Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

Da er Vossos neste landsetting beramma. Lørdag går hun opp til en ny vinter i krybbe i et usselt telt. Bibelske bilder men sjølsagt ikke like betydningsfullt for verda, om en da ikke ser den fra sin egen navle. Noe jeg gjør, til stadighet. Om jeg denne gang skal loggføre hvert spikk, hver mutter, skrue, sting eller høvelspon, veit jeg ikke ennå. Det har sine absolutte fordeler å få ned alt, med både ord, benevnelser og bilder, men det er også et visst ubehag å dukke opp på google-søk med amatørprega novise-forsøk. Jeg har jo en lei tendens til å gå i overkant nært innpå det intime - i den grad det kan kalles intimt de tankene en mann i sekstiåra gjør seg om båten sin og verda sett fra et sted attmed motorkassa. 

Historia om Vossos fornying og renovasjon er jo også i en viss grad historia om den tilsvarende utvikling i mitt liv. Vi er like gamle, og ble satt på land omlag samtidig. Ikke at jeg har vært til sjøss, men det tok altså bare et års tid fra Vosso lå stille med fast grunn under kjølen, til jeg forlot min faste jobb og fant meg et anna liv som avgått ettelleranna. 

Derfor blir det sånn.

Derfor lurer jeg fælt på om jeg skal stå over en ny runde med utbretting.

På den annen side, som vi sier når vi har erfart en del: På den annen, eller tredje, side, veit jeg at jeg ikke kommer til å skrive logg, kommer ikke til å lagre alle bilder ordentlig og søkbart, kommer ikke til å få tilbakemelding, svar, løsningsmuligheter; om jeg ikke skriver det her.

Jeg erfarer at å få informasjon om slikt som er maritimt, nautisk, eller knytta til båt, kan være et mareritt. Facebook-gruppene er i de fleste tilfeller så fulle av kranglefanter og nett-troll, eller folk som ikke leser spørsmåla, ikke setter seg inn i problematikken. Et unntak er Sabb-gruppa, men det handler jo bare om motoren, og på Vosso er det mye mer enn det! Fagfolk er vanskelig å oppdrive reint praktisk, og så er de jo så spredt rundt omkring. Så da sitter igjen med folk en kjenner. Og da kommer slike ting som sjenanse og reserverthet inn. Det er grenser for hvor mange ganger du kan spørre en perifer bekjent lystbåteier om fugemasser og septikktankplassering. Til dømes. 

Nei, det er ikke lett! 

Vosso63

Vosso63

Da er Vossos neste landsetting beramma. Lørdag går hun opp til en ny vinter i krybbe under et usselt telt. Bibelske bilder men sjølsagt ikke like betydningsfullt for verda, om en da ikke ser den fra sin egen navle. Noe jeg gjør, til stadighet. Om jeg denne gang skal loggføre hvert spikk, hver mutter, skrue, sting eller høvelspon, veit jeg ikke ennå. Det har sine absolutte fordeler å få ned alt, med både ord, benevnelser og bilder, men det er også et visst ubehag å dukke opp på google søk med amatørprega novise-forsøk. Jeg har jo en lei tendens til å gå i overkant nært innpå det intime - i den grad det kan kalles intimt de tankene en mann i sekstiåra gjør seg om båten sin og verda sett fra et sted attmed motorkassa. 

Historia om Vossos fornying og renovasjon er jo også i en viss grad historia om den tilsvarende utvikling i mitt liv. Vi er like gamle, og ble satt på land omlag samtidig. Ikke at jeg har vært til sjøss, men det tok altså bare et års tid fra Vosso lå stille med fast grunn under kjølen, til jeg forlot min faste jobb og fant meg et anna liv som avgått ettelleranna. 

Derfor blir det sånn.

Derfor lurer jeg fælt på om jeg skal stå over en ny runde med utbretting.

På den annen side, som vi sier når vi har erfart en del: På den annen, eller tredje, side, veit jeg at jeg ikke kommer til å skrive logg, kommer ikke til å lagre alle bilder ordentlig og søkbart, kommer ikke til å få tilbakemelding, svar, løsningsmuligheter; om jeg ikke skriver det her.

Jeg erfarer at å få informasjon om slikt som er maritimt, nautisk, eller knytta til båt, kan være et mareritt. Facebook-gruppene er i de fleste tilfeller så fulle av kranglefanter og nett-troll, eller folk som ikke leser spørsmåla, ikke setter seg inn i problematikken. Et unntak er Sabb-gruppa, men det handler jo bare om motoren, og på Vosso er det mye mer enn det! Fagfolk er vanskelig å oppdrive reint praktisk, og så er de jo så spredt rundt omkring. Så da sitter igjen med folk en kjenner. Og da kommer slike ting som sjenanse og reserverthet inn. Det er grenser for hvor mange ganger du kan spørre en perifer bekjent lystbåteier om fugemasser og septikktankplassering. Til dømes. 

Nei, det er ikke lett! 

• Create New...