Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

Hyggelig å få positiv feedback på dette nye påfunnet! Det er egentlig ikke så drastisk, om jeg holder skjermen i noenlunde samme stil som styrhus-vindusrekka, altså kanta med et stort vindu i front og et skrått på hver side. Dessuten blir det litt inn- og tilbaketrukket. Problemet da er vel bare at kalesjetoppen er rett. Altså må jeg ha tak på skjermen også. Jeg må jo ha samme bue i både dette skjermtaket og i sjølve kalesjen, som på styrhuset. Det igjen blir det samme som på kabintaket, og i og for seg på bakkene - de små dekka over stevnene. Teknikken blir vel også den samme som ved forrige taklegging. Først buede bjelker, og så et lag smal faspanel eller staver, og oppå der 4mm bjørkefiner metta med epoksy. Tenkte ei stund at jeg skulle legge staver med nater, slik som i frambakken, men fant ut at det blir for robust og uhensiktsmessig solid. Desto høyere opp, jo mindre vekt. Dessuten skal ingen gå oppå der. Jeg har jo ennå ikke satt på den vesle masta mi, og nå kan jeg jo vurdere å sette den på styrhustaket, ettersom det blir enda et trinn opp. 

Bilen min er midlertidig ute av trafikken med et bremseproblem, så da blir det ikke gjort mye før over helga. Jeg tar kanskje kalesjen hjem og lager en mal "inni" den. Kopierer buen på kabintaket (den er inne i styrhuset), og buen på styrhustaket, over på ei bjørkefinerplate. Den får være mal. Planen er å lage to finerbuer som passer akkurat med bøylefestene (stoff med glidelås). Så skrus de fast i to lekter a 150cm med en skrue i topp på hver, slik at jeg kan fastsette vinkelen ift dollbord/waterbord/styrhusside. Når det ser absolutt tilknappa ut, skrur jeg inn flere skruer slik at det blir helt riktig, legger på lister og lager et hus til kalesjen. Så får jeg ha dem - de to buegangene - stående, mens jeg river det som skal rives, og med jevne mellomrom finne dem fram for å kontrollmåle mens jeg bygger opp att. Bøylene kan jeg jo ikke lage før det nye waterbordet er på plass, og da kan jo også disse malene brukes når finbøyinga starter! 

Vosso63

Vosso63

Hyggelig å få positiv feedback på dette nye påfunnet! Det er egentlig ikke så drastisk, om jeg holder skjermen i noenlunde samme stil som styrhus-vindusrekka, altså kanta med et stort vindu i front og et skrått på hver side. Dessuten blir det litt inn- og tilbaketrukket. Problemet da er vel bare at kalesjetoppen er rett. Altså må jeg ha tak på skjermen også. Jeg må jo ha samme bue i både dette skjermtaket og i sjølve kalesjen, som på styrhuset. Det igjen blir det samme som på kabintaket, og i og for seg på bakkene - de små dekka over stevnene. Teknikken blir vel også den samme som ved forrige taklegging. Først buede bjelker, og så et lag smal faspanel eller staver, og oppå der 4mm bjørkefiner metta med epoksy. Tenkte ei stund at jeg skulle legge staver med nater, slik som i frambakken, men fant ut at det blir for robust og uhensiktsmessig solid. Desto høyere opp, jo mindre vekt. Dessuten skal ingen gå oppå der. Jeg har jo ennå ikke satt på den vesle masta mi, og nå kan jeg jo vurdere å sette den på styrhustaket, ettersom det blir enda et trinn opp. 

Bilen min er midlertidig ute av trafikken med et bremseproblem, så da blir det ikke gjort mye før over helga. Jeg tar kanskje kalesjen hjem og lager en mal "inni" den. Kopierer buen på kabintaket (den er inne i styrhuset), og buen på styrhustaket, over på ei bjørkefinerplate. Den får være mal. Planen er å lage to finerbuer som passer akkurat med bøylefestene (stoff med glidelås). Så skrus de fast i to lekter a 150cm med en skrue i topp på hver, slik at jeg kan fastsette vinkelen ift dollbord/waterbord/styrhusside. Når det ser absolutt tilknappa ut, skrur jeg inn flere skruer slik at det blir helt riktig, legger på lister og lager et hus til kalesjen. Så får jeg ha dem, de to buegangene, stående mens jeg river det som skal rives, og med jevne mellomrom finne dem fram for å kontrollmåle. Bøylene kan jeg jo ikke lage før det nye waterbordet er på plass, og da kan jo også disse malene brukes når finbøyinga starter! 

• Create New...