Vosso63
Koslig og oppbyggende hørespill, @Thostr! Jeg hører på den når jeg spiser knekkebrød, og tenker. Brorparten av planlegginga er tenking. Først må jeg se hva jeg har, og hvordan jeg kan utnytte de forskjellige delene sammen til noe nytt. Jeg er ikke båtbygger, og driver stort sett med modifisering eller rekombinasjon.
Harry svarer, på spørsmål om hvorfor han stort sett sitter i havna, i båten sin, og ikke går ut med en av båtene: "I don't care! I just love working on the boats!"
Det er fantastisk å gå med båten når den er nypussa, nyrenovert, tight og sterk og litt stiv og litt mjuk. Det er det. Men nå er det mørkt og november og en trenger noe å tenke på, gjøre på.
I går bretta jeg ut kalesjen utover asfalten og målte opp. Den er litt smalere oppe, og vesentlig kortere. Det er ikke stort problem ettersom styrhuset likevel skal bygges på nytt. Det som er verre er at den nye kalesje er mye høyere. enn kanten på styrehuset. Kanskje 40-50 cm.
Hvorfor er den det?
Den er det av samme grunn som at alle båter rundt Vosso er høyere enn min. De er basert på praktiske behendige, pragmatiske prinsipper. En skal kunne stå inne i disse båtene. Skal kunne reiser seg fra seilerstolen og kaffekoppen på akterdekket og gå med rett nakke og hevet hode, med skjermlue, inn til styrekonsollen!
Vosso er lengre enn de fleste båter, og mye lavere. Den er basert på en åpen båt, uten annen høyde enn fribord over vassflata og stevnene over sjøen. Himmelen er taket. Når Vosso fikk overbygg er det helt åpenbart at springet og bakkene har vært de linjene en har fulgt. Overbygget speiler skroget.
Dette handler altså om estetikk.
Hvordan kan jeg da heve taket fra de nødtørftige 140-160 cm det er nå, som altså betyr krumbøyd, til de 190cm som kalesjen er designa etter?
Kalesjen er en reell del av moderne plastbåter. Tekstil og plast er tilpassa og gjør dem overlappende i funksjon. Kalesjen er også tilpassa skjermsjektene, sørlandssnekkene, allerede fra 20-30-tallet. På motorseilere og denne dorrien ser kalesjen påklistra ut. Båten med spring og kanskje mast, bør ikke ha for mye over, og er det noe der bør det være solid og sammenføyd med sjølve båten, skroget.
Men så var det altså funksjonalitet og bruksverdi. Jeg er jo som siterte Harry, en slik en som er mer i båten enn utpå sjøen. Og i brorparten av alle timene, på drift, i gange, i full fart eller til kais, på land, i slipp, er jeg dønn aleine. Men tida jeg bruker skal betales tilbake med båttur. Og mine folk er ikke sånne som syns mer enn et kvarter på fjorden er videre spennende, og hva da med timevis dunk-dunk og klukk-klukk?
Det er da en må ha salong med sittehøyde og akterrom med ståhøyde. Her skal det rigges til med liggestol og puter. Her skal det soles eller leses eller dilles med digitale dippedutter.
Dessuten slipper jeg å klippe og sy i kalesjen.
Jeg går for det.
Trur eg...
Hele styrhustaket kan heves 10-15 cm uten at det blir for stygt. Det kan også, med fordel, forlenges opptil en halv meter, slik at styrmannsstolen kommer under tak.
De ekstra 30 cm får bli en ekstra skjerm akter på taket. Den kan bygges som styrhusfronten, slik at det er et element som går igjen. Den kan også være laus, men da veit jeg ikke hvor jeg skal anbringe den når kalesjen ikke er på, om den nå blir tatt av, noensinne.
Jeg liker egentlig ikke å ha tak over meg. Jeg liker faktisk ikke å gå med paraply en gang, sjøl sydvest og hette er lett klaustrofobisk for meg.
Jeg liker å ha huet ute i lufta. Men det regner jo mye, og kanskje jeg kan gå ut i all slags (regn-)vær - om jeg venner meg til å være under tak?