Vosso63
Nå tar jeg en pause i arbeidet. Været er ikke helt patent, særlig ikke til all oppskjæringa, høvlinga og tilpassinga, som foregår på tilhengeren i friluft. De siste dagene ble det mye fåfengt, da jeg prøvde å beholde den gamle fronten, men litt etter litt fant ut at det er minimalt av den gamle mahognyen som kan brukes. Jeg prøvde også med noen ferdiglaga bord, men virket i dem er helt annerledes enn den jeg finner i de store plankene jeg skjærer ut av. Jeg har funnet et trelastfirma som leverer svært god "Villmarkspanel", hvorav noe er helt prima å finne godt virke i.
Siste dagen, på fredag, sto til slutt bare det sentrale vinduet igjen, da jeg starta opp ute på flanken med å bygge ferdig hjørnet på styrbord side. Tidligere i uka senka jeg "taket" ned slik at alle bjelkenes overflater danna ei flate. Det ser helt ok ut med litt høyere tak, 10cm, når det er litt lengre, 30cm. Det vil funke bra! Det jeg kan se litt på er vinkelen på taket, altså om jeg kan bikke det litt framover, slik at buen akter blir høyere mot rommet. Det er tross alt slik at det uansett vil "bikke bakover", slik et tidligere bilde av båten i profil viser. Jeg har ganske mye å gå på!
Bedre å gjøre noe ferdig, og så bevege seg bortover, omtrent på scratch. Når jeg starter oppatt tar jeg nok fronten fra helt nede på kabintaket og bygger det opp derfra. Jeg skal jo bruke de tre stykkene som takbjelka består av (over vinduene). Vinkelen har jeg, og høyden får jeg når jeg legger et bord på 10cm over vindusglassa. Jeg lager også trestykker som passer inn i de eventuelle sprekkene mellom kabin og styrhus. Jeg har allerede tatt av de siste kirsebærborda i kabinen og erstatta dem med hele bord som danner den aktre delen av kabinen og hjørnene forut på styrhuset.
Det begynner å bli noen år sida eksentersliper var viktigste hjelpemiddel. Nå er el-høvelen blitt obligatorisk. Båndsliper med 40-papir sletter linjene og deretter kan en slipe med hva en vil, egentlig. Gleder meg til treverket er på plass og sjølve forminga starter. På innsida av dette stående bordet er dassen, og der skal det paneles med ett eller anna. Sannsynligvis pjåter jeg Tec7 eller Simson Deck Caulk inn i sprekkene (med panel på baksida) og sliper alt ned etterpå. Som antyda tidligere skal jeg ikke beise dette nye, men la lufta patinere det. Virket er for fint til å få på fake-mahogny-farge!
Jeg har tilogmed tatt ut aktre bb vindu for å se om jeg fant lekkasje der. Det var det ikke. All lekkasje stammer fra dårlig tilpasning kabin/styrhus, samt takgjennomføringer i epoksy-kabintaket (les griperekka). Det var en tabbe å kjøre skruene fra rekka gjennom bjelkene på undersida. De skulle ha gått bare gjennom sjølve taket, og blitt klemt inn med skruer/mutre og gummi-foringer.
Når jeg blir ferdig med styrhuset skal derfor hele kabinen slipes slett, og så skal jeg smøre på med både tettestoff, olje og lakk. Kanskje legger jeg ei hulkillist nederst i vinduene for å unngå lengre opphold av vannet inne i karmene.