Vosso63
Da har Vosso ligget i friskluft, yr og regn i femogtjue dager, så nå holder det vel snart? Etter å ha avventa om det skulle dukke opp ei glipe på fem dager opphold, ga jeg opp og fikk pussa skroget over vannlinja og satt det inn med dekkende olje. Brukte Owatrol D2 på de øverste borda (3-4) og innblanding med kokt linolje til et stykke oppå bunnsmørninga. Bunnstoffet jeg brukte har holdt godt, men den litt provisoriske hvite vannlinja er ingen syn for guder. Enten må jeg ty til maskeringstape, eller stå over finessen. Det er da også ganske langt opp til den, særlig ettersom det stadig mangler pentri, ordentlig dass, vanntanker og anna tungt inne i kabinen. Det har altså vært lite begroing, så ny smørning skal gå bra. Har fire bokser Jotun «Mare Nostrum» i mørkeblått som skal brukes denne gang. Før den tid skal jeg sette inn ekstra kjølerør. Det er både grøvere og lengre, slik at kjølekapasiteten langt overstiger det nødvendige, men antar at det kompenseres ved at termostaten slår ut på 76 grader, altså noe over det som er anbefalt. Har prøvepåsatt røret i dag, og vakler mellom å legge det på bordet over det gamle, eller å legge det på motsatt side, like høyt over kjølen. Sammenkoplinga mellom dem skal skje innenbords med slange – etter tips fra en herværende baatplassen-bruker. Avstanden mellom de to utgangene til det nye røret er 80 cm, mens det gamle hadde dem rett ved sida av hverandre. Ferskvannspumpa munner ut i «rommet» akter for inntaket til det gamle røret. Med rommet meiner jeg avstanden mellom banda («spantene»). Denne avstanden er 40-45cm, slik at jeg får tre gjennomføringer i et rom og en i det neste, altså det samme som pumpa står i. Inntaket, fra termostathuset, blir til det gamle røret i det rommet som er babord for motoren, og så blir det et kort strekk til det nye røret, mens det går tilbake til motoren i det aktre rommet. Om jeg skulle ha tatt røret på andre sida, måtte jeg ha ført slangen over pumpehuslokket, og surra det borti både eksoskjølinga og koplingsgreiene. Fordelen blir jo at sjølve røret blir mer skjerma, men det kommer ikke i konflikt med løftestropper allikevel. Dessuten vil jeg nok trekke ledning fra begge to over til en ekstra anode. Den store anoden som sto på kjølen akter var helt vekktært. Nå tar jeg to store der, med ledning fra kjølerør og ror, og «jording» til hylserøret. Tar to lengst forut også, uten at jeg har egentlig særlig ide om hvordan, eller hvor vidt, strømmen går der.
Røret er mye lengre og har vesentlig større diameter enn det gamle. Her ligger det under ved nederste bordgang, men skal monteres på bordet over det gamle.
Det aktre inntaket (i nyrøret) kommer 30cm foran de gamle (til venstre). Det blir rett ved spant/band, og skal ta inn vann fra det gamle røret.
Det aktre inntaket, hvorfra vannet skal tilbake til motor, ligger 50cm akter for de gamle gjennomføringene. Det passer fint innved "spantet" og slik at slangen kan gå fritt inne i båten, og skjermes mot hurtigomstyring og slikt.
Nå har altså lengste tørrvær vart i to døgn, så om det blir som varsla, tørrvær både tirsdag og onsdag, får jeg være glad til. Planen er å slipe / skrape rundt vinduene i kabinen og så lage hulkil mellom karm og plastvindu med hvit fugemasse. Må finne noe som hefter godt. Det er ikke så mye snakk om bevegelse, men at det rett og slett ikke tetter godt nok, limer ikke tett, mellom eik og pleksi. Jeg burde jo visst det, at eik ikke funker så godt over vannlinja, i hvert fall ikke om det stadig utsettes for soltørking og ferskvannskylling.
Så går båten på sjøen igjen.
Jeg skal sette på fleksikopling (fra Sleipner) i vinteren som kommer. Dette er avklart med dem (de kan skaffe), men trenger profesjonelle til å lage noe bolthull i motorflensen. Det trur jeg er enklere vinterstid.
I sommer, med båten til kais hjemme, skal styrehuset av og så får jeg stå der nede, bada i juli- og augustsol, og lage alt på nytt. Styrehuset skal lages slik at kalesjen passer. Mye enklere å justere båten til kalesjen enn omvendt. Pussig.
Forhåpentligvis er både skrog, kabin, styrehus og kalesje tette når det igjen er september og tid for å tenke storm, regn og vinterhavn.
Når, om, jeg blir ferdig, vites ikke. Jeg trenger definitivt Vosso som sjelesørger og terapeut.
Det er ikke meg imot å gå med henne til Sogn eller Sunnhordland, Hardanger eller Haugesund, men det skal ikke skje før alt er hundre prosent på plass.