Vosso63
Ja, da har hele, tørre, vindlause november gått med til alt anna som strengt talt ikke trengs å bli gjort når det er tørt, sol og stille. Det er bare sånn det er! Jeg trengte nok ei pause. Jeg innrømmer gladelig at hele greia minna mer og mer om denne spikersuppa den faktisk er. Spørsmål som: Hvorfor fortsette? eller "Hvorfor ikke kjøpe en billig plastsjark, nå som markedet svikter og prisene er på bånn?" Været står på tverke, slik at alt er billig, og menig mann er like lite interessert i gamle båter som de er i gammaldagse stuer, eller gammaldags liv der en gjør noe, framfor å bo i sterile hvite kasserom i sterile hvite kassehus. Jeg er blitt gammal. Brått og ugjenkallelig.
Etter å ha spurt alle slike spørsmål, og tenkt alle slike dystre tanker, fant jeg meg bare i det. At jeg er sånn, og sånn blir jeg nok livet ut.
Responsen her på forumet var vel også i den dur; at det er flere som er sånn, og foretrekker at andre også forblir sånn, særlig jeg. Særlig Vosso. Jeg skal derfor fortsette surret mitt, i tråd med tidligere utforminger av moderniseringene. Styrehuset skal skiftes, men ikke voldsomt forlenges eller voldsomt løftes. Hva som skjer med kalesjen vites ikke, men det blir ikke gjort denne vinteren.
I den uka som har passert har jeg derfor bygget opp et reisverk rundt båten, slik at jeg skal kunne sitte inne i den og tenke tankene mine, mens vind og vær dundrer ute. Det er veldig pussig å ha båten sånn inneklemt i ordna forhold, og sannsynligvis er det nesten vindstille på plassen min. Jeg har lagt skroget nesten helt ned på asfalten for å være sikker på at den blir liggende dønn rolig og dønn flatt. De 2 lengste stolpeparene er 320cm høye, og så er de en smule kortere utover mot stevnene. Det er ikke nødvendigvis slik at jeg skal ha bua eller knekket ås, men kanskje spissere og spissere tak? Ettersom jeg har plenty stillaspresenning, får jeg mulighet til å skru hele greia sammen. Hvorfor jeg skal bygge noe som skal stå imot orkan, veit jeg ikke. Det er bare slik det blir. Blir det orkan, noe som fort kan skje i disse snåle tider, skal i det minste mitt lille båthus stå imot, om det så skal hagle lause remedier fra alle andre. Blafring av sammenknytta presenninger er ikke for meg. Heller ikke ideen med å henge vannkanner som søkker.
Dessverre blir det ikke presenning helt ned, til det står naboenes bukker for nære, så varmen får jeg begrense til sjølve hytta, om det skulle trenges.
Jeg har skrudd stolpene fast i skroget. Da jeg forsnakka meg og røpa det oppe i båtforeningens forsamlingshus, så jeg det grøssa i en båtmann, og skjønte jo at det er litt på kanten. Mine plastbåtbrødre har tredd på presenningene sine og styra med aluminiumsrør og heavydutyplasttekstiler i 100kilosklassen. Det ser like slitsomt ut hvert år!
Jeg lurer fælt på hvorfor ikke båter, eller biler, utstyres med festeanordninger for oppbevaring? Det vrimler av knotter, håndtak, skrog-, dørk-, og dekk-gjennomføringer; så hvorfor ikke patenter som kan brukes til presenningsfester, stolpehull og stroppeknotter? Hadde det nå vært slik at båter var funni opp og produsert i det varme utland, kunne det jo forklart litt, men båt er fryktelig nordisk, og nordisk er på grensa til arktisk!
Jaja.
I dag kom siste stolpepar på plass. Når det slutter å regne skal åsen legges oppå der et sted, og så skal presenninger skrus fast.
Om ei uke, med båten omgjort til hytte, skal det tørkes og luftes. Og så er det jul med framfinning av lyslenker, sortering av adaptere eller transformatorer, forkasting av lenker med få lys og/eller defekte tilkoplinger, og deretter oppsnurring av det resterende utvalg i busk og kratt, og så nennsom rydding, altså tildekking av alt slik en må ha for å få gjort alt slikt en må gjøre, slik at frue og barn er fornøyd. I januar er jula heldigvis over og julenissedrakta atter stappa innerst i kjellern. Da er båtens øvre deler sannsynligvis tørka, slik at nissen kan ta med seg ovn og radio og krype inn i kabinen til kreative og oppbyggelige tanker.
God advent, jul og nytt år!
Takk for det (mesteparten av det) gamle!