Vosso63
Så er vi i gang igjen. Som vanlig er det hardwaren som er problematisk. Maskin og motor er hardt, rigid, og bør således passe på mikrometeren. Sånn er ikke Vosso. At fundamentet til den første motoren som altså ble innsatt i en nylaga ombygget dorri i 1963, fremdeles skulle passe til en ny (41 år gammel) motor i dag, var vel for mye å forlange. Den opprettinga jeg gjorde på land høsten 2017 måtte sjølsagt justeres etter kort tid i sjøen, men da jeg justerte nå i vår var det mangfoldige mikrometer lenger ut av kurs. Sidelengs. Gamle båter har tendens til å bli litt salrygga langs kjølen, som om stevnene bøyes ned, ut, og kjølen bøyes nedover mot endene. Muligens fordi trevirke spenner og spenner for å komme seg tilbake til sin opphavelige, rette, form. Hos meg ser ikke det ut til å være det største problemet. Det kunne da også vært justert med ilegg under motorfestene. Opp-ned er kurant. I Vosso ser det ut til å være en dreining mot babord side. Det kan skyldes at jeg har klart å avstive esinga og skutesida mer på den ene sida enn på den andre, slik at båtborda i huden dytter akterstevnen en tanke mot babord. Ettersom de største arbeidene har skjedd på styrbord side, stemmer det for så vidt. Det som da blir problemet er å innhente informasjon på nettet uten å bli oversprøyta av synsinger. Der har demokratiet en lang vei å gå. Særlig de demokrater som nytter smarttelefon/ændroid/aifåvn. Vi gamle nytter PC, og kan slik følge ei logisk rekke av argumenter, kommentarer og saksopplysninger.
Mens jeg sto med høyre bein på kubeinet og lirka innlegg under feste etter feste, på tvers, på langs, og diagonalt, undra jeg meg over hvor utrulig pussig det er å justere på tiendels millimeter noe som er festa i fire tonn spent treverk. Akslingen er prega av desennier med justeringer, kakk og hakk, og flensen ser ikke høyteknologisk ut.
Ettersom senter i propellakslinga er omtrent på nivå med rektangelet som dannes av festene, skulle det være mulig å dytte diagonalen opp og ned, og slik flytte den sideveis. I teorien, altså. I praksis er det langt verre. En kan sjølsagt bare bruke de 4 ytterste festene og vente med de to midt på, evt stå over å feste framunder svinghjulet og heller bikke der (bare legge under på de to midterste). I teorien, asså.
Etter noen bortkasta timer og dagevis søk og spørring, kom det en trivelig fyr og fortalte at han hadde gått over til fleksibel kobling. Flenskoblinga ble aldri helt rett, og flytta seg stadig. Sjølsagt. Alt i båter flytter seg. Særlig i trebåter. Særlig i store trebåter. Særlig i klinkbygde farkoster uten spant. Og spesielt hvis det ikke er dekk eller andre avstivinger på tvers.
Så nå prøver jeg å måle motorflensens eller akselflensens boltsirkel. Det får jeg visst ikke helt til, så derfor har jeg spurt på "Sabbmotorens venner" på Facebook. Mengder av svar om alt som angår oppretting av motor, om at en ikke kan bruke fleksibelkobling, eller at en kan gjøre det, og slikt. Jaja. Vi tilårskomne menn bekymrer oss for feminiseringa av samfunnet, eksemplifisert gjennom at gutta ikke får til skolen, at det blir for mange ord, og for lite handling. Dette er vel kanskje ikke et feminint fenomen. Det gjelder åpenbart også "Trebåtelskere"(FB), "Sabb-venner"(FB), og mengder av godt voksne båtplassenbrukere. Er det så vanskelig å svare på et enkelt spørsmål?
Jeg skal bruke helga til å avgjøre om jeg bare tar Vosso hjem, eller om jeg skal sette henne på kaia til enda ei runde.
Jeg føler meg gammal og trøtt!
Akk ja!