Vosso63
Jeg må si jeg er glad for at jeg valgte å ta "Vosso" videre i smule farvann, med kryssende kurser fra andre med bedre syn, vett og forstand. Jeg gravde meg aldeles ned i fikse ideer med min aversjon mot sying og tekstilforming. Jeg tenkte vel, i mitt stille sinn, eller snarere stormende, at å ødelegge hele den vakre utforminga av overbygget ville bli for drastisk. Dessuten er det jo plassen i rommet akter. Jeg går sjelden i mer enn frisk bris, og frisklufta akter gir boltreplass for alt som en skulle kunne finne på å gjøre. Dessuten er det den fysiske opplevelsen av å være ute. Den som forringes av å sitte inne og se ut. Jeg er så heldig, eller vis, at jeg har funni meg et hus med utsikt over fjorden slik at jeg kan sitte inne og se på den resten av året, utenom sesongen. Og til slutt den hersens bakkinga i trange havner, ofte med båtshaka som dytte- og trekke-middel.
Da trur jeg at jeg står over hele kalesjegreia, til seinere, og konsentrere meg om ombygginga av styrhuset. Med tanke på estetikk og praktisk tilnærming. Å heve sjølve taket over øyenhøyde fra rommet akter, tilsier omlag ti centimeter heving. Denne desimeteren vil gi meg plass til å få stukket gjennom akslinga til vindusviskerne. Å ha den breie karmen nede er vel penest, men jeg ser jo at svært mange båter har viskerne oppe. Er det mer båtsk å ha vindusvisking avenfra og ned, og bilsk å ha det nedenfra og opp?
Så til styrhuset: Dersom jeg går all in for å få laga denne forbaska kalesjen, behøver jeg jo strengt talt ikke lukke styrhuset? Dermed trenger jeg ikke fullt så langt hus, altså for å komme til et opphøyd sete som så i tillegg står framfor en vegg? Jeg ser at det finnes større snekker og kryssere med forlenga tak, men ikke mer vegg på sida. Men utforminga av det opprinnelige huset, kopiert ved forrige fornying, er jo en vesentlig del av båten. Buen som går fra overgangen til bakken (dekket) akter, og ender oppe ved takskjegget til styrehuset, må jeg ha. Mye av mahognyen må skiftes ut. Den er smuldrete og råtten, etter å ha vært lagt inntil det ytterste bordet, uten noe mellom. Kanskje klarer jeg å redde noe, men å bruke dette gamle materialet til å lage nytt dollbord (1,5m) på SB-side, kommer ikke på tale. Kanskje jeg kan bruke det i utforminga av styregreiene?
Nå har det begynt å regne igjen. Det er greit nok for meg, ettersom fingrene slutter å virke om det blir for kaldt. Det blir trælete å renovere styrhuset etter at presenningsteltet har kommet på, men det (teltet) skal ikke lages av ett digert eksklusivt stykke tungt stoff, men av remser og stykker på 3,5 meters bredde. En eller annen intelligent fysikkinteressert båthavnfyr har laga nye bukker der jeg har båten. Disse tåler åpenbart uhyggelig mye, men har den ulempen at de er så lange (uttafor den delen som står under båten) at de infiltrerer plassen til båten ved sida av. Altså kommer jeg ikke ned til bakken uten å gå i sikk-sakk med presenninga, og da blir det fryktelig upraktisk. Med mindre jeg innlemmer naboens bukker i mitt spikertelt. Trur ikke det vil vekke almenne hurrarop og takksigelser nede på asfaltflata eller oppe i styrerommet. Ett sted går grensa!
Med 150 kvm stillaspresenning skulle jeg ha nok til å kunne feste den på forskalingsbord nederst og ha vegg (3,5 m) helt opp til der jeg skal ha tak og møne (2 x 3,5 m i overlapp). Nå veit jeg ikke om jeg kan la det være ei glipe nederst? Det trer seg neppe en tyfon inn mellom båtene, og oppunder skjørtet på Vosso, men jeg veit heller ikke hva som gir best blanding av fukt (til nedre del av skroget) og tørke i de delene som skal bygges om og innredes. Det er en halv meter til neste båt. Jeg antar 25cm av dem er "mine". Hva gjør en i ei glipe der en ikke har plass til et A4-ark på langs?
Her er det ikke mye å gå på. Jeg har rett og slett ikke plass til å få tatt et portrettbilde av Vosso rett forfra! En av de omtalte bukkene nede t.v. Skal ikke klage, er fryktelig glad for å få plass, men akkurat dette elementet hadde jeg ikke regna med...
Nei, jeg får holde meg over dollbordet, ta slike eksteriørmessige detaljer utpå vårparten. Over båten er det jo plenty å gå på. Jeg har lagt båten nesten helt ned på asfalten, og båten ikring, med ymse propeller, ror og badeplattformer, står langt over, både mht dørk og tak.
Nei, nå får jeg vise litt action og renovere stillasmaterialer i aalesundsk regntøy.
Takkar så mycket for vennlige anvisninger og mer myndige irettesettelser!