Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

Da har jeg fått på plass kjølerøret. Jeg har bladd litt i denne kjempelange Vosso-tråden og ser at det mangler en del opplysninger jeg burde ha hatt. Derfor skriver jeg videre det jeg gjør. Frivillig å lese, men viktig å få det ned. Jeg fant "rørklammer" hos "Verktøy og Maskin (Hydroscan)" i Storebotn her på Askøy. De er egentlig to stk som passer perfekt mot hverandre på perfekte rør. Jeg kunne altså valgt 25mm som er dimensjonen på røra, men valgte 28mm, og la dem under som krybber. Over la jeg oppklippa gjennomsiktig tjukk, mjuk, plast fra slanger beregna til vannforsyning. Så skrudde jeg kobberbånd oppå og gjennom høla i klammene. Brukte syrefaste 48mm skruer. Antar de har gått helt gjennom huden, men det er så langt nede at det blir under dørken. Skroggjennomføringene passa nesten perfekt på innsida av to band (spant) på hver side av de opprinnelige uttaka. Her har jeg pjåta i Simson konstruksjonslim (Bostik Simson MSR Construktion Adhesive) og stramma passe til med de gjengede runde "mutrene" på innsida. Det viste seg, da jeg pussa røra, at den ytre ringen var laus på det forre uttaket, så her må jeg kline på litt ekstra lim (fugemasse) før jeg tar på bunnstoff. Fra før av har jeg tetta røret med epoksy/glassfiber til en ganske voluminøs greie i bøyen lengst framme. Her har jeg festa med kobberbånd og klemt den inntil skroget. Deretter har jeg malt over med International underwater-primer. Planen er å glatte ekstra til med fugemasse og så et par strøk bunnsmørning. Vanligvis skal jo ikke kjølerøret males, men dette er så overdimensjonert at jeg kan gjøre det både ved skroggjennomføringene og i bøyen. Kanskje hjelper det mot groing.

Så har jeg malt med primeren hele roret (som ikke var grunna skikkelig forrige gang), og de fleste steder der treverk eller nagle/bolt-hoder syntes under vannlinja. Nå er jeg i gang med bengalakk hvit på vannlinje (som blir akkurat like sjarmerende håndmalt fremdeles) og fenderlist/stevnjern.

Det har vært to dager oppholdsvær.

Når det slutter å regne att, maler jeg resten av det hvite, skrur på slangenipler og fester slangene til kjølerøret, maler bunnsmørning og får Vosso på sjøen. Eika i akterstevnen har begynt å tørke ut, og snart begynner den å bevege seg, slik at det blir ny runde med motoroppstilling, osv, osv. Nei, nå er vi snart på sjøen att!  

1226010229_Nyslyfe.JPG.0a0d06c03a650f37b02be0f6804df3ce.JPG

feste.JPG.fcbb2dac46af5103cf2b2960f0135a8a.JPG

465666596_aktreuttak.JPG.e495bf6ad9d8c3d2ccac2efb848878a1.JPG

2110854629_forreuttak.JPG.b96d08b9e93a74a39bcd2079e7eb99ad.JPG

Vosso63

Vosso63

Da har jeg fått på plass kjølerøret. Jeg har bladd litt i denne kjempelange Vosso-tråden og ser at det mangler en del opplysninger jeg burde ha hatt. Derfor skriver jeg videre det jeg gjør. Frivillig å lese, men viktig å få det ned. Jeg fant "rørklammer" hos "Verktøy og Maskin (Hydroscan)" i Storebotn her på Askøy. De er egentlig to stk som passer perfekt mot hverandre på perfekte rør. Jeg kunne altså valgt 25mm som er dimensjonen på røra, men valgte 28mm, og la dem under som krybber. Over la jeg oppklippa gjennomsiktig tjukk, mjuk, plast fra slanger beregna til ferskvann. Så skrudde jeg kobberbånd oppå og gjennom høla i klammene. Brukte syrefaste 48mm skruer. Antar de har gått helt gjennom huden, men det er så langt nede at det blir under dørken. Skroggjennomføringene passa nesten perfekt på innsida av to band (spant) på hver side av de opprinnelige uttaka. Her har jeg pjåta i Simson konstruksjonslim (Bostik Simson MSR Construktion Adhesive) og stramma passe til med de gjengede runde "mutrene" på innsida. Det viste seg, da jeg pussa røra, at den ytre ringen var laus på det forre uttaket, så her må jeg kline på litt ekstra lim (fugemasse) før jeg tar på bunnstoff. Fra før av har jeg tetta røret med epoksy/glassfiber til en ganske voluminøs greie i bøyen lengst framme. Her har jeg festa med kobberbånd og klemt den inntil skroget. Deretter har jeg malt over med International underwater-primer. Planen er å glatte ekstra til med fugemasse og så et par strøk bunnsmørning. Vanligvis skal jo ikke kjølerøret males, men dette er så overdimensjonert at jeg kan gjøre det både ved skroggjennomføringene og i bøyen. Kanskje hjelper det mot groing.

Så har jeg malt med primeren hele roret (som ikke var grunna skikkelig forrige gang), og de fleste steder der treverk eller nagle/bolt-hoder syntes under vannlinja. Nå er jeg i gang med bengalakk hvit på vannlinje (som blir akkurat like sjarmerende håndmalt fremdeles) og fenderlist/stevnjern.

Det har vært to dager oppholdsvær.

Når det slutter å regne att, maler jeg resten av det hvite, skrur på slangenipler og fester slangene til kjølerøret, maler bunnsmørning og får Vosso på sjøen. Eika i akterstevnen har begynt å tørke ut, og snart begynner den å bevege seg, slik at det blir ny runde med motoroppstilling, osv, osv. Nei, nå er vi snart på sjøen att!  

1226010229_Nyslyfe.JPG.0a0d06c03a650f37b02be0f6804df3ce.JPG

feste.JPG.fcbb2dac46af5103cf2b2960f0135a8a.JPG

465666596_aktreuttak.JPG.e495bf6ad9d8c3d2ccac2efb848878a1.JPG

2110854629_forreuttak.JPG.b96d08b9e93a74a39bcd2079e7eb99ad.JPG

• Create New...