Vosso63
I dag fant jeg, ved en tilfeldighet, nedi buskene, en god del av de gamle vinduene i kabinen. Ikke de gamle fra styrhuset, de veit jeg ennå ikke hvor er, og kanskje har jeg hivi dem, sjøl om jeg vanligvis ikke hiver noe...
Dermed har jeg noen avrunda vinduer jeg kan bruke for å tilbakeføre linjene i båten til noe a la slik det var.
Det aktre vinduet i kabinen har vært ei nøtt lenge, ettersom det står litt for langt akter, og dermed inn i skjøten mellom de to overbyggene. Det hadde vært en fordel om jeg kunne bruke mer treverk der, så da kan jeg kanskje bruke det vinduet som var. (På toppen av bunken). Her starter kommer buen for første gang, den som avsluttes i styrehuset, faktisk to ganger, med utvidelsen. Med nye listløsninger kan dette framheves (hvitt, lyst) eller tones ned, svart eller trefarge. Jeg orker ikke starte med noe lamineringsforsøk, så det må nok bli noe fake.
Om jeg utvider og senker bånnlinja i det aktre på styrhuset kan det hende det funker ift de to buene der, den gamle og den nye. Vinduet kan "stå" på den gamle bua, altså den gamle veggen, men ha mesteparten av flaten i det nye tilbygget. Det gjør at jeg må bygge veggen først, og så skjære hull. Deretter finne mjuke kantlister, og dermed må jeg ha noe som er gjennomgående på alle vinduene på sidene, altså tilsammen 12. Kanskje hvite plathulkillister? Får nok ta en tur til noen som har peiling, men jeg trur ikke jeg kommer unna en avrunding av vinduene. Det må nok til om de skal bli tette.