Vosso63
Det er morgen. Det regner. Det er bra! Etter at jeg endelig bestemte meg for å la det stå til, og få båten på sjøen, mens det stadig var sommer, og brått var blitt fint vær, for et par uker sida, har det vært et hardkjør uten like. En skulle jo tru at alt var på stell, og at det bare skulle være detaljer og småpussing. Skulle en tru, altså. Men så er det jo slik at når en har så til de grader full oversikt, men at oversikta over det en har oversikta over er så mye, så komplekst og sammensatt, og har vært gjort over så mange dager, kvelder, morgener og årstider, så blir det mye å sjekke. Båten består jo av et utall forskjellige faste og lause greier, som sammen skal passe inn i hverandre og utgjøre en funksjonell enhet.
I går dreiv jeg og romsterte i elleve timer! I en båt som det er nedlagt hundrevis, tusenvis, av timer i. Og som ser mer halvferdig ut enn på lenge.
Det var nok en del ting som ikke var helt oppgradert. Slike ting som skulle ha vært gjort rett før sjøsetting, eller rett etterpå, som altså ikke ble gjort. Jeg har ikke gjort det før. Jeg har ikke tatt opp en båt, og så satt den ut igjen etter at den var blitt en annen. Det var definitivt for tidlig å legge ut på langfart.
Nå, etter å ha demontert alt fra motorflensen og akterover, og så fått det på plass att, blir alt sjekka og dobbeltsjekka, slik at det virker ordentlig, mens båten er tørr og det ikke kan trenge inn vann. Og så, når båten igjen ligger i sjøen, ved brygga til Audun, skal det prøves ut, i fortøyningene. Virker ikke omstyring og kopling helt fullstendig, knirkefritt og sånn, blir jeg liggende. Når Vosso neste gang runder Heggerneset på vei hjemover, skal alt være prima. Absolutt. Nå skal jeg, tross båtens noe dysfunksjonalitet i henhold til manøvrering i smale sund, manøvrere i smale sund. Om nå båten stadig er tørr og ikke ferdigtrutna, må jeg prøve å bakke opp, prøve å snu på femøringen. Det får så være at jeg må inn på kaia att og justere.
Nå, om et par timer, skal alt fra huden og inn være tett. Og alt som skulle kunne justeres vil være inni. Så da går vi utpå att. Så får den ligge der, i regnet, til regnet gir seg og jeg kan ta en dobbeltsjekk på alt av koplinger, omstyring, olje og slikt.
Så hjem. I morra, overimorra, eller uti framtida en dag.