Vosso63
Da har det begynt å regne, og dermed kan jeg endelig slappe litt av. Det spiller jo ingen rolle om det er 15, 20, 25 eller 30 grader. Det er oppholdsværet som er avgjørende. Nå har vi hatt tidenes juni, og med de stussligste maidager, aprildager, mars-februar-januar-desember-dager friskt i minne, får en bare være takksam for disse nedbørfrie dagene. Det er lenge til vi snakker oktober, men vi veit lite om været i juli og august.
Jaja.
Jeg fikk ramma fint på plass og har jobba med skvettbord og sider og vertikale bord hele dagen. Alt skal i samme buer, vinkler og linjer, skal det se bra ut til slutt. Nå hviler ramma på de aktre vertikale borda, og framover skal det jobbes med fronten og "fyllet" av pent virke innimellom. Langt enklere og mindre behov for stor plass.
Ramma på plass og festa i de to vertikale borda akter på styrhuset. Den vesle fjøla, 25 x 65 cm er det første av flere "fyllbord". Når de peneste borda er funnet og passa inn, skal de to buene lages. Den ytre er den gamle veggen og den indre skal dannes av dette innfyllet, og et ekstra lite vindu.
Forfra ser en at høyden er økt med omlag 10 cm, uten at det blir prangende.
Det vertikale bordet står festa i indre skvettbord og skal fundamenteres i skroget omlag ved dørken. Bordet står innafor vangen i ramma, og i samme vinkel som toppen av det gamle styrhuset. Den kan tenkes at det kuttes slik at de to bærende borda er i samme plan.
Når hele veggen er fylt med bord og glass skal det skjæres til i nye harmoniske buer, men foreløpig handler det om å finne godt virke - liggende eller stående. Med to glass må det jo en ekstra vertikal til inni alle linjene.
Jeg valgte å legge ramma midt på, slik at det er ganske langt takskjegg akter for siste bue. Borda som skal brukes i taket er 18mm panel med not og fjær, så styrkemessig går det bra. Hvordan jeg avslutter veit jeg ikke ennå, heller ikke om jeg går for epoksy og bjørkefiner oppå.