Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

I anledning vårens komme, og som feiring av dagens 15 varmegrader, krøyp jeg inn under presenninga og starta årets vårpuss. Ettersom jeg ikke fant batteridrillen min, etter å ha laga trapp til sjøen, laga golv i stua, overhalt en påhengsmotor, skifta låser og kroker og ymse anna domestisk, fikk jeg ikke skrella av laga med plastdekke. (Ja, jeg har flere driller, men Nei: Jeg kan ikke bruke andre enn akkurat denne til dette) ((Drillen ble funnet i ei kasse under ei hylle under tre filmdrasjerte forskalingsplater som skal bli dørk, men som fungerer som smijernsovnflytteplater i stua))

Motoren fikk jeg retta opp. Den var diametralt motsatt heva da jeg justerte den i tørr båt i august. Pussig! Flensen gapa med mer enn 0,5mm. Ikke rart det ble sleng på akslingen! Ingen av flensene er helt superplane, men etter oppretting var det minimalt med bevegelse i akslinga. Litt er det. Den er ikke som ny. Ved opprettinga på land hadde jeg altså måttet heve framre babord feste betraktelig, for å få klemt inn sprekken på styrbord side. Nå hadde sprekken flytta seg til andre sida. Da alle innlegg var lirka bort var skilnaden 0,3mm motsatt vei. Jeg fant ymse innleggskiver av ymse materialer, som alle vil påføre korrosjon enten på seg sjøl eller på støpejernet i motoren. Det blir stygt - altså rustavrenning ned i kjølen. Det lureste er vel å bruke blikk? Uansett hadde det kanskje vært lurt med litt sink kopla på motorfestene? Jeg trur nok at disse skal sjekkes nå og da.

Motoren starter fint. Den blir litt for varm, syns jeg, etter en halvtime på litt mer enn tomgang.

Jeg har fått tak i ekstra sløyfe, som fortalt i forrige innlegg. Jeg har også funnet noen som kan sølvlodde den.   

Olja/lakken er skada, matt, med vanninntrengning, helt forut på bakken (dekket) og dollbordet. På bakbakken er det mer som må oljes oppatt. Det er bobling i overflata - mellom forskjellige lag av oljer, lakk og grunning. Disse områdene har liggi uttafor "teltet" og har blitt utsatt for "frostsprengning".

Båten er tørr og fin inni. Uten sopp eller anna djevelskap. Rustfargen på vannet langs kjølen irriterer meg, og jeg må finne ut om det kommer fra skroget, eller kan være ymse skruer, hengsler og anna som ikke er beregna på marint miljø.

I morra skal jeg få henne fram i lyset igjen, og klargjøre for å gå hjem i vårværet. Vinteroppholdet er over snart.

Det har betydd enormt mye for meg at hun har ligget så trygt og godt i Florvåg! 

Vosso63

Vosso63

I anledning vårens komme, og som feiring av dagens 15 varmegrader, krøyp jeg inn under presenninga og starta årets vårpuss. Ettersom jeg ikke fant batteridrillen min, etter å ha laga trapp til sjøen, laga golv i stua, overhalt en påhengsmotor, skifta låser og kroker og ymse anna domestisk, fikk jeg ikke skrella av laga med plastdekke. (Ja, jeg har flere driller, men Nei: Jeg kan ikke bruke andre enn akkurat denne til dette) ((Drillen ble funnet i ei kasse under ei hylle under tre filmdrasjerte forskalingsplater som skal bli dørk, men som fungerer som smijernsovnflytteplater i stua))

Motoren fikk jeg retta opp. Den var diametralt motsatt heva da jeg justerte den i tørr båt i august. Pussig! Flensen med mer enn 0,5mm. Ikke rart det ble sleng på akslingen. Ingen av flensene er helt superplane, men etter oppretting var det minimalt med bevegelse i akslinga. Litt er det. Den er ikke som ny. Ved opprettinga på land hadde jeg altså måttet heve framre babord feste betraktelig, for å få klemt inn sprekken på styrbord side. Nå hadde sprekken flytta seg til andre sida. Da alle innlegg var lirka bort var skilnaden 0,3mm motsatt vei. Jeg fant ymse innleggskiver av ymse materialer, som alle vil påføre korrosjon enten på seg sjøl eller på støpejernet i motoren. Det blir stygt - altså rustavrenning ned i kjølen. Det lureste er vel å bruke blikk? Uansett hadde det kanskje vært lurt med litt sink kopla på motorfestene? Jeg trur nok at disse skal sjekkes nå og da.

Motoren starter fint. Den blir litt for varm, syns jeg, etter en halvtime på litt mer enn tomgang.

Jeg har fått tak i ekstra sløyfe, som fortalt i forrige innlegg. Jeg har også funnet noen som kan sølvlodde den.   

Olja/lakken er skada, matt, med vanninntrengning, helt forut på bakken (dekket) og dollbordet. På bakbakken er det mer som må oljes oppatt. Det er bobling i overflata - mellom forskjellige lag av oljer, lakk og grunning. Disse områdene har liggi uttafor "teltet" og har blitt utsatt for "frostsprengning".

Båten er tørr og fin inni. Uten sopp eller anna djevelskap. Rustfargen på vannet langs kjølen irriterer meg, og jeg må finne ut om det kommer fra skroget, eller kan være ymse skruer, hengsler og anna som ikke er beregna på marint miljø.

I morra skal jeg få henne fram i lyset igjen, og klargjøre for å gå hjem i vårværet. Vinteroppholdet er over snart.

Det har betydd enormt mye for meg at hun har ligget så trygt og godt i Florvåg! 

• Create New...