Vosso63
Mulligan skrev for 5 timer siden:A.k.a Hønserævsnekker. Men det er faktisk 90 år siden.
Det er sikkert korrekt, Mulligan. Det spiller i grunnen lite rolle. Poenget er at noe forsvant, fordi det virka unyttig, og kunne erstattes med andre løsninger etter hvert som, særlig, framdriftsteknologien, la premissene. Spørsmålet er jo om ikke endel av den tilsynelatende unødige estetikken i spring og linjer, buer og avrunda ting og tang, også var uttrykk for funksjonalitet. Eller med andre ord at estetikk er et anna ord for sånn som fungerer, altså at en ser det er bra?
Da jeg tilbragte somrene ved Asmalsundet på Hvaler, fra tidlig sekstitall til slutten av søttitallet, skjedde denne endringa rett foran øya mine. De små runde snekkene med blå kalesjer og snekke-ror ble borte og erstatta med firkanta cabincruisere. Brått. De store tresnekkene og de mer krysser-aktige som gikk raka vegen gjennom sundet og videre ut i verda, var der vel hele tida. De deltok liksom ikke i nøyaktig samme utviklinga, men ble etterhvert borte de også. Det er disse store snekkene, gjerne med ei ekstra lita hytta akter, og overbygg, ei lita mast med vimpel - gylne små skip - som for alltid vil være det fineste for meg. Kanskje fordi jeg var ni år og satt i en eke med trehester og så dem seile forbi. Noen ganger kom det to-tre i følge, og hadde de ikke så voldsom fart, kunne vi rekke å skyve ut båten å ro utpå for å se bedre...
Jeg glømte også, i min korte historiske oppsummering, å ta med innflytelsen fra utlandet, særlig fra USA, der flere båtbyggere hadde vært en tur før de vendte hematt med nye ideer til lystbåt.
Men om slikt finnes det vel hundrevis av mer historisk korrekte kilder.