Vosso63
Da har jeg begynt å grave....
Egentlig så det ikke så aller verst ut på babord side. Hardt uttapå, men litt rufsete nederst. Ripa, som er noe av det viktigste på denne båttypen, er brei. Dollbordet er egentlig ikke til pynt, men at de har brukt mahogny ga jo heller ingen egentlig brist. Prinsippet er 1. Hudborda med ei ekstra utvendig under dollbord. Inntil huden ligger de doble eikebanda helt opp til ripa. 2. Uttapå banda (inni båten) ligger to tjukke bord som er skøyta flere steder, kanskje i ettertid, kanskje fordi de har vært vonde å bøye på plass. 3. Innafor der igjen ligger det enda et støttebord, som er høvla og tilpassa skvettbordet. 4. I den tommebreie glipa mellom band-toppene ligger det trestykker av ymse slag, tilpassa glipene. Det er altså lag på lag med bord. Nå graver jeg vekk alt som er stusslig, og hadde det ikke vært for mahognyen, så hadde jeg tatt av dollbordet også. Det lar seg ikke gjøre slik det er nå. Dollbordet er festa med spiker ned i de ymse borda under, og mahognyen er så sprø at det umulig går å få opp spikrene, eller få bora dem ut, uten å få skader.
I dag har jeg holdt på i tre timer med å fjerne tørr morken eller våt råtten ved. Spikrene fra oven, dollborda, spikrene på tvers og disse kolossale som går tvers gjennom, samt at det er brukt trevirke med god kvist, gjør at det må høgges fliser.
Kanskje er det fåfengt, at jeg må ta av denne halvannen meteren av dollbordet, men jeg prøver litt til. Å lage til et nytt i furu er artig arbeide, men harmelig å ikke ha dette lekre gamle mørke bordet akter der det synes så godt!