Vosso63
Nero II skrev for 14 timer siden:Styr du med Vosso, det er for få tråder som forbinder båtvedlikehold og Ola H Hauge her inne!
xr4ti skrev On 24.5.2020 at 11.52:Det er nettopp det hobby handler om, å finne sine egne gleder.
Koslig med gode tilbakemeldinger til min litt underlige tilnærming til fenomenet båt! Artig at noen syns det er greit! Jeg antar mange syns det er altfor sært, men at de i rein medynk ikke føler for å drite meg ut av den grunn! Dessuten er det jo frivillig å lese. Nettet er tjåka fullt av få ord og millioner av bilder. Det kryr av korte tekster og digre bilder, eller videoer - for dem som tar det best reint billedlig.
Jovisst! Det er jo høyst pussig å skrive slik på et forum som er spekka av tekniske, søkbare, googlebare, informasjonsbrokker! Men samtidig er jo prosjekttråden blitt en slags dagbok. Absolutt nødvendig for å holde en rød tråd i alle de lause sammenfiltra fiskesnørene, og i høyeste grad påvirka av observante lesere, følgere og andre interesserte. Samtidig gir det meg en viss glede å tyte om dette. Det er jo en blanding av mani og fili. Tvang, sjøldisiplin, og uhemma lyst.
Det andre, eller tredje eller sjuende, er at det gir meg en arena å utbasunere hvor uhyggelig sær en kan komme til å bli; når en gammal båt skal illudere psykiater, prest og sjelesørger - og de fleste samtaler er uimotsagte monologer.
At Olav H. Hauge smetter innom, er jo da bare logisk. Hauge skjønte jeg ikke før jeg var tredve, men da sa det også pang! Allegoriene og bildene hans er så vestlandske og så norske, og bundet både til sjø og fjell, slik jeg er. Elv, berg, Jeg er ikke så jålete at jeg tar alt for å være utelukkende i overført betydning, og tar det også ganske bokstavelig. Det er jo draumen, å sige inn i ein våg en aldri har visst om! Og det er jo sant at en aldri kom helt i mål med mye, at en aldri kleiv berget eller drap draken. Hauge er grei når det gjelder den trassen en kjenner både hos seg sjøl (etter hvert som tiåra legges til i mellomrommet mellom fødsel og det livsøyeblikket en er i), og andre en møter etter vegen, nedpå kaia eller under båten ved sida av.
Eg stend eg, seddu.
Eg stod her i fjor òg eg, seddu.
Eg kjem til å stå her eg, seddu.
Eg tek det eg, seddu.
Du veit ikkje noko du, seddu.
Du er nyss komen du, seddu.
Kor lenge skal me stå her?
Me fær vel eta, seddu.
Eg stend når eg et òg eg, seddu.
Og kastar fatet i veggen.
Me fær vel kvila, seddu.
Me fær vel sova, seddu.
Me fær vel pissa og skita òg, seddu.
Kor lenge skal me stå her?
Eg stend eg, seddu.
Eg tek det eg, seddu.
Eg kjem til å stå her, eg, seddu.
(Olav H.Hauge)
Jeg kjenner av og til at det er like mye trass (og mani) som driver meg, som såkalt mestring og måloppnåelse. Moderne tanker, og sikkert glupt å si når en er passe voksen og skal motivere vesentlig yngre. Nå er det om å gjøre å være sta og stri. "Eg stend eg, seddu!"
Neida, det er ikke for å brife med litterære sysler - for å kompensere for manglende vett uti de maritime sfærer. Det bare passer seg slik. Det er slik en er blitt. Stabbestein.
I dag har jeg vært på studietur til Solberg sag, att. Jeg er der dann og vann. Jeg bruker noen timer på å rusle rundt og kjenner på, lukter på og klemmer på godt trevirke. Jeg antar at det ikke er så mange av oss, og at de andre som har det slik i liten grad går og klemmer seg langt innafor intimsonene til resten av den mulige smittebærende befolkning. Jeg er ikke en slik som klemmer i hytt og pine, og sliter ikke med abstinenser når det gjelder håndhilsing heller!
Jeg har tinga panel til styrhustaket. 60 x 20 mm.
Så har jeg tatt med meg to 5m lange bord a 25cm x 25mm som jeg kan skjære mye fint ut av. Skvettborda skal i hvertfall lages av dem. Jeg trur også at jeg skifter meining og bruker furu på dollbordet. Mahognyen kan jeg nok bruke til detaljer når det grøvste er på plass.
I tillegg fikk jeg billig et restparti med svært smal panel/ pløyde bord, som jeg kan bruke til utforing av "ripa", denne breie robuste karmen som dollbordet ligger oppå.
Så nå får vi sjå om jeg ikke skal ta enda mer vekk, nå som jeg kan få høvla, skjært og saga i noe godt og ferskt att!