Vosso63
Nei, hva skal en si? Jeg hadde meg en tur med ei bjørkefinerplate jeg skrudde fast i styrehuset og starta oppmålinga. Det var noe som skurra hele tida. Målte og målte.
Så kom det noe i veien, og noe anna en måtte fundere på, og da hjernen endelig fikk fred til å samle trådene, i ettermiddag, gikk det opp et lys for den. For meg, asså; det er ganske sjellaust dette her. Kalesjen er langt kortere enn jeg har tenkt meg. Den er så og si rett akter. Rett opp fra akterbakken, og rett opp på sidene. Etter mye om og men, fant jeg bildet av den gamle dorrien som hadde hatt denne kalesjen. Typisk hemelaga dorri med flatt tak og lite linjer, mye hus og ståhøyde.
Jeg vokste opp med Jaguar E-type som ideal, eller Bugatti 252, MG, Aston Martin. Mjuke fine linjer. Ikke til å frakte et kjøleskap fra El-kjøp eller et kjøkken fra IKEA, men med linjer og spring, som på en seilbåt, bindalsfæring eller en vakker feminin skapning.
Nå må jeg altså finne ut av det. Hvordan få forlenga overbygget akterover, stadig vinne høyde, men komme nedatt uten at det kræsjer totalt. Kanskje er styrehuset for kort slik det er nå? Kanskje kan jeg forlenge det, og kanskje kan jeg få til en skjerm på toppen, om den bare er lett nok, reint visuelt?
Kalesjen er 160 cm oppå. Det eksisterende rommet akter, mellom styrhus-området og akterdekket, er mellom 200 og 240 cm, etter hvor en måler. Jeg trur nok jeg må forlenge eksisterende tak 80 cm, fra 140cm (med det fremste vinduet) til 220 cm. Eller i firkant, uten det framskutte vinduet, fra 115cm til 195 cm. Disse to metrene vil sjølsagt enkelt dekke både sitteplasser og mesteparten av motorkassa, og vil kunne gi hele rommet et solid preg både med og uten kalesja på. Men det blir mye!
Kanskje kan jeg lage det litt mer "sedan" og litt mindre "pickup"? Skrå motsatt i akterenden?
Heldigvis har båten buede tak, og både dollbord og karmen oppå har fine buer, og er så breie at det tar litt av voldsomheten.
Med så mye større bygg, må jeg også begynne å tenke på materialer. Jeg har stadig en del mahognykryssfiner som jeg tok vekk fra inne i kabinen. Den kan jeg jo lime sammen med, oppå, bjørkefiner og sause det inn i epoksy. Disse platene har jo dette gjentagende avskrellingsmønsteret på langs, (eller tvers), men jeg kan jo legge linjene. Rundt vinduene, som det jo blir mye av, må jeg bruke helved. Jeg må også få laga en skikkelig overgang mellom kabinen som nå "stopper" i den gamle ytterveggen i styrhuset. Noe må legges uttapå. Noe som er tett og samtidig både spenstig og bøybart. Det er fristende å rive, men jeg må alltså prøve å få spent opp kalesja først. Det skal bli litt mindre kaldt i morra. Med duskregn og yr, men det er jo langt fra sikkert. Det skulle nå vel gå an å få spikra opp et slags hylster å prøve seg fram med?