, og den ytterste også med Loctite-stoff til ytterligere forsegling.

 

Så ble hylserøret og stevnflensen dytta inn i hølet i stevnen-hølet i spennklossen. Akslinga ble så tredd inn gjennom dette og videre inn i båten mot akselflensen som stadig var skrudd fast i motorflensen. (Denne er ikke rørt etter at båten kom på slipp).  Akslinga gikk helt glatt og fint og traff uten viderverdigheter, banking eller mye kraft, rett i senter og inn til motorflensen. Det er altså ikke tale om noen skader på akslinga.

 

Flens1.JPG.3042675ddec644446dbcd314e75c0bde.JPG

 

Jeg kjøpte "Hagmans Stålplast Marine Epoxy" på Jula. Denne stålplasten har lang herdetid, noe som gjør at en kan klare å presse den inn i det en vil ha den inn i, samtidig som en har god tid til både å få det glatt og fint, og å få rensa det vekk der det ikke skal være (f.eks på messingringene uttafor flensen og gjengene på gjengestengene).

På grunn av smørerøret som går gjennom stevnen fra innsida og ut i et lite hull i hylsa på utsida. kunne vi bare tillate en centimeters klaring til å få dytta inn stålplasten. 

 

Nå står det og herder.

Flens3.JPG.41cd0be766e698e9a6b5afc6feeb8eb7.JPG

Fortsettelse følger altså.

 

 

 

 

 



×
×
  • Create New...