Vosso63
Takker og bukker - og vifter med albuen - for hyggelige tilbakemeldinger! Det er kanskje ikke helt etter sjøulk-myten å fiske etter komplimenter, men det trengs innimellom. Ikke viraken og applausen, men at det er noen som ser det. Som skjønner det. Det trasige er jo at om en polerer og topcoater plastbalja, så holder det unna sånn reint økonomisk (med bare 50% tap), mens det jeg driver på med er et reint tapsprosjekt (på 99% tap). Det er en ekstremt sær hobby. Men samtidig den ultimate utfordring. Martine29 reflekterer sjølsagt en tanke mange har, nemlig at dette aldri blir ferdig. Jeg trur nok kanskje det samme, altså den totale båtdelen av meg. Men båten, altså trevirkedelen av den, blir ferdig, om jeg nå holder fram som jeg stevner. Det er to problemer:
Det ene er at den ligger på en litt midlertidig plass, altså i båthavna i en slags karantene etter korona-stoppen. Utsatt utsetting. Jeg veit ikke hvor lang tid gjenopprettinga tar, og føler nok kanskje at det kan bli et dyrt opphold på land. Kan kanskje diskutere meg fram til en løsning med båthavna. Grunnleggende trearbeid, altså oppbygging, sliping, forming og listing, tar nok en måneds tid til - som starter etter "sommerferien". Tetting, sliping, pussing og ny innoljing tar nok ikke så lang tid, med den røynsla jeg etterhvert har tilegna meg.
Det andre problemet, det som gjør at jeg bikker litt i retning av never-ending-story, er alt dillet en skal ha på båten, med vindusviskere og sånn, luftepropeller, og lamper, lys, dass, speil, senger, benker & sånn (Slik de gjør på TV i alle realityprogrammene sine). Båtsnekker-meg og etter hvert motor-meg, er nok hakket vassere enn interiørarkitekt-meg og elektriker-meg. Skredder- og kalesjemaker-meg, tør jeg ikke å tenke på.
Men nå er det altså å tenke en greie om gangen: Fronten på styrhuset. Taket. Vinduer. Osv. osv.