Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

Da har jeg kommi litt lenger, og er endelig ute av det nedbrutte, det nedbrytende, det deprimerende. Varmen tørker alt opp, så det setter seg ordentlig og gir meg bedre "festgrunn". Men varmen tillater ikke all verdens lange dager inni drivhuset. Ettersom vind og vær når som helst kan drive innatt fra Nordsjøen, må "teltet" stå, og sjøl med så mange åpninger som mulig, er det tett og hett inni der. Nå er altså babord ripe/esing også fylt ut og det breie - indre - skvettbordet er på plass. Der sto det ytre att, og etter nøye gransking synes det som at det får være malen. To bord, altså. Begge i furu, men det ytre bare fra dollbord og opp. Det er vel kanskje også en av intensjonene med bordet (?), altså vel så mye skvettbord som karm rundt rommet. Det ytre bordet på babord side fortsetter oppover i styrhusveggen. Nå må jeg gjøre det samme på styrbord side, med noen nye bord. Tross advarsler fra trevirkekyndige, har jeg kjøpt "villmarkspanel". Tida strekker ikke til for enda en tur til Svenheim på Osterøy, der pusheren min holder til. Får klare meg med litt mer "hon" på bordet, ettersom det bærende er ganske mye nærmere margen. Jeg har funni ett bord som er utelukkende kjerneved, og ett som er veldig vakkert i tegningene. Det svirrer tanker om å ha et stående bord akter på styrhuset - som karm, og kanskje noe oppå taket. Det har havna en vakker liten svenskbygd krysser litt sørafor oss (Vosso og je). Den er bygget i lys eik med mye mahogny og teak. Kontrastene er slående, både mellom tresortene og mellom båtene. Jaja... 

Får sjå! I helga har jeg "fri", så da får jeg forhåpentligvis bygget opp styrhuset i sin grunnform. Lister, vindusglass, og slikt, får vente. Jeg skal jo fuge en del også, men håper å kunne utsette det enda litt. Å lime sammen de to skvettborda har jeg vurdert, men forkaster det. Disse står fritt og luftig og får holde sammen med trass og treskruer.   

452750678_Vosso17.6Toskvettbordklemtpplass.JPG.2102b039370d32c0f3e54768784c3967.JPG

Begge skvettborda er festa nede og akter, der det er mest bue og mest spenn. Lenger forut er det store rom for justeringer, både vertikalt (vinkel) og horisontalt (hvor borda skal stå ift. vegg og ripe). Høla etter skruene (Jeg har brukt 100-120mm lange, slik at de garantert sitter langt inne i noe som er hardt og tett) skal proppes. Skruene er der jeg trur det trenges ei skrue, og der det er godt hold - ikke på linje eller estetisk korrekt.

58937134_Vosso17.6BBskvettbordinn.JPG.31ffef81bb5e1fa3ee5b21011774dbc9.JPG

Babord indre skvettbord slutter litt akter for nåv. konsoll. 

606826141_Vosso17.6Tolagsskvettbord.JPG.bac6c86bec6bac8cafc93adf12ce41db.JPG

Det gamle, ytre, skvettbordet ligger over, og oppå, dollbordet. 

Vosso63

Vosso63

Da har jeg kommi litt lenger, og er endelig ute av det nedbrutte, det nedbrytende, det deprimerende. Varmen tørker alt opp, så det setter seg ordentlig og gir meg bedre "festgrunn". Men varmen tillater ikke all verdens lange dager inni drivhuset. Ettersom vind og vær når som helst kan drive innatt fra Nordsjøen, må "teltet" stå, og sjøl med så mange åpninger som mulig, er det tett og hett inni der. Nå er altså babord ripe/esing også fylt ut og det breie - indre - skvettbordet er på plass. Der sto det ytre att, og etter nøye gransking synes det som at det får være malen. To bord, altså. Begge i furu, men det ytre bare fra dollbord og opp. Det er vel kanskje også en av intensjonene med bordet (?), altså vel så mye skvettbord som karm rundt rommet. Det ytre bordet på babord side fortsetter oppover i styrhusveggen. Nå må jeg gjøre det samme på styrbord side, med noen nye bord. Tross advarsler fra trevirkekyndige, har jeg kjøpt "villmarkspanel". Tida strekker ikke til for enda en tur til Svenheim på Osterøy, der pusheren min holder til. Får klare meg med litt mer "hon" på bordet, ettersom det bærende er ganske mye nærmere margen. Jeg har funni ett bord som er utelukkende kjerneved, og ett som er veldig vakkert i tetgningene. Får sjå! I helga har jeg "fri", så da får jeg forhåpentligvis bygget opp styrhuset i sin grunnform. Lister, vindusglass, og slikt, får vente. Jeg skal jo fuge en del også, men håper å kunne utsette det enda litt. Å lime sammen de to skvettborda har jeg vurdert, men forkaster det. Disse står fritt og luftig og får holde sammen med trass og treskruer.   

452750678_Vosso17.6Toskvettbordklemtpplass.JPG.2102b039370d32c0f3e54768784c3967.JPG

Begge skvettborda er festa nede og akter, der det er mest bue og mest spenn. Lenger forut er det store rom for justeringer, både vertikalt (vinkel) og horisontalt (hvor borda skal stå ift. vegg og ripe). Høla etter skruene (Jeg har brukt 100-120mm lange, slik at de garantert sitter langt inne i noe som er hardt og tett) skal proppes. Skruene er der jeg trur det trenges ei skrue, og der det er godt hold - ikke på linje eller estetisk korrekt.

Vosso63

Vosso63

Da har jeg kommi litt lenger, og er endelig ute av det nedbrutte, det nedbrytende, det deprimerende. Varmen tørker alt opp, så det setter seg ordentlig og gir meg bedre "festgrunn". Men varmen tillater ikke all verdens lange dager inni drivhuset. Ettersom vind og vær når som helst kan drive innatt fra Nordsjøen, må "teltet" stå, og sjøl med så mange åpninger som mulig, er det tett og hett inni der. Nå er altså babord ripe/esing også fylt ut og det breie - indre - skvettbordet er på plass. Der sto det ytre att, og etter nøye gransking synes det som at det får være malen. To bord, altså. Begge i furu, men det ytre bare fra dollbord og opp. Det er vel kanskje også en av intensjonene med bordet (?), altså vel så mye skvettbord som karm rundt rommet. Det ytre bordet på babord side fortsetter oppover i styrhusveggen. Nå må jeg gjøre det samme på styrbord side, med noen nye bord. Tross advarsler fra trevirkekyndige, har jeg kjøpt "villmarkspanel". Tida strekker ikke til for enda en tur til Svenheim på Osterøy, der pusheren min holder til. Får klare meg med litt mer "hon" på bordet, ettersom det bærende er ganske mye nærmere margen. Jeg har funni ett bord som er utelukkende kjerneved, og ett som er veldig vakkert i tetgningene. Får sjå! I helga har jeg "fri", så da får jeg forhåpentligvis bygget opp styrhuset i sin grunnform. Lister, vindusglass, og slikt, får vente. Jeg skal jo fuge en del også, men håper å kunne utsette det enda litt. Å lime sammen de to skvettborda har jeg vurdert, men forkaster det. Disse står fritt og luftig og får holde sammen med trass og treskruer.   

Begge skvettborda er festa nede og akter, der det er mest bue og mest spenn. Lenger forut er det store rom for justeringer, både vertikalt (vinkel) og horisontalt (hvor borda skal stå ift. vegg og ripe). Høla etter skruene (100-120mm lange) skal proppes. Skruene er der jeg trur det trenges ei skrue, og der det er godt hold - ikke på linje eller estetisk korrekt.

• Create New...